Logo

    uddannelse

    Explore "uddannelse" with insightful episodes like "Gode råd til dig der snart skal søge ind på kandidaten", "Nr. 10. Livsfaser trumfer alder", "Lektor på slap line #3 Kefir og transformativ læring", "Kulturer pÃ¥ ungdomsuddannelser" and "Co-teaching med børn - galt eller genialt?" from podcasts like ""Studenterbrød", "Alderbedst", "Lektor på slap line [UCL]", "En ad gangen" and "Verdens bedste danske skole"" and more!

    Episodes (100)

    Nr. 10. Livsfaser trumfer alder

    Nr. 10. Livsfaser trumfer alder
    Livet i sin lineære form, der tidligere inddelte sig i tre hovedfaser; uddannelse-arbejde-pension duer ikke længere.
    Vi uddanner os i dag hele livet, etablerer os, bryder op, skifter fag, bliver gift og skilt og får børn over tre til fire årtier.Nå livet skal beskrives, er begrebet livsfaser derfor langt mere beskrivende end alder.Det er mere kendetegnende for vores liv at vi f.eks. har små børn end om vi er 25, 38 eller 42 år gamle.

    Livslang uddannelse - eller måske endnu bedre livslang læring - er endnu mere aktuelt end nogensinde, og derfor er uddannelsesfasen også blevet drysset ud over det meste af livet.
    Livsfaser afløser aldersdefinitioner ifht arbejdspladsen og de politikker der udstikkes for at skabe den gode arbejdsplads - mange arbejdspladser bruger allerede begrebet livsfasepolitik. Måske skal din arbejdsplads være den næste?

    Hvis du vil vide mere om dagens emne:

    MØD OS PÅ HR TRÆFPUNKT, Dansk HR’s årlige messe.. Der er gratis adgang.
    Vi kan ses torsdag 5.10.23 kl. 10.00 på Store Scene, hvor vi sammen med Pernille Lützhøft (https://pernillelutzhoft.dk/) skal drøfte netop multifaselivet.

    Petersson, Lis. Liliendal, Betina. Lützhøft, Pernille; “Livets faser”
    HR chefen no. 2, februar 2023
    https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7040941667205410816/

    Gratton, Lynda & Scott, Andrew ; “Det nye lange liv”, DJØF 2021

    PEJ gruppen; “Fra Vugge til Krukke” 2007 & 2021 - med tilhørende website:
    https://livsfaser.dk/livsfasernes-grundtanke-free/

    Uddannelsestrends, Eudora:
    https://edura.com/udgivelser/digital-laering/9-trends-for-uddannelse-4-0/

    Region Midtjyllands livsfasepolitik:
    https://www.rm.dk/siteassets/psykiatri-og-social/om-psykiatri-og-social/hmu-psykiatri-og-social/2010/23.-juni-2010/11.6-w1200-10-033-livsfasepolitik.pdf

    Abakion, it-virksomhed i København:
    https://abakion.dk/om-abakion/danmarks-bedste-arbejdspladser/

    Her justerer ansatte selv arbejdstiden, TV2 nyheder:
    https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-06-03-her-justerer-ansatte-selv-arbejdstiden-de-skal-have-et-helt-liv

    Tidligere sundhedschef er blevet SOSU-hjælper, Peter Borup Sørensen LIprofil: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6982361979940171777/


    Hvis du vil i kontakt med os:

    Du er altid velkommen til at kontakte os med ideer til emner til kommende episoder af Alderbedst eller hvis du vil drøfte alder og arbejdsmarked med os.

    https://www.linkedin.com/in/betina-liliendal-liliendal-hcm/


    https://www.linkedin.com/in/lispetersson/


    Kulturer på ungdomsuddannelser

    Kulturer på ungdomsuddannelser
    Hvad afgør ens valg af ungdomsuddannelse? Nicklas Petterson og Mads Behrens Olsen er i hvert fald ikke i tvivl. For dem var det vigtigste fællesskaberne, festerne, traditioner og alt det som gymnasierne indeholder - udover undervisningen. Derfor har de et ønske om, at politikere og meningsdannere drejer debatten om uddannelsesvalg overmod de kulturer der omgiver uddannelserne - hvad de mener med det, det kan du høre i denne episode.

    Ungdomsbureauet ser nærmere på forskellige aspekter af ungdomslivet. Din vært, Gunvor Barkholt, dykker ned i nogle af de bekymringer, tanker og drømme der fylder hos ungdommen. Med andre ord, så ser vi nærmere på unges udfordringer og muligheder – En ad gangen

    Hvad kræver det gode forældresamarbejde?

    Hvad kræver det gode forældresamarbejde?
    Kasper har talt med Jacob Jensby, som er skoleleder på Heibergskolen på Østerbro i København. Her har de nemlig gode erfaringer med at etablere og vedligeholde et godt samarbejde med forældrene. Hør her hans perspektiver og helt konkrete anbefalinger på, hvad der kendetegner et godt forældresamarbejde. Undervejs kommer han bl.a. omkring bestyrelsens rolle, vigtigheden af synlig ledelse, at støtte lærerne i at træde i karakter som eksperter, anvendelsen af både trivselsgrupper og kontaktforældre og meget andet.

    Alternative arbejdsveje - selvstændig introvert

    Alternative arbejdsveje - selvstændig introvert
    Over et par episoder af programserien undersøger vi nogle af de uddannelses- og jobveje man kan gå. I denne episode har vi besøg af Camilla Lærkesen, som står bag virksomheden Bevidst Introvert. Hun fortæller om et studieliv med skift undervejs, om at lære sig selv at kende og stå ved hvem man er - og om at bruge sig selv i sit arbejde.

    "Den demokratiske selvtillid blandt unge daler.” ”Unge mistrives.” ”Unge bruger alt for lang tid på sociale medier og bekymrer sig alt for meget.” Der bliver talt meget om os. Os unge. Men hvornår bliver der talt med os? I denne programserie deler unge deres perspektiver på samfundet. For hvilket samfund drømmer vi om? Og hvordan kommer vi derhen? Med andre ord ser vi nærmere på unges udfordringer og muligheder - en ad gangen.

    Stemmer fra restgruppen - Schjelde

    Stemmer fra restgruppen - Schjelde
    Andelen af unge uden uddannelse eller beskæftigelse altså unge i den såkaldte ”restgruppe", var i 2021 på 45.000 15-25-årige. Det er en gruppe der bliver talt en del om, statsministeren gjorde det blandt andet i sin nytårstale, men i bogen ’De Resterende’ sætter unge, som enten er eller har været kategoriseret som den her gruppe, selv ord på deres fortælling. Ofte er der nemlig en forklaring på, hvorfor man ikke kan leve op til de gængse krav som systemet stiller. I den her episode kan du høre 22-årige Schjelde fortælle om sin opvækst og ungdom og hvordan de er kommet derhen, hvor de er i dag.

    "Den demokratiske selvtillid blandt unge daler.” ”Unge mistrives.” ”Unge bruger alt for lang tid på sociale medier og bekymrer sig alt for meget.” Der bliver talt meget om os. Os unge. Men hvornår bliver der talt med os? I denne programserie deler unge deres perspektiver på samfundet. For hvilket samfund drømmer vi om? Og hvordan kommer vi derhen? Med andre ord ser vi nærmere på unges udfordringer og muligheder - en ad gangen.

    Uddannelse med indhold frem for længde?

    Uddannelse med indhold frem for længde?
    "Danmark har brug for akademikere. Derfor vil regeringen reformere universitetsuddannelserne. Mere fokus på indhold – frem for længde." Sådan sagde statsminister Mette Frederiksen i sin nytårstale i år, og bag de ord ligger også en intention om at forkorte halvdelen af alle kandidatuddannelser med et år. Visionen om at forkorte kandidatuddannelser har mødt en del kritik. En af kritikerne er statskundskabsstuderende Jacob Hviid, som vi har i studiet for at dele sine tanker om netop den del af uddannelsespolitikken.

    "Den demokratiske selvtillid blandt unge daler.” ”Unge mistrives.” ”Unge bruger alt for lang tid på sociale medier og bekymrer sig alt for meget.” Der bliver talt meget om os. Os unge. Men hvornår bliver der talt med os? I denne programserie deler unge deres perspektiver på samfundet. For hvilket samfund drømmer vi om? Og hvordan kommer vi derhen? Med andre ord ser vi nærmere på unges udfordringer og muligheder - en ad gangen.

    AVFTR med Oliver Munck - Matematik

    AVFTR med Oliver Munck - Matematik
    Hvad vil det sige at studere matematik, og hvilke overvejelser skal man egentligt gøre sig, inden man starter? Få svaret i den seneste episode af Alle Veje Fører Til Rom, hvor jeg har interviewet min roomie og gode ven Oliver, der til dagligt læser Matematik på Aarhus Universitet. Oliver fortæller også om, hvordan han sorterede i alle hans mange interesser, inden han endte med at søge ind på matematik. God lytter!

    50 - Anne Søgaard: "Vi skal blive bedre til at se de stille børn"

    50 - Anne Søgaard: "Vi skal blive bedre til at se de stille børn"
    Denne episode er både til dig, der har børn, dig, der arbejder med børn, og dig, der har været et barn (ja, den er nemlig til alle). Den er både for de ekstroverte og de introverte, for vi har alle sammen fået både direkte og indirekte feedback på, hvordan vi var som børn.

    Og det kan være helende og indsigtsfuldt at få øje på, hvordan vi selv blev mødt som børn, og hvilke selvbilleder vi dannede dengang. For måske lever de i bedste velgående endnu.

    Anne Søgaard er relationskonsulent i Dragør Kommune, og i denne episode taler vi om, hvad hun ser på skoler og i institutioner. Hun oplever nemlig stadig, at voksne kommer til at rette på de børn, der er enten "for lidt" eller "for meget", og hun ønsker inderligt, at vi i stedet anerkender dem for, hvem de er.

    For Anne Søgaard er det vigtigt, at vi får lov at være, som vi er. Hun er selv ekstrovert og fik altid at vide, at hun var for meget. Det gør hun stadig den dag i dag.

    #8 Rustet til fremtiden - fortabt eller forgyldt?

    #8 Rustet til fremtiden - fortabt eller forgyldt?
    Hvis vi skal klare os i en fremtid, der ikke ligner vores fortid, så er det nødvendigt, at vi ruster os til nye måder at gøre tingene på. At vi tilpasser os forandringen. Og at vi griber efter at udvikle og bruge værktøjer, som kan hjælpe os på vej. Men vi starter med at være bagud. Lige nu mangler IT-branchen akut 7.600 IT-specialister, og i 2030 vil vi mangle op mod 22.000 it-folk. På den ene side kan den akutte mangel på it-arbejdskraft betyde, at vi ikke får grebet de muligheder, som digitaliseringen giver os for at forberede os til det samfund, vi skal leve i. Men på den anden side går udviklingen alligevel stadig så stærkt, at en splittelse er ved at opstå i befolkningen. Et digitalt A og et B hold.

    I panelet: Tradeshift founder Mikkel Hippe Brun og konsulent i det 21. århundredes kompetencer Josefine Jack Eiby. Ugens ekspert er direktør for It-vest – samarbejdende universiteter Michael C. Caspersen. Vært er Christiane Vejlø. Ninette Birck stod for teknikken. Programmet er produceret af Elektronista Media for ADD projektet.

    Hvordan ska' jeg kunne huske det

    Hvordan ska' jeg kunne huske det

    Bliv på ca. 5 minutter klogere på, hvordan du styrker din læseteknik og træner din hukommelse. Lær blandt andet om:

    / Memo-teknik

    / Flashcards

    / Chunking

    Ved mikrofonerne er karrierevejleder Hanne Lund-Nielsen, ungdomskonsulent Sanne Kristensen og kommunikationskonsulent Hanne Vammen.

    Få flere gode råd på hk.dk

    Jeg lærer det aldrig

    Jeg lærer det aldrig

    Bliv på knap 7 minutter bevidst om, hvordan du lærer bedst og derved optimerer din studieteknik og skaber optimale rammer for din læring.

    / Hvad er din læringsstil?

    / Hvordan bruger du den?

    Ved mikrofonerne er karrierevejleder Hanne Lund-Nielsen, ungdomskonsulent Sanne Kristensen og kommunikationskonsulent Hanne Vammen.

    Få flere gode råd på hk.dk