Logo

    onderwijsvernieuwing

    Explore "onderwijsvernieuwing" with insightful episodes like "Welke rol kunnen scholen zelf spelen bij het slim inzetten van intelligente technologie?", "Computational thinking, niet voor nerds" and "Wat willen we onze kinderen leren?" from podcasts like ""Kennisnet-podcast", "Kennisnet-podcast" and "De Groene Amsterdammer Podcast"" and more!

    Episodes (3)

    Welke rol kunnen scholen zelf spelen bij het slim inzetten van intelligente technologie?

    Welke rol kunnen scholen zelf spelen bij het slim inzetten van intelligente technologie?

    Welke kansen en risico’s biedt de inzet van intelligente technologie in het onderwijs? In deze podcast, een coproductie van SURF en Kennisnet, spreken we met twee mensen van de Onderwijsraad, die verantwoordelijk zijn voor de verkenning ‘Inzet van intelligente technologie’.  

    De Onderwijsraad heeft de resultaten van de verkenning ‘Inzet van intelligente technologie’ eind september gepubliceerd. In deze podcast praten we door met raadsadviseur Hein Broekkamp en raadslid Susan te Pas, twee opstellers van de publicatie.  

    Intelligente technologie (artificial intelligence) heeft een toegevoegde waarde voor het onderwijs, maar alleen als de technologie slim en verantwoord wordt ingezet. Dat vraagt een actieve rol van iedereen in het onderwijs – leraren, schoolleiders en bestuurders. Ook de overheid heeft hierin een belangrijke rol te vervullen.  
     
    Wat bedoelt de Onderwijsraad met intelligente technologie en hoe ziet de raad die actieve rol precies? De inzet van intelligente technologie is complex. Welke complexiteit ziet de Onderwijsraad en hoe kan het onderwijs daarmee omgaan? 

    Jongeren over intelligente technologie
    SURF en Kennisnet spraken ook met twee leden van de JongerenOnderwijsraad over intelligente technologie. Hoe vinden deze jongeren dat de digitale wereld eruit moet zien? Waar liggen kansen? Wat moet beter worden georganiseerd?

    Computational thinking, niet voor nerds

    Computational thinking, niet voor nerds

    Erik Barendsen is hoogleraar informatica en adviseert het ontwikkelteam Digitale Geletterdheid van Curriculum.nu. Hij heeft invloed op hoe computational thinking via het nieuwe curriculum een plek krijgt in het onderwijs. Computational thinking - nadenken over de vraag hoe je met een computer problemen oplost - is mainstream aan het worden. Benieuwd naar wat hij Curriculum.nu adviseert? Beluister de podcast.

    Wat willen we onze kinderen leren?

    Wat willen we onze kinderen leren?

    Het onderwijs: iets waar iedereen wel een mening over heeft. Of zoals Groene-redacteur Rosa van Gool het verwoordt: Nederland kent 16 miljoen onderwijsexperts, waaronder Arjen Lubach. Rosa is samen met Xandra Schutte te gast bij Kees van den Bosch om helderheid te brengen in de wirwar van meningen, innovatie en onderzoek op onderwijsgebied. 

    Rosa schreef zelf over onderwijsvernieuwing: van ‘21st-century skills’ en ‘kennis centraal’ tot ‘transferable skills’. Hoewel sommige innovaties hun vruchten afwerpen, blijft de doorstroom van theorie naar praktijk lastig. En die praktijk, daar weet Rosa het nodige van: als docent klassieke talen heeft ze gezien welke uitwerking beleidsnota’s en ministeriële plannetjes op de werkvloer hebben. Open deur: de docent is cruciaal.

    Xandra heeft een atypische schoolcarrière gehad: toetsen en rapporten zijn haar vreemd, zij doorliep ooit ‘De Vrije School’. Haar zoon S. gaat naar een reguliere school. Had zij dat liever anders gezien? En hoe verhoudt een betrokken ouder zich tot de schoolcarrière van een kind? In de extra dikke onderwijsspecial van De Groene analyseert zij het moderne onderwijs met haar puberzoon als casestudy


    Productie: Kees van den Bosch & Jan Daalder

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io