Logo

    fysioterapeut

    Explore " fysioterapeut" with insightful episodes like "#108 Omsorg på rød stue", "#107 Faste teams – fleksibel ældrepleje?", "#106 Ældrereformen - kort fortalt", "#104 Julen er hjerternes fest - 4. advent: Omsorgsgaver" and "#101 Julen er hjerternes fest – 1. advent: Den nære relation" from podcasts like ""Velfærdsprofeten", "Velfærdsprofeten", "Velfærdsprofeten", "Velfærdsprofeten" and "Velfærdsprofeten"" and more!

    Episodes (44)

    #108 Omsorg på rød stue

    #108 Omsorg på rød stue

    De mange trivselsudfordringer på børne- og ungeområdet kalder på et fornyet fokus på omsorg og trivsel i pædagogikken.

    Omsorg er et kerneområde i alle dele af det velfærdsprofessionelle arbejde, men vi mangler et fagligt sprog for den professionelle omsorg. 

    Hvordan kan vi forstå omsorg som en grundlæggende kompetence for pædagogisk arbejde? 

    Med andre ord: Hvorledes kan vi skabe et bedre fagligt sprog for omsorg på rød stue? 

     

    Det er temaet i denne episode af Velfærdsprofeten, hvor værterne Stine Rahr Bruzelius og Lotte Andersen undersøger, hvad professionel omsorg er for en størrelse. 

     

    Til formålet har velfærdsprofeterne inviteret to eksperter i studiet til en samtale om moralsk fantasi, omsorgsetik samt fælles faglige standarder for omsorg i det professionelle arbejde og meget mere: Ditte Winther-Lindqvist (ph.d. og lektor på DPU, Aarhus Universitet) samt Anne Suhr (ph.d. og adjunkt ved Videreuddannelsen på Københavns Professionshøjskole) 

    Hvis du vil læse mere om professionel omsorg, kan du finde inspiration i nedenstående bøger, artikler, podcast, youtube-klip:
    Duncan-Bendix, J. (2023. Polyadic Caring in Early Childhood Settings. (upubliceret speciale). DPU. Aarhus Universitet.

     

    Minnesota Broadcast (u.å). A Discussion of Care - Interview with Prof. Joan C Tronto. Lokaliseret d. 19. feb. 2024 på: https://youtu.be/H-utAjZ_obc?si=o6kfB_K0GkUOgWrz

     

    Nielsen, A. M., Kousholt, D., & Winther-Lindqvist, D. A. (2023). Verdensomsorg i dagtilbud: grøn omstilling og opdragelse til noget andet end de fleste voksne kender er vanskeligt. 0-14, (3), 68-71.

     

    Suhr, A. (Udøver), Andersen, L. (Udvikler), & Bruzelius, S. R. (Udvikler). (2023). Velfærdsprofeten #88: Godhedsmagt: når de gode intentioner tager over. Podcast, musik- og lydproduktion, KP Alumne. https://share.transistor.fm/s/785e7e71

     

    Tronto, J.C. (1993). Moral Boundaries: A Political Argument for an Ethic of Care. New York: Routledge

     

    Tronto, J. C. (2013). Caring democracy: markets, equality, and justice. New York: New York University Press.

    Tronto, J. C. (2005), An ethic of care. In: Cudd, A E.; Andreasen, R, O. (eds.), Feminist theory: a philosophical anthology, Oxford, UK Malden, Massachusetts: Blackwell Publishing, pp. 251–263

     

    Winther-Lindqvist, D. A. (2022). Bæredygtighedspædagogik - Omsorg er nøglen til forandring og trivsel. Abstract fra 9. årlige småbørnskonference på DPU, Copenhagen, Danmark.

     

    Winther-Lindqvist, D. A. (2022). Behovet for en reformulering af den professionelle omsorg på 0-6 års området. Oplæg på konferencen.Omsorgskrise i dagtid d. 5. april 2022.https://youtu.be/7k6-zcAzVHo?si=rc3aStecgNXt21cL

     

    Winther-Lindqvist, D. A. (2023). Kærlighed og omsorg: for børn i professionelle og private relationer. I A. B. Sköld (red.), Kærlighedens kartotek (s. 161-197). Klim.

     

    Winther-Lindqvist, D. A (2023): Omsorg i pædagogisk arbejde. Hans Reitzels Forlag

     

    Winther-Lindqvist, D. A. (Accepteret/In press). Omsorg. Aarhus Universitetsforlag. Tænkepauser

     

    Winther-Lindqvist, D. A. (2023). Omsorg i pædagogisk arbejde. (1. udg.) Hans Reitzels Forlag.

     

    Winther-Lindqvist, D. A. (2023). Professionel omsorg. I D. T. Gravesen (red.), Pædagogik : introduktion til pædagogens grundfaglighed (2 udg., s. 556-570). Hans Reitzels Forlag.

     

    Winther-Lindqvist, D. A. (2024).  Jeg tror ikke på Louise Klinges behovsbaserede pædagogik – det er Pandoras æske. Lokaliseret d. 19. feb. 2024 på: Replik: Jeg tror ikke på Louise Klinges behovsbaserede pædagogik - det er Pandoras æske - skolemonitor.dk

     

    #107 Faste teams – fleksibel ældrepleje?

    #107 Faste teams – fleksibel ældrepleje?

    Bliver ældreplejen bedre, når den udføres af små selvstyrende teams i landets kommuner? Det undersøger vi i denne episode fra Velfærdsprofeten.

    Regeringen har varslet grundlæggende forandringer af ældreplejen. Ændringerne betyder, at de ældre får mere selvbestemmelse og mere omsorg – samt at medarbejderne i ældreplejen skal bruge mere tid med borgerne og mindre tid på regler og kontrol.

     

    Reformudspillet indeholder også en ny ældrelov, som skal sikre, at hjemmehjælpen i kommunerne som udgangspunkt skal gives af små faste teams, så de ældre, der modtager hjælpen, ikke skal møde så mange nye ansigter.

     

    Og det er netop denne del af ældrereformen, der er temaet for denne episode af Velfærdsprofeten, hvor værterne Stine Rahr Bruzelius og Lotte Andersen undersøger potentialet i faste teams i den kommunale ældrepleje. 

     

    Mange kommuner er allerede begyndt at organisere deres hjemmepleje i små selvstyrende teams. Formålet er at understøtte en tværfaglig indsats med afsæt i borgerens behov – samt at udnytte og optimere de begrænsede ressourcer i ældreplejen. 

     

    Kommunerne har hentet inspireret fra den hollandske Buurtzorg-model, der er bygget op omkring små teams, hvor sygeplejersker, SOSU-assistenter samt SOSU-hjælpere i fællesskab selv tilrettelægger deres arbejde. På denne måde skæres forbruget af tid på ledelse og administration ned til et minimum, så ressourcerne kan anvendes i den direkte pleje. 

     

    Selvom de danske kommuner har organiseret deres selvstyrende faste teams lidt forskelligt, så er der alligevel en række fælles gennemgående træk, som især handler om planlægning, visitering og styring. Og det er særligt disse erfaringer, som denne episode vil kaste lys på.

     

    Til formålet har velfærdsprofeterne inviteret to eksperter fra Københavns Professionshøjskole i studiet: Lektor Gry Segoli fra området SUND ved Videreuddannelsen samt og docent og ph.d. Benjamín Olivares Bøgeskov fra sygeplejerskeuddannelsen. 

     

    Gry og Benjamin forsker og underviser i ældrepleje, og i de seneste år har de sammen været særligt optaget af, hvordan faste selvstyrende og tværfaglige teams kan styrke kvalitet for både borgere og velfærdsprofessionelle i den kommunale hjemmepleje. 


    NB. Som supplement til denne episode har velfærdsprofeterne også udgivet en ’explainer’, hvor de vigtigste elementer i ældrereformen bliver gennemgået. Den kan du finde der, hvor du plejer at finde dine podcast.



    #106 Ældrereformen - kort fortalt

    #106 Ældrereformen - kort fortalt

    D 30. januar 2024 præsenterede regeringen sit udspil til en ny ældrereform under overskriften  ”Du bliver aldrig for gammel til at have det godt”.

     

    Reformudspillet har helhedspleje som bærende princip, som er udfoldet i fem temaer, som skal udmøntes i en helt ny ældrelov..

     

    I dagens udsendelse af velfærdsprofeten gennemgår vi hovedtrækkene i den kommende reform, så du kan blive lidt klogere på, hvordan reformudspillet kommer til at påvirke hverdagen for de ældre, deres pårørende og de professionelle, der er ansat i ældreplejen.

     

    Din vært er Lotte Andersen, som har fået besøg af  lektor Gry Segoli, som underviser og forsker i ældrepleje her på Københavns Professionshøjskole.

    #104 Julen er hjerternes fest - 4. advent: Omsorgsgaver

    #104 Julen er hjerternes fest - 4. advent: Omsorgsgaver

    Velfærdsprofetens sidste adventsepisode byder på gode råd og inspiration til, hvordan vi sammen kan tage vare på omsorgen for hinanden. 

     

    Tekst:

    Julen er hjerternes fest. Jul handler om mad og gaver – men allermest handler den om fællesskab. Om samvær med venner og familie og om at drage omsorg for dem, der trænger.

     

    Men hvordan står det egentlig til med omsorgen i den danske velfærdssektor. Og hvad sker der, når de professionelle svigter? 

     

    Det har velfærdsprofeterne Lotte Andersen og Stine Rahr Bruzelius undersøgt i de første tre episoder af årets adventskalender.

     

    I år falder fjerde advent på selve juleaften. Derfor står denne sidste adventsepisode i gavernes tegn. Værterne har bedt gæsterne i adventskalenderen om at medbringe en gave – og de skal så åbnes nu.

     

    Hver gave indeholder gode råd, ideer og inspiration til, hvordan vi sammen kan tage vare på omsorgen for hinanden. 

     

    Ida Marie Mundt var gæst i den første adventsepisode. Her beskrev hun de små men afgørende skridt, der kan føre til faglig forråelse og omsorgssvigt. I denne episode får du hendes bud på en mere fagligt refleksiv og nærværende arbejdsgang.

     

    I anden adventsepisode havde velfærdsprofeterne besøg af Nana Vaaben og Kristian Gylling Olesen. De fortalte, hvordan tid har betydning for udøvelsen af professionel omsorg – både den tid, der er til rådighed i den aktuelle omsorgssituation, men også en bredere forståelse af begrebet tid og temporalitet, fordi den mening, vi tillægger nutiden, er formet af den erfaring, vi lever med og af den fremtid, vi forventer vil komme. 
    I denne sidste udsendelse giver de en gave, som du kan finde via dette link:
    https://www.kp.dk/lp/rekruttering-og-fastholdelse/ 

     

    I denne episode giver Nana og Kristian deres bud på, hvordan moralsk stress kan forebygges gennem etablering af et stærkere og mere omsorgsfuldt system. Og så uddeler de nogle dialogkort, som medarbejdere og ledere på velfærdsområderne med fordel kan tage i brug.

     

    Den tredje adventsepisode handlede om omsorg i sundhedsvæsenet, hvilket blev pakket ud af Lotte Evron. Hun fortalte om vigtigheden af at tage ansvar og om en gang i mellem at finde modet til at stå imod nogle arbejdsgange, der kan lede til omsorgssvigt og forråelse. Lottes gaver handler både om ansvar men også om at standse op. 

     

    Lyt til episoden her – og hør, hvordan du kan bringe julens glade budskab om omsorg med ind i det nye år.

    #101 Julen er hjerternes fest – 1. advent: Den nære relation

    #101 Julen er hjerternes fest – 1. advent: Den nære relation

    Julen er hjerternes fest - en podcast om omsorg. Jul handler om mad og om gaver. Men allermest handler den om fællesskab. Om samvær med vores venner og familie og om at drage omsorg for dem, der trænger.

    Men hvordan står det egentlig til med omsorgen derude? Det er temaet for dette års adventskalender fra Velfærdsprofeten, hvor vi går på jagt efter omsorgen i den danske velfærdsstat.


    Vores 1. adventsgæst er Ida Marie Mundt, som er lektor i specialpædagogik her ved Københavns Professionshøjskole.

    Lyt med & hør, hvad hun svarer, når vi spørger hende, hvad det er for en kultur, der kan føre til faglig forråelse og omsorgssvigt. 

     

    #98 Når kvaliteten i dagtilbud ikke er god nok

    #98 Når kvaliteten i dagtilbud ikke er god nok

    Danmark er det land i verden, hvor flest småbørn går i dagtilbud. Dermed spiller dagtilbuddene en vigtig rolle i danske børns udvikling, trivsel og læring.

    Men gode er vores daginstitutioner egentlig? Det ved vi ikke så meget om. Eller det vil sige; det vidste vi ikke såmeget om indtil VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd og Danmarks Evalueringsinstitut EVA udkom med en rapport baseret på den førstete nationale undersøgelse af kvaliteten af det dagtilbudsliv, de mindste børn møder. 
    Undersøgelsen resultater er ret nedslående. Den viser nemlig, at 38% af de kommunale dagtilbud for 0-2-årige børn er utilstrækkelige.

    I dagens udsendelse af Velfærdsprofeten undersøger vi, hvorfor kvaliteten i så mange daginstitutioner er utilstrækkelig og ikke mindst hvad vi kan gøre for at øge kvaliteten i pasningstilbuddene, så de i højere grad understøtter de yngste børns udvikling og trivsel.

    Vores gæst i studiet, som skal hjælpe os med at blive klogere på, hvordan vi styrker kvaliteten i de danske daginstitutioner er uddannelsesleder Anne Kjær fra Københavns Professionshøjskole. Anne Kjær har nemlig siddet med i den ekspertgruppen, som er tilknyttet undersøgelsen af kvalitet i dagtilbud. Velkommen til Anne. 

    Senere i udsendelsen taler vi med områdeleder Stine Kart Skytte fra Roskilde Kommune. Stine deltog i en paneldebat om kvalitetsrapporten, som VIVE var vært for på årets Folkemøde på Bornholm. Vi bad Stine fortælle, hvordan hun læser og forstår rapporten om kvalitet i de kommunale dagtilbud.

    #97 Rektors afsked

    #97 Rektors afsked


    Snart skal Stefan Hermann være chef for LIFE Fonden. Dermed stopper han som rektor for Københavns Professionshøjskole efter 15 år på posten.

     

    Velfærdsprofeterne Lotte Andersen og Stine Rahr Bruzelius har inviteret Stefan Hermann til en samtale om hans tid som rektor på Københavns Professionshøjskole – en post, han har bestridt i 15 år.

     

    Hvad er hans mest stolt af – og er der noget, han fortryder?

     

    I udsendelsen beder værterne også Stefan Hermann om en status – eller måske snarere en temperaturmåling på velfærdsprofessionerne. Hvad ser han i krystalkuglen?

     

    Episode 7 - Q&A (Kompresjonsplagg, pulsator og manuell lymfedrenasje)

    Episode 7 - Q&A (Kompresjonsplagg, pulsator og manuell lymfedrenasje)

    I dag skal jeg svare på en del spørsmål dere har sendt inn, og en del spørsmål har jeg også fra facebook. Da det ble sendt inn så mange spørsmål skal jeg dele det opp i flere episoder.

    I denne episoden svarer jeg på spørsmål rundt kompresjonsplagg, pulsatorbruk og manuell lymfedrenasje.

    Viktig er at du husker at det er veldig individuelt. De fleste spørsmål kan bare besvares generelt, da det er avhengig av om du har lymfødem, lipødem eller begge deler. I tillegg kommer kanskje noen andre plager du har eller utfordringer jeg ikke vet om. Jeg anbefaler derfor alltid å ta det opp med sin fysioterapeut og/eller lege. Allikevel skal jeg prøve å svare så omfattende og konkret som mulig.

    Ikke nøl med å ta kontakt med meg, send en mail til lymf.lip.podcast@gmail.com

    Gjerne skriv en vurdering på ITunes, Spotify eller der du lytter podcasten, slik at andre finner podcasten lettere.

    Søstera mi og jeg har åpnet en nettbutikk for deg med lymf- og lipødem. Som du kan høre om i 2. episoden har mora mi både lymf- og lipødem. Det er grunnen til hvorfor søstera mi og jeg tenkte det hadde vært kjekt med produkter som skal motivere en i kampen mot sykdommen.

    For å feire butikkåpningen får alle podcastlytter en liten velkomstrabatt.
    Når du bruker koden «lymflip_podcast» får du 10% rabatt på hele handlekurven*.

    Ta et kikk i nettbutikken og la deg fortrylle av produktene våre!
    www.lymffe.com

    *Koden utløper 31.12.22. Det kan bare brukes en rabattkode om gangen. Koden kan bare brukes en gang. Rabattkoden kan ikke kombineres med andre rabattaksjoner.

    Parkinsons sykdom [DEL 2]: Fysioterapi og best practice - Per Ola Wold-Olsen

    Parkinsons sykdom [DEL 2]: Fysioterapi og best practice - Per Ola Wold-Olsen

    I del 1 får du høre mer om hva ParkinsonNet er, begrepsavklaring, symptombilde, ulike varianter av parkinson og ulike behandlingsprinsipper med medisinering og dyp hjernestimulering.

    I del 2 er det et fokus på hva som defineres som “best practice” ut fra hvilke guidelines og hva som er konsensus rundt fysisk aktivitet og trening. I denne delen får du høre Per Ola sine tips til hvordan man kan forebygge fall risiko og hvordan man kan håndtere pasientgruppen i klinikken.

    Per Ola Wold-Olsen har lang erfaring med parkinson pasienter. Han jobber i ParkinsonNet Norge der han er fagveileder og koordinator for Oslo. 

    Support the show

    Relevant litteratur og lenker knyttet til episoden finner du på:
    https://fysi.no/

    #47: Pædagogik på skærmen

    #47: Pædagogik på skærmen
    Det har været et hårdt år for børn og unge. De har i lange perioder været afskåret fra skole og fritidstilbud, og dermed de fysiske samværsaktiviteter, de normalt deltager i. Den primære måde at være sammen på, har derfor, for manges vedkommende, været forskellige digitale medier. Her mødes børn og unge ofte uden voksnes deltagelse og vejledning. Der er derfor en risiko for, at de unge går glip af den særlige pædagogiske støtte til samvær og konfliktløsning, som finder sted i fritidstilbuddene, og som traditionelt har været et vigtigt element i danske børns udvikling og dannelse. Men allerede inden corona valgte børn og unge ofte digitale samværsformer frem for fysiske samværsformer. Denne udvikling har vakt bekymring, bl.a. har medierne været med til at rejse debatten om risikoen for, at børn mobbes eller presses til adfærd i en virtuel verden, som de voksne ikke har adgang til, og derfor ofte alt for sent opdager omfanget af. Dagens tema handler om, hvordan fritidspædagogikken kan understøtte børn og unges udvikling og dannelse i en tid, hvor virtuelle samværsformer spiller en stadig stigende rolle. Til at hjælpe os med at blive klogere på det tema har vi inviteret lektor Sussie Kiilerich Bonde og lektor Steen Søndergaard, der begge underviser på Akademiuddannelsen i fritidspædagogik på Københavns Professionshøjskole. Vi taler også med Marla og Regitze fra Vesterbro Ungdomsgård, som giver konkrete eksempler og gode råd til de voksne.

    #37: Varme hænder og robothænder - teknologi i omsorgssektoren

    #37: Varme hænder og robothænder - teknologi i omsorgssektoren
    Velfærdsteknologier er vigtige elementer i løsningen af offentlige serviceydelser indenfor en række områder. De er måske mest kendt fra ældre- og sundhedssektoren, hvor vi møder dem i forbindelse med genoptræning, rehabilitering, forebyggelse og telemedicin, som er lægelig bistand over afstand. Velfærdsteknologier kan imidlertid også hjælpe og assistere indenfor andre områder af den offentlige service som fx social-, undervisnings-, handicap- og misbrugsområdet. Men hvad er velfærdsteknologi egentlig? Ifølge Oxford Research kan velfærdsteknologi defineres som ’teknologiske ydelser og produkter rettet mod social- og sundhedsområdet, der kan frigøre arbejdskraft, lette arbejdsbyrden for personalet, og øge kvaliteten og trygheden for patienter og borgere’. Desværre udnyttes velfærdsteknologiernes potentialer slet ikke optimalt. Offentlige organisationer investerer store summer i velfærdsteknologi uden at realisere den fulde gevinst. Derved spildes vigtige muligheder og ressourcer. Denne podcast handler derfor om barrierer og mulige løsninger i forhold til bedre udnyttelse af velfærdsteknologiernes mange muligheder. Til at belyse dette får velfærdsprofeterne Lotte Andersen og Maja Haack besøg af fysioterapeut Morten Raith Louring og sygeplejerske Christina Juhl Ebert, som begge er ansat på pleje- og rehabiliteringscenter Louiselund i Hørsholm Kommune. De fortæller, hvordan de anvender velfærdsteknologi i deres daglige arbejde samt om de muligheder og barrierer, de oplever i den forbindelse. Lotte og Maja taler også med lektor Anne-Mette Krifa fra Københavns Professionshøjskole. Anne-Mette har bidraget til udvikling af et nyt undervisningsforløb om velfærdsinnovation i social- og sundhedssektoren, og så er hun projektleder på et forsknings- og udviklingsprojekt om bæredygtig implementering af velfærdsteknologi. Anne-Mette deler sin viden om, hvordan man i offentlige organisationer kan arbejde med implementering af velfærdsteknologier i et mere bæredygtigt perspektiv. Til sidst fortæller robotingeniør Thomas Andreasen, hvad man skal være opmærksom på, når man skal vælge, bestille og måske bidrage til udvikling af ny velfærdsteknologi.

    #36: Højtflyvende børn i skolen

    #36: Højtflyvende børn i skolen
    Begavelse er et plusord. Det ligger ligefrem i begreber – hvem vil ikke gerne være begavet? Desværre oplever højtbegavede børn ofte, at deres begavelse er mere et åg end en gave. For de voksne omkring dem, kan de være svære at spotte – det er nemlig langt fra alle der præsterer højt i skolen, og nogen fremstår som vanskelige, fordi de ikke følger med eller er forstyrrende. Det skyldes oftest at de keder sig i skolen, er understimulerede eller føler sig anderledes. De mistrives ofte i deres grundskoleforløb, og nogen tilfælde fører mistrivslen ligefrem til skolevægring og sociale problemer. Høj begavelse er altså ikke (kun) er en gave, det kan også være en udfordring. Både for børnene selv men også for de professionelle; lærere og pædagoger, der omgiver børnene i deres dagligdag. Både fordi, der ikke er megen viden om, hvordan vi bedst tilgodeser denne børnegruppe, men også fordi der ikke følger af ekstra ressourcer til at imødekomme denne børnegruppes ressourcer på samme måde som andre børnegrupper med særlige behov. Manglende ressourcer og faglige redskaber er medvirkende årsager til, at de højtbegavede børn ikke udfordres eller stimuleres på en måde, der er tilpasset deres udviklingsbehov. I Velfærdsprofeten kan vi desværre ikke bidrage med øgede ressourcer til folkeskolen, men vi kan bidrage med øget viden om metoder, der kan understøtte de højtbegavede børns faglige udvikling, så de også imødekommes ift. det nationale mål for folkeskolens udvikling om, at ’Alle børn skal blive så dygtige de kan’. Og det er temaet for denne podcast. Vi taler med lektor Pia Beck Tonnesen fra Københavns Professionshøjskoles læreruddannelse om projekt Tidlig Matematikindsats til Marginalgruppeelever – også kaldet TMTM. Så taler vi også med koordinator Jan Andreasen fra Gentofte Kommunes Videnscenter for børn med særlige forudsætninger.

    # 35: Frafald fra ungdomsuddannelserne

    # 35: Frafald fra ungdomsuddannelserne
    Der er ca. 20 procent af en årgang, som syv år efter 9. klasse, hverken har opnået studie- eller erhvervskompetence. Det er et problem, fordi vi i dag ved, at unge, der ikke er i uddannelse, er i risiko for længere perioder med ledighed, øget risiko for fattigdom, dårligere helbred m.m. Derfor er vi også som samfund interesseret i, at denne marginaliserede gruppe af unge hjælpes ind i uddannelsessystemet. I 2017 udkom en ekspertgruppe med en rapport med anbefalinger til at få flere unge til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Ekspertgruppen fastslog at en stor del at de unge, som i dag ikke formår at gennemføre en ungdomsuddannelse, ofte er motiverede for at arbejde eller uddanne sig. Det er altså ikke – som udgangspunkt - manglende motivation, der afholder de unge fra at gennemføre en ungdomsuddannelse. Men mange af de unge påbegynder adskillige uddannelser uden at afslutte med et afgangsbevis. Det store spørgsmål er altså, hvordan vi fastholder de udsatte unge, når de påbegynder en ungdomsuddannelse. Det er temaet for denne podcastudsendelse. Vi taler om dagens emne med forfatter og maskinmester Ahmad Mahmoud, direktør for FGU- Syd- og Midtfyn Ene Wolfsberg og uddannelsesleder på Københavns Professionshøjskole, Rasmus Kjær.

    #34: Relationen mellem skole og SFO

    #34: Relationen mellem skole og SFO
    Siden folkeskolereformen i 2013 er skole- og fritidsdelen rykket tættere på hinanden. I en rapport fra BUPL og undervisningsministeriet om Grundlag for pædagogfaglighed i fritid og skole fremhæves dette tætte samarbejde som en fordel for børnene, idet samarbejdet medvirker til at understøtte en kobling mellem børnene skole- og fritidsliv. Af rapporten fremgår det dog, at potentialet kun kan udfyldes gennem rammer og vilkår, der sikrer de nødvendige pædagogiske ressourcer. Det er temaet for denne podcast, som handler om, hvordan man skaber de organisatoriske rammer for kvalitet i de kommunale fritidstilbud til skolebørn, så de kan udvikler de kompetencer, de skal bruge senere i voksenlivet. Dagens gæster er Lars Søgaard Jensen, som er faglig sekretær i BUPL samt Kontorchef Peter Pannula Toft fra KL.

    Hamstringsskader og skadeforebygging blant fotballspillere - Nikolai Bjerkestrand

    Hamstringsskader og skadeforebygging blant fotballspillere - Nikolai Bjerkestrand

    Fysioterapeut og fotball entusiast Nikolai Bjerkestrand deler sin kunnskap og praktisk erfaring som fysioterapeut på fotballlag. Sentralt i podcasten står følgende temaer; vanlige skader blant fotballspillere, hvordan gjøre god skadeforebygging og rehabilitering av hamstringsskader. 

    Support the show

    Relevant litteratur og lenker knyttet til episoden finner du på:
    https://fysi.no/

    Podcastseminar om smerte: Fra teori til praksis, hør Hanne sin historie - Gustav Bjørke & Kristine Sandvik (Del 3)

    Podcastseminar om smerte: Fra teori til praksis, hør Hanne sin historie - Gustav Bjørke & Kristine Sandvik (Del 3)

    I denne praten med Gustav og Kristine så blir vi kjent med en av Gustav sine pasienter. Hanne forteller sin historie om hennes smerter, og det demonstreres hvordan en anamnese/konsultasjon kan gjennomføres i praksis. 
    Det er viktig å gi nok rom til pasienten ved å sette av god tid, å forstå "hele situasjonen" og lytte til pasienten.
    Til slutt hører vi hvordan Gustav og pasient kommuniserer slik de ville gjort under en behandling. Mot slutten gjennomføres den nye konsultasjonen i dag og man får høre hvordan en slik samtale foregår i praksis .
    Se lenker og litteratur referert i podcasten på www.fysi.no

    Support the show

    Relevant litteratur og lenker knyttet til episoden finner du på:
    https://fysi.no/

    Podcastseminar om smerte: Hvordan undersøke? Hva er smerte? - Gustav Bjørke & Kristine Sandvik (Del 2)

    Podcastseminar om smerte: Hvordan undersøke? Hva er smerte? - Gustav Bjørke & Kristine Sandvik (Del 2)

    Gustav Bjørke og Kristine Gren Sandvik prater om begrepet smerte og hvordan teste subjektivt og objektivt pasienter som har langvarige smerter. 
    Hva er smerte? Hvordan påvirkes smerte av kontekst? Har genetikk mye å si for om noen er mer disponert for langvarig smerter? Hvordan er relasjonen mellom vevsskade og opplevd smerte? 
    Videre får vi en forklaring på nocciceptiv smerte, nevropatisk og nociplastisk smerte.
    Se www.fysi.no for litteratur og lenker relatert til episoden.

    Support the show

    Relevant litteratur og lenker knyttet til episoden finner du på:
    https://fysi.no/

    30. "Kroppen tycker att det här är kul", säger Ulrika Holdar

    30. "Kroppen tycker att det här är kul", säger Ulrika Holdar

    Kontakt: ivajuntan@gmail.com

          Musik: Blind Love Dub by Jeris (c) copyright 2017 Licensed under a Creative Commons Attribution (3.0) license. http://dig.ccmixter.org/files/VJ_Memes/55416 Ft: Kara Square (mindmapthat)

          Om du gillar du det vi gör - stöd Life Support Foundation! www.lifesupportfoundation.org     Bli månadsgivare eller använd Swish: 1234610804

          Artikeln: Hodgson CL, Tipping CJ (2016) Physiotherapy management of intensive care unit-acquired weakness. Journal of Physiotherapy 63: 4–10]

     

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io