Logo

    eleverna

    Explore "eleverna" with insightful episodes like "Klartext: Ridlektionerna är det bästa med veckan för eleverna", "Så mörkar eleverna Chat GPT-fusket", "1800-talets jordbruk i Äskhult – och eleverna som räddar salamandrar", "Allvarlig utveckling i Afghanistan, eleverna återvänder till Europas skolor och vad kan vi lära av blåstång?" and "Hur ska eleverna klara pandemin, utbildningsminister Anna Ekström (S)?" from podcasts like ""Sveriges Radio på ett lättare sätt", "P3 Tech", "Naturmorgon", "Godmorgon världen" and "Ekots lördagsintervju"" and more!

    Episodes (6)

    1800-talets jordbruk i Äskhult – och eleverna som räddar salamandrar

    1800-talets jordbruk i Äskhult – och eleverna som räddar salamandrar

    I Äskhults by odlas lokala växtsorter och utan gifter - så som det gjordes för 200 år sedan. Vi möter också vattensalamandrar i Bromma.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Vi besöker Äskhults by och tittar närmare på hur det var att leva och arbeta i en halländsk bondby i början av 1800-talet. Vilka växter odlade man? Vad användes för redskap? Och hur såg det ut runt omkring byn?

    Morgonens fältreporter Lena Pettersson finns på plats i byn tillsammans med utvecklare Julia Mielke och trädgårdsmästare Johan Gustafsson för att samtala om linodling, ljunghedar, gamla frösorter, rovor och bondbönor. Och om hur svårt det kan vara att bedriva ett 1800-talsjordbruk på 2000-talet. Men också vad det är för vits med det. Kanske kan vi hitta ett mer hållbart jordbruk, med plats för biologisk och genetisk mångfald, i historien.

    Vi följer med till en lekplats för både större och mindre vattensalamander: Olovslundsdammen i Bromma. Tack vare elever som Sofia Sternbeck och Karla Wennerström räddas salamandrarna från en dödsfälla – en torrlagd plaskdamm. Ekologen Martina Kiibus och biologen Stefan Lundborg tar oss med på en salamanderspaning.

    En riktigt varm och solig sommardag började det plötsligt regna stora droppar från en pil vid sjön Båven. Vad var det frågan om, undrar Anna Siverskog. Vi ber entomologen Julia Stigenberg om svar.

    Vi lär oss också skillnaden på två bruna grodor som är väldigt lika varandra - den vanliga grodan och åkergrodan.

    Och så får vi höra om hur det gick till när Frida Fridh tog ett osannolikt foto på en slända som surfade på en snok i sjön. Vad var det för slända och vad har den för sig? Magnus Billqvist, ordförande i Trollsländeföreningen, svarar.

    Programledare är Jenny Berntson Djurvall.

    Allvarlig utveckling i Afghanistan, eleverna återvänder till Europas skolor och vad kan vi lära av blåstång?

    Allvarlig utveckling i Afghanistan, eleverna återvänder till Europas skolor och vad kan vi lära av blåstång?

    Sveriges Radios veckomagasin om veckan som gått och veckan som kommer med reportage, intervjuer, kommentarer och satir.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Timme 1

    * Läget i Afghanistan. Samtal med Ekots reporter Naila Saleem.

    * Vad har väst för ansvar för händelseutvecklingen i Afghanistan? Samtal med utrikesminister Ann Linde.

    * Hur kan talibanerna röra sig så snabbt? Samtal med överse Rickard Johansson, före detta insatschef i Afghanistan.

    * Blåstången hotad i Östersjön, vad kan vi lära? Reportage av Katarina Lind.

    * Samtal om IPCC:s klimatrapport med meteorologen och författaren Martin Hedberg.

    * Julia Child 109 år. Krönika av Katarina Barrling.

    * Paneldebatt med Adam Cwejman (GP), Annie Hellquist (Arbetaren) och Lina Stenberg (Aftonbladet).

    Timme 2

    * Nedstängningarnas riktiga kostnad blottas när skolorna öppnas. Reportage av Cecilia Blomber.g

    * Vem är Gabor Maté? Reportage av Simon Moser.

    * Satir med Utkantssverige.

    * Är ordet rasism fortfarande användbart? Samtal med författaren Seher Yilmaz  som skrivit boken "Vad jag pratar om när jag pratar om rasism"

    * Gränslandet Danmark. Reportage av David Rasmusson, korrespondent.

    * Kåseri av Emil Jensen.

    Hur ska eleverna klara pandemin, utbildningsminister Anna Ekström (S)?

    Hur ska eleverna klara pandemin, utbildningsminister Anna Ekström (S)?

    Sedan en månad tillbaka har gymnasieskolan distansundervisning, igen, och i ytterligare minst två veckor. Men hur påverkas elevernas lärande av detta?

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    En del elever klarar det oväntat bra, medan många andra elever är oroliga för att dom inte klarar undervisningen.

    Vilket pris får dom unga betala för pandemin? Och vad händer med dom som har det särskilt svårt i skolan, när pandemin är över?

    Utbildningsminister Anna Ekström (S) i Ekots Lördagsintervju.

    Analys: Katarina Helmersson, politikreporter på Ekot.

    Sedan om generaldirektören Dan Eliasson avgång - varför fick han gå och hur politiserade är dagens generaldirektörer. Vi pratar med Fredrik Furtenbach och statsvetaren Jon Pierre om regeringens utnämningsmakt, som har en nyckelroll i den svenska byråkratin.

    Programledare: Monica Saarinen
    Producent: My Rohwedder

    Del 2/2. Hemmasittarna - Hur får man tillbaka eleverna till skolan?

    Del 2/2. Hemmasittarna - Hur får man tillbaka eleverna till skolan?

    Sverige har ingen nationell strategi för att få hemmasittare tillbaka till skolan. Så man hittar egna lösningar, som att ta med en assistanshund till skolan eller att ha lektioner på hästryggen.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    15-åriga Matilda slutade gå till skolan i fyran. Långt senare fick hon diagnosen högfungerade autism, och hennes väg tillbaka till skolan går tillsammans med en assistanshund.

    I Skövde kommun får Albin i sexan och Maja i femman ett par lektionstimmar i veckan ihop med hästar, och det visar goda resultat, säger läraren Martina Landenmark och Anita Jakobsson från Skövde kommun. Men Malin Gren Landell, psykolog och forskare, efterlyser vetenskapligt förankrade verksamma metoder för att få elever tillbaka till skolan.
     
    I programmet hörs: Matilda, 15-åring som slutade gå till skolan i fyran, Annika, mamma till Matilda, Albin, sjätteklassare i Skövde, Maja, femteklassare i Skövde, Martina Landenmark, klasslärare i Skövde, Anita Jakobbson, Sektor barn och utbildning Skövde kommun, Malin Gren Landell, forskare och psykolog och utredare kring problematisk elevfrånvaro.