Logo

    oppiminen

    Explore " oppiminen" with insightful episodes like "Opettajan ADHD, oppilaan ADHD & arjen käytännöt - Ilona Ruiz | Opeklubi #13", "Inkluusio, erityisen tuen uudistus & amiksen muutokset - Nina Lahtinen | Opeklubi # 11", "Koulu", "Tulipahan mokattua, mutta mitä tästä opimme?" and "Peruskoulu 90-luvulla ja nykyään: oppimistulokset ja toimintatavat - Jussi Tanhuanpää | Opeklubi #2" from podcasts like ""Opeklubi", "Opeklubi", "Eevan politiikkapodi Totuuksia Suomesta", "Tech-puhetta" and "Opeklubi"" and more!

    Episodes (100)

    Opettajan ADHD, oppilaan ADHD & arjen käytännöt - Ilona Ruiz | Opeklubi #13

    Opettajan ADHD, oppilaan ADHD & arjen käytännöt - Ilona Ruiz | Opeklubi #13

    Opeklubin 13. jaksossa vieraana on Ilona Ruiz. Hän kertoo, minkälaista opettajan elämä on, kun hänellä on ADHD. Keskustelemme myös oppilaiden ADHD:stä ja siitä, millä tavoin opettajat sekä muut aikuiset voivat huomioida ja auttaa nuoria, joilla on keskittymisen suuntaamisen häiriö.

    Ilona Ruiz on yläkoulun erityisluokanopettaja ja väitöskirjatutkija Helsingin yliopistossa.

    Kiitoksia mielenkiinnosta!
    Videoversiot täältä, Opeklubin Youtube-kanavalta!

    Inkluusio, erityisen tuen uudistus & amiksen muutokset - Nina Lahtinen | Opeklubi # 11

    Inkluusio, erityisen tuen uudistus & amiksen muutokset - Nina Lahtinen | Opeklubi # 11

    Opeklubin 11. jaksossa vieraana on OAJ:n koulutuspolitiikan johtaja Nina Lahtinen. Keskustelemme inkluusiosta, kolmiportaisesta tuesta ja OAJ:n ehdottamasta erityisen tuen uudistuksesta. Tämän lisäksi tarkastelemme myös ammatillisella toisella asteella tapahtuneita muutoksia ja heikennyksiä sekä tutkailemme, mihin suuntaan ammatillista koulutusta saatetaan tulevaisuudessa viedä.

    Kiitoksia mielenkiinnosta!
    Videoversiot täältä, Opeklubin Youtube-kanavalta!

    Tulipahan mokattua, mutta mitä tästä opimme?

    Tulipahan mokattua, mutta mitä tästä opimme?
    Jatkuvasta oppimisesta ja epäonnistumisten hyväksymisestä puhutaan paljon. Timanttiset tulokset ja uudet innovaatiot vaativat kokeiluja, mutta joskus epäonnistumisen pelko voi estää meitä kokeilemasta uusia asioita. Miten luodaan sellainen kokeilemisen kulttuuri, jossa epäonnistumisia osataan hyödyntää oppimiskokemuksina? Näistä aiheista Saija keskustelee yhdessä OP Labin Communication & Culture Lead Päivi Järvenpään sekä Pohjola Vakuutuksen digikanavien Tribe Lead Taru Pulkkisen kanssa.

    Peruskoulu 90-luvulla ja nykyään: oppimistulokset ja toimintatavat - Jussi Tanhuanpää | Opeklubi #2

    Peruskoulu 90-luvulla ja nykyään: oppimistulokset ja toimintatavat - Jussi Tanhuanpää | Opeklubi #2

    Tässä jaksossa vieraana on Jussi Tanhuanpää. Keskustelemme peruskoulun muutoksesta oppimistulosten, asenteiden ja toimintataopjen näkökulmasta. Sivuamme myös erityisopetuksen järjestämisen ongelmia ja tasoryhmiä sekä pohdimme mielenkiintoisia parannusehdotuksia.

    Jussi Tanhuanpää on matemaattisten aineiden lehtori sekä Liedon kaupungin työsuojeluvaltuutettu ja pääluottamusmies. Hän on myös opetusalan aktiivi, OAJ:n valtuuston jäsen ja yksi perustajajäsenistä Suomen suurimassa opetusalan edunvalvontaan keskittyvässä Facebook-ryhmässä "Opettajien edunvalvonta, professio ja vuosityöaika." 

    Kiitoksia mielenkiinnosta!
    Videoversiot täältä, Opeklubin Youtube-kanavalta!

    Miten elää virtaavasti muutoksessa?

    Miten elää virtaavasti muutoksessa?
    Muutos on yksi todellisuuden keskeisimpiä piirteitä, mutta sen kanssa eläminen ei ole aina helppoa. Tässä monopodissa Lauri tarkastelee millaiset suhtautumisen ja toiminnan tavat edistävät psykologista joustavuutta ja siten kyvykkyyttä toimia virtaavasti muutosten keskellä elämäntilanteesta riippumatta. Jakson sivut ja kasa oppeja: www.flow-akatemia.fi/podcast/miten-elaa-virtaavasti-muutoksessa

    Pitäisikö ongelmanratkaisussa haahuilla enemmän?

    Pitäisikö ongelmanratkaisussa haahuilla enemmän?
    Mikä on luovuuden merkitys tässä ajassa? Miksi asiantuntijatyössä pitää datan lisäksi hyödyntää myös muita tietämisen tapoja, kuten intuitiota? Valtapeli organisaatioissa heijastuu luovuuteen ja sen johtamiseen. Miten asiantuntijatyön luovuutta voisi kehittää julkisella sektorilla? Miten löytää valtavasta tieto- ja datamäärästä kokonaisuuden, kuten yhteiskunnan, kannalta ne kaikkein merkittävimmät ja arvokkaimmat ongelmat ratkaistaviksi? Hennin kanssa keskustelemassa luovasta päätöksenteosta ovat nykyisyysselittäjä Petri Rajaniemi Ponder Nobs Oy:stä ja johtava asiantuntija Saara Saarinen Sitrasta.

    13 tapaa edistää viisasta toimintaa

    13 tapaa edistää viisasta toimintaa
    Tällä kertaa Lauri pitää monopodin erilaisista tavoista edistää viisasta toimintaa. Jakson aikana avataan viisauteen keskeisesti liittyviä ominaisuuksia sekä niitä käytännöllisiä tekoja ja suhtautumistapoja, jotka edistävät viisastumista.‍ Jakson sivut ja kasa oppeja: www.flow-akatemia.fi/podcast/13-tapaa-edistaa-viisasta-toimintaa  Jakso Youtubessa: https://youtu.be/iAUGhKRNAV8

    Mikä merkitys on meditaatiolla?

    Mikä merkitys on meditaatiolla?
    Tässä jaksossa Lauri pitää monopodin meditaation merkityksestä. Jakson aikana avataan mihin meditaatiolla "pyritään", millaisista elementeistä taitava valppaus koostuu, miksi sen vahvistaminen on tärkeää sekä millaisia yleisiä väärinkäsityksiä meditaatioon usein liittyy. Jakson sivut, kasa oppeja ja hyviä lisämateriaaleja: www.flow-akatemia.fi/podcast/mika-merkitys-on-meditaatiolla

    Millaisia ovat virtaavan elämän edellytykset?

    Millaisia ovat virtaavan elämän edellytykset?
    Tässä jaksossa Lauri pitää monopodin virtaavan elämän edellytyksistä, jotkat syntyvät flow-teorian peilaamisesta laajemmin koko elämään. Jakso antaa hyvän yleiskuvan sekä siitä miltä virtaava elämä voi tuntua, millaisia edellytyksiä sille on viisasta luoda ja millaisia kysymyksiä niiden suhteen tulisi itselleen esittää. Jakson sivut ja kootut opit: www.flow-akatemia.fi/podcast/millaisia-ovat-virtaavan-elaman-edellytykset Jakso Youtubessa: https://youtu.be/hQomQUOOqiE

    Miten keskittyä paremmin?

    Miten keskittyä paremmin?
    Tällä kertaa Lauri pitää monopodin keskittymisestä, sen merkityksestä ja tavoista, joilla jokainen voi vahvistaa sitä.‍ Podin tueksi kannattaa käydä katsomassa jakson sivut, jossa podin aikana mainitut prinsiipit on avattu laajemmin. Jakson sivut ja kasa oppeja: www.flow-akatemia.fi/podcast/miten-keskittya-paremmin

    Mitä on valmentava itsensä johtaminen?

    Mitä on valmentava itsensä johtaminen?
    Jussi ja Lauri keskustelevat valmentavan itsensä johtamisen merkityksestä nykypäivän (työ)elämässä sekä tavoista kuinka omaa itsensä johtamista voisi kehittää valmentavamman otteen mukaiseen suuntaan. Keskustelun aikana avataan mitä itsensä johtamisella tarkoitetaan, miten sitä on perinteisesti toteutettu sekä miten valmentava ote eroaa näistä tavoista esimerkiksi taustafilosofian ja metodiikan suhteen. Jakson sivut ja opit: www.flow-akatemia.fi/podcast/mita-on-valmentava-itsensa-johtainen Jakso Youtubessa: https://youtu.be/yQqBYt1zPkU Show notes: [03:00] Mitä on itsensä johtaminen ja mikä merkitys sillä on?[15:00] Mitä on valmentava itsensä johtaminen ja miten se eroaa perinteisimmistä malleista?[49:00] Reflektion merkitys valmentavassa itsensä johtamisessa[58:00] Sisäinen puhe[64:00] Miten viedä omaa työtään valmentavampaan suuntaan?’[80:00] Miten Flow Akatemia voi auttaa?

    Mitkä ovat tärkeimpiä ajattelumalleja flow'lle?

    Mitkä ovat tärkeimpiä ajattelumalleja flow'lle?
    Jussi ja Lauri istahtivat etästudioon keskustelemaan tärkeimmistä flow'ta tukevista ajattelumalleista ja ohjenuorista. Nämä ajattelumallit on nopea oppia, mutta niihin syventyminen sekä ennen kaikkea käytännössä toteuttaminen on yksi parhaita tapoja edistää virtausta niin mikro- kuin makrotasollakin. Show notes: [02:00] Mikä merkitys on mentaalimalleilla? [06:00] Kirkas suunta / tavoite [18:00] Pienin riittävä annos / Minimum effective Dose [38:00] Sovita tila tehtävään / Match state with task [47:00] Sovita tehtävä tilaan [51:00] Poistu itsesi tieltä