Logo

    zmiany klimatu

    Explore " zmiany klimatu" with insightful episodes like "#12 | 5 mitów o globalnym ociepleniu obalonych", "Jest To Globalne Ocieplenie Czy Nie Ma? Zmiany Klimatyczne Okiem Geomorfologa - dr Jan Reder #79", "Jak być liderem w postpandemicznych realiach? O równowadze i rozwoju Agnieszka Gajewska (PwC Polska)", "Nauka dla klimatu. Cztery żywioły - ZIEMIA. Podcast naukowy ADAMED SmartUP" and "Nauka dla klimatu. Cztery żywioły - POWIETRZE. Podcast naukowy ADAMED SmartUP" from podcasts like ""Lepszy klimat", "Przemek Górczyk Podcast", "Strefa Zarządzania Uniwersytetu SWPS", "Podcast naukowy ADAMED SmartUP" and "Podcast naukowy ADAMED SmartUP"" and more!

    Episodes (6)

    #12 | 5 mitów o globalnym ociepleniu obalonych

    #12 | 5 mitów o globalnym ociepleniu obalonych

    W rozmowie z dr Aleksandrą Kardaś - fizyczką atmosfery z wydziału fizyki UW, redaktorką Nauki o Klimacie, autorką "Książki o wodzie" i współautorką "Nauki o klimacie" i "Klimatycznego ABC", rozprawiamy się  z najpopularniejszymi mitami, które narosły wokół tematu globalnego ocieplenia. 

    Z odcinka dowiesz się:

    • czy globalne ocieplenie jest jak lek, na który ktoś niedługo znajdzie lekarstwo?
    • jakimi technologiami do walki z globalnym ociepleniem dysponujemy? 
    • trochę o wpływie jednostki, czyli czy zielone czy działania „zwykłego Kowalskiego” mają sens?
    • czy ograniczenie spożycia mięsa rozwiązałoby problem zmian klimatu?
    • jak pewien wulkan przyczynił się do obniżenia emisji?
    • a także co wróżka pogodynka może mieć do zmiany klimatu? ;)

    Dodatkowe informacje:

    Serwis Nauka o klimacie: http://bit.ly/3UfgV0P
    Do pobrania: książka "Klimatyczne ABC"
    Książka: "Nauka o klimacie"

    Więcej treści znajdziesz tu:

    Instagram: http://bit.ly/3Vene60
    YouTube: http://bit.ly/3iddUR7
    TikTok: http://bit.ly/3gDdaob 

    Realizacja:

    Justyna Czyszczoń – redakcja
    Mysław – audio

    P&C Paulina Górska | Varsovia Lab.

    Jest To Globalne Ocieplenie Czy Nie Ma? Zmiany Klimatyczne Okiem Geomorfologa - dr Jan Reder #79

    Jest To Globalne Ocieplenie Czy Nie Ma? Zmiany Klimatyczne Okiem Geomorfologa - dr Jan Reder #79

     🎬 Oglądaj na YouTube: https://youtu.be/xdFaIEZahdc

    Jan Reder - Dr geomorfologii glacjalnej na Wydziale Biologii i Nauk o Ziemi UMCS, na podstawie rozprawy doktorskiej „Holoceńska morfogeneza stref marginalnych lodowców północno-zachodniej części Ziemi Wedela Jarlsberga (Spitsbergen Zachodni)”. Mgr z archeologii na Wydziale Humanistycznym UMCS, specjalność archeologia Polski i powszechna, na podstawie pracy magisterskiej „Próba rekonstrukcji środowiska naturalnego Grzędy Horodelskiej w oparciu o materiały archeologiczne i paleośrodowiskowe”. Mgr z geografii na Wydziale Biologii i Nauk o Ziemi UMCS, specjalność geomorfologia i paleogeografia czwartorzędu, na podstawie pracy magisterskiej „Rzeźba i osady czwartorzędowe Dyrstaddalen (Zachodni Spitsbergen)”.

    Linki:
    UMCS: https://www.umcs.pl/pl/addres-book-employee,2307,pl.html
    Mapa wiatrów na żywo: https://www.windy.com/
    Wywiad z Wojciechem Janickim: https://youtu.be/zlThx8mZHNA

    Jak być liderem w postpandemicznych realiach? O równowadze i rozwoju Agnieszka Gajewska (PwC Polska)

    Jak być liderem w postpandemicznych realiach? O równowadze i rozwoju Agnieszka Gajewska (PwC Polska)

    Określenia "równowaga" i "zrównoważony rozwój w organizacji" nabrały nowego znaczenia w post pandemicznej rzeczywistości. Koniecznością stało się przełożenie ogólnych haseł na rzeczywiste działania, które przyniosą widoczne efekty. Jak zatem wdrożyć takie działania w życie codzienne organizacji? Jak równowaga i zrównoważenie stają się elementami myślenia strategicznego liderów? Jak włączyć myślenie o zrównoważonej odbudowie świata do działań lokalnych, ale też do zarządzania na poziomie globalnym? Czego się uczyć i jak rozwijać swoje myślenie o własnej karierze, żeby stawać się liderkami i liderami, zdolnymi sprostać wyzwaniom nowego świata, wymagającego dbałości o równowagę i zrównoważony rozwój? Jak zatem zacząć od siebie i wprowadzić zrównoważenie we własne życie i rozwój osobisty, zawodowy czy społeczny? Na te pytania odpowiada Agnieszka Gajewska, Partner PwC Polska i lider zespołu ds. sektora publicznego i infrastruktury oraz platformy ESG (Environmental Social Governance) w Europie Środkowo-Wschodniej, globalny lider ds. rozwoju międzynarodowego. Rozmowę poprowadziła dr Magdalena Łużniak-Piecha, wykładowczyni na kierunku Zarządzanie na Uniwersytecie SWPS.

    03:17 - Czym jest równowaga w życiu codziennym organizacji?

    06:51 - Jak utrzymać równowagę w pracy lidera?

    11:42 - Czym jest zjawisko paradoksu w dzisiejszym przywództwie?

    16:01 - Czy uważny dobór słownictwa w roli lidera ma znaczenie i czy wpływa na jego wiarygodność?

    21:55 - Jak zmieniło się postrzeganie pracodawcy w czasie pandemii?

    30:20 - Jak w ostatnim czasie zmieniła się kwestia zrównoważonego rozwoju w organizacji?

    35:46 - Jak dostosować strategie przywódcze do nowej rzeczywistości?

    49:41 - Jakie znaczenie w przywództwie ma kwestia uważności?

    Strefa Zarządzania Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu zarządzania. W jego ramach eksperci przybliżają takie zagadnienia, jak: zarządzanie i przywództwo w czasach zmian, tworzenie innowacji w biznesie, budowa gospodarki relacyjnej zamiast transakcyjnej, tworzenie efektywnej komunikacji wewnętrznej. Założeniem projektu jest udostępnienie rzetelnej wiedzy wszystkim zainteresowanym tą tematyką – niezależnie od czasu i miejsca, w jakim się znajdują. Więcej informacji o projekcie: www.zarzadzanie.swps.pl

    Nauka dla klimatu. Cztery żywioły - ZIEMIA. Podcast naukowy ADAMED SmartUP

    Nauka dla klimatu. Cztery żywioły - ZIEMIA. Podcast naukowy ADAMED SmartUP

    Podcast naukowy ADAMED SmartUP

    Chciałabym zadać Wam pytanie: co to jest gleba? Często uczniowie na lekcji mówią: „no tutaj, ziemia w doniczce”. Gleba to ziemia i już… mamy. Rzeczywiście trudno powiedzieć, czym jest gleba. Spróbuję. Jest to mieszanina pokruszonej skały, obumarłej materii organicznej, wody i powietrza. Ta materia obumarła nie byłaby przydatna, gdyby nie została przetworzona przez organizmy żywe, które są w glebie, które właśnie ją przetwarzają na próchnicę. Gleba jest zasadniczym elementem ekosystemów lądowych, decydującym o utrzymaniu życia na Ziemi, dlatego jest bardzo ważna.

    Dzisiejszym tematem będzie ziemia. Symboliczna jak planeta lub bardzo dosłowna jak gleba pełna dżdżownic.

    „Pierwszy wschód słońca, który widziałam z Sojuza, to coś, czego nigdy nie zapomnę. Nie mogłam przestać się uśmiechać, to było naprawdę niezwykłe”.

    „Doświadczenie tego widoku Ziemi jest czymś tak niesamowitym, to coś niemal przytłaczającego za pierwszym razem”.

    Kiedy patrzymy na Ziemię z kosmosu, znikają narodowe podziały, konflikty dzielące ludzi stają się mniej ważne, a potrzeba wspólnych działań na rzecz ochrony naszej bladoniebieskiej kropki staje się oczywista i konieczna. Doświadczenie ujrzenia Ziemi z kosmosu zmieniło światopogląd wielu astronautów. Psychologowie nazywają to efektem „oglądu”, a dla osób, które nie oderwały się tak daleko od skorupy ziemskiej, konieczność jej ochrony nie zawsze jest taka oczywista. Na szczęście wiemy, że jest sporo osób, którym ta sprawa leży bardzo na sercu. Osoby te walczą o naszą planetę tak, jak my w ADAMED SmartUP lubimy najbardziej. Ich bronią jest nauka.

    Dr Anna Łosiak jest geologiem planetarnym. Pracuje w Polskiej Akademii Nauk oraz na Uniwersytecie w Exeter. Jest także laureatką programu Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.

    Bada pani kratery uderzeniowe i procesy zachodzące na powierzchni Marsa. Proszę powiedzieć: czy my możemy czegoś się o Ziemi dowiedzieć, patrząc w kosmos?

    Dr Anna Łosiak: Jeżeli chodzi geologię impaktową, czyli powstawanie kraterów uderzeniowych, to jest to najważniejszy proces geologiczny w naszym układzie słonecznym i najprawdopodobniej we wszystkich innych układach słonecznych, jakie mamy we wszechświecie. A w skrócie chodzi po prostu o to, że rzeczy się ze sobą zderzają i to z bardzo dużą prędkością, i to są prędkości, które są dla nas normalnie zupełnie niewyobrażalne dlatego, że te ciała niebieskie – asteroidy, które np. od czasu do czasu uderzają w Ziemię albo właśnie w Marsa czy w siebie wzajemnie, mogą się poruszać z prędkością od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów na sekundę. Więc to są absolutnie gigantyczne, niesamowite prędkości i podobne rzeczy w zasadzie nie występują na Ziemi w takich normalnych warunkach, a nawet gdy chcemy coś takiego badać w laboratorium, co się dzieje, jeżeli zderzamy ciała poruszające się z takimi prędkościami, to musi być zrobione w bardzo taki skomplikowany, drogi sposób, a i tak dochodzimy wyłącznie do takich niewielkich poziomów tych hiperprędkości. To znaczy wydaje mi się, że najszybszy pocisk, jaki udało nam się wystrzelić, miał prędkość około 7 km/s. Średnio to, co się zderza z Ziemią, ma prędkość 20 km/s. Czasem zdarza się tak, że te dwa ciała, które się zderzają, mają porównywalną wielkość. To już może całkowicie zmienić to, w jaki sposób wygląda Układ Słoneczny. Np. coś podobnego zdarzyło się na naszej planecie i właśnie dzięki takiemu zderzeniu mamy dzisiaj Księżyc bez takiego zderzenia, które nastąpiło bardzo, bardzo, bardzo dawno temu, chwilę po tym, jak powstał Układ Słoneczny, gdy zderzyło się ciało troszkę mniejsze od dzisiejszej Ziemi i z ciałem wielkości mniej więcej Marsa. Oba te ciała niebieskie praktycznie przetopiły się w całości w wyniku tego zderzenia, część masy tak się „wyplumknęła” na orbitę i w ten sposób powstał nasz Księżyc. Bez tego zderzenia nie byłoby nas tutaj. Dlatego że Księżyc to jest coś, co stabilizuje orbitę Ziemi, przez stabilizację orbity stabilizuje klimat na Ziemi. Gdyby nie Księżyc, wahania klimatu byłyby równie ekstremalne co wahania klimatu na Marsie, więc „jeej” dla zderzeń. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć, co jest potrzebne dla naszego własnego funkcjonowania, a także to, że kratery uderzeniowe mają całe mnóstwo takich superpraktycznych zastosowań. Więc to nie jest tylko zrozumienie powstawania naszej planety, co jakby jest istotne, żeby wiedzieć, po to żeby np. lepiej wydobywać różne złoża, które są związane bardzo, bardzo często z kraterami uderzeniowymi właśnie. Np. większość niklu, jaki wydobywaliśmy w przeciągu ostatnich stu lat na świecie, pochodzi właśnie z takiego gigantycznego krateru uderzeniowego w Kanadzie. Większość kraterów uderzeniowych, jakie są w Stanach Zjednoczonych, jest związana z dużymi pokładami ropy i gazu.

    Czy można powiedzieć, że Mars jest naszym planem B? Czy raczej dla Ziemi i Ziemian planu B na razie nie ma?

    Dr Anna Łosiak: Absolutnie nie. Nigdy nie będziemy w stanie terraformować Marsa tak, żeby był on takim miejscem dla życia dla nas, jakim jest Ziemia. Ziemia to jest ta planeta, o którą musimy dbać, dlatego że nie ma drugiej takiej. W związku z czym nie. Natomiast absolutnie jest możliwe, ja myślę, że jest nieuniknione wręcz, o ile się w międzyczasie tutaj nie wybijemy w jakiś malowniczy sposób, czego mam nadzieję unikniemy, że ludzkość zasiedli Marsa, że będziemy mieli stałe bazy na Księżycu i na innych ciałach niebieskich. Natomiast to nigdy nie będzie tak jak na Ziemi i Ziemia jest najfajniejszym miejscem do życia dla nas, jakie może być, nie zepsujmy tego.

    Pani prace są fascynujące. Myślę, że wiele młodych osób chciałoby się zajmować badaniami innych planet. Jakie porady miałaby pani dla przyszłych naukowczyń i naukowców, którzy chcieliby pójść tą drogą?

    Dr Anna Łosiak: Z jednej strony chciałam powiedzieć, że nigdy nie jest za późno, żeby zacząć. Są absolutnie niesamowici ludzie, którzy zaczęli wcale nie tak wcześnie i doszli do absolutnie cudownych, ważnych rezultatów np. Carolyn Shoemaker, która była żoną jednego z największych geologów zajmującym się kraterami geologicznymi właśnie. Po odchowaniu trójki dzieci, po powstrzymywaniu dużej liczby kolegów swojego męża przed ukatrupieniem tegoż męża, ponieważ miał dość malowniczy charakter (wspaniały naukowiec, średnio miły człowiek podobnież do przebywania, więc zajmowała się nie tylko dziećmi, ale też mężem), i wtedy, jak miała trochę więcej czasu, zajęła się sama nauką, dokładnie astronomią, i odkryła bardzo dużą liczbę nowych komet, asteroid, w tym także asteroidę, która rozpoczęła takie publiczne zainteresowanie się właśnie tematem kraterów uderzeniowych, kiedy na początku lat 90. została ta kometa zaobserwowana chwilę przed zderzeniem się z Jowiszem, chyba Jowiszem… albo Saturnem… chyba Jowiszem. I po tym, jak byliśmy w stanie oglądać na żywo ten niesamowity spektakl bardzo taki dramatyczny i wysokoenergetyczny, do ludzi nagle dotarło, że to może się zdarzyć też na Ziemi i byłoby fajnie tego uniknąć. Dzięki temu nie tylko powstały kilka lat później dwa filmy, jeden z nich to „Armageddon” drugi to „Deep Impact”, które po prostu wdrukowały ludziom w mózgi taką możliwość bycia trafionym przez asteroidę i konieczność uniknięcia tego losu, ale też bardzo, bardzo ułatwiły uzyskiwanie pieniędzy od polityków przez naukowców na śledzenie tego typu asteroid, które mogą nam zagrozić na bieżąco. W związku z tym supernauką można się zająć w każdym wieku. Natomiast jeżeli zaczynałabym jeszcze raz moją karierę, to przede wszystkim sugerowałabym zainteresowanie się różnymi rzeczami, niekoniecznie zawężania swoich zainteresowań do jednej tylko rzeczy, dlatego że jest bardzo dużo specjalistów w jednym konkretnym temacie. Natomiast bardzo trudno jest czasem połączyć różne kawałki wiedzy ze sobą z trochę inn...

    Nauka dla klimatu. Cztery żywioły - POWIETRZE. Podcast naukowy ADAMED SmartUP

    Nauka dla klimatu. Cztery żywioły - POWIETRZE. Podcast naukowy ADAMED SmartUP

    Podcast naukowy ADAMED SmartUP

    Powietrze – mieszanina gazów i aerozoli składająca się na atmosferę ziemską. Jak wiadomo, bez powietrza życie na Ziemi nie byłoby możliwe. 

    Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus – dyrektor WHO, 30 października 2018 roku, Genewa, pierwsza globalna konferencja WHO na temat zanieczyszczeń powietrza i zdrowia:

    „Jesteśmy tutaj, ponieważ zanieczyszczenie powietrza jest jednym z największych zagrożeń dla zdrowia ludzkości i musimy coś z tym zrobić, pilnie. Proszę pozwolić, że przypomnę kilka liczb. Zanieczyszczenie powietrza zabija 7 milionów osób każdego roku. Na całym świecie 9 z 10 osób oddycha powietrzem zanieczyszczonym emisjami, będącymi pochodnymi ruchu samochodowego, przemysłu, rolnictwa i spalania odpadów. Około 3 miliardów osób używa wysoce dymiących, emitujących substancje smoliste pieców i pali w swoich domach, aby gotować lub ogrzewać się. Nasze ostatnie estymacje wskazują, że nawet 1/3 zgonów z powodu zawałów serca, udarów, nowotworów płuc i przewlekłych chorób dróg oddechowych wywołana jest zanieczyszczeniem powietrza". 

    O tym, jak jest źle, słyszymy dużo. Spośród 10 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie 7 jest w Polsce. Ale jednocześnie mamy mnóstwo niezwykłych osób, które walczą o czyste powietrze i walczą tak, jak my w ADAMED SmartUP lubimy najbardziej. Ich bronią jest nauka.

    Nie ma wątpliwości, że smog szkodzi zdrowiu. Choć do niedawna uważano, że smog wpływa niekorzystnie głównie na drogi oddechowe, dziś wiadomo, że toksyczne cząsteczki przedostające się z powietrza do organizmu mogą spowodować stany zapalne i uszkodzenia we wszystkich niemal tkankach i narządach. Dotyczy to także, a może przede wszystkim, dzieci. Dlatego dzisiaj rozmawiam z Panem dr. hab. inż. Arturem Jerzym Badydą, kierownikiem zakładu informatyki i badań jakości środowiska w Politechnice Warszawskiej, współautorem badania przeprowadzonego przez Warszawski Uniwersytet Medyczny, Politechnikę Warszawską i firmę ARC.

    Panie Doktorze, co to jest smog?

    Dr hab. inż. Artur Jerzy Badyda: Smog jest to pewne zjawisko – i to trzeba podkreślić. Zjawisko, które jest związane ze współistnieniem dwóch grup czynników. Pierwszą z tych grup czynników, można powiedzieć… Jedna i druga jest kluczowa, ale pierwszą z tych grup czynników są czynniki związane z meteorologią, to znaczy z pewną sytuacją, która w taki czy inny sposób powoduje brak możliwości albo utrudnione możliwości w mieszaniu się mas powietrza. Co jest kluczowe dla tej drugiej grupy czynników, związanej z zanieczyszczeniem powietrza. W okresie, kiedy występuje szczególnie tak zwana wyżowa pogoda, kiedy dochodzi do sytuacji – zwłaszcza w okresie zimowym – tak zwanej inwersji termicznej, a więc sytuacji, w której wraz ze wzrostem wysokości nad poziomem gruntu zaczyna nam rosnąć, a nie spadać, jak to ma miejsce normalnie, temperatura powietrza. Zanika nam tak zwane zjawisko konwekcji, a więc zjawisko polegające na tym, że masy powietrza cieplejsze ku dołu unoszą się do góry. W przypadku inwersji termicznej taka możliwość zostaje zablokowana. Dodatkowo, jeśli występuje pogoda bezwietrzna albo prawie bezwietrzna, w zasadzie można powiedzieć, że masy przestają mieć możliwość ruchu, przestają się przemieszczać. W związku z tym, jeśli równocześnie występuje ta druga grupa czynników, czyli zanieczyszczenie powietrza, emisja zanieczyszczeń powietrza, wówczas w tych masach powietrza zaczynają gromadzić się zanieczyszczenia. Te stężenia zanieczyszczeń zaczynają rosnąć ze względu na to, że te masy powietrza się nie przemieszczają i w efekcie w pewnym momencie dochodzi do takiej sytuacji, że te stężenia są wyjątkowo wysokie, i wówczas zaczynamy mówić o zjawisku smogu. Czyli o wysokich stężeniach zanieczyszczeń w masie powietrza. Niegdyś definiowano ten smog jako właśnie zanieczyszczenia powietrza, grupę zanieczyszczeń, mieszaninę zanieczyszczeń powietrza składającą się przede wszystkim, jeśli mówimy o smogu tak zwanym zimowym, czyli z pyłów, tlenku węgla, dwutlenku siarki i innych substancji w nieco mniejszych stężeniach. Dzisiaj w zasadzie, ponieważ z dwutlenkiem siarki mamy do czynienia raczej w niewielkim stopniu, problem wysokich stężeń dwutlenku siarki w Polsce został w dużej części rozwiązany. W związku z tym ta typowa dotychczasowa definicja smogu, który poza tym, że nazywał się zimowy, to czasem mówiono o nim właśnie siarkowy albo ewentualnie czarny, to dzisiaj ta definicja nie jest do końca spełniona. W związku z tym o zjawisku smogu mówimy w sytuacji, kiedy mamy wysokie stężenia pyłu zawieszonego, pyłów PM10, PM2,5, czyli drobnych cząstek, które są w stanie wnikać do układu oddechowego człowieka, bardzo często również tlenku węgla przy właśnie sprzyjających warunkach atmosferycznych powodujących, że masy powietrza się nie przemieszczają, gdzie występuje brak opadów, które mogłyby wybywać te zanieczyszczenia i powodować zmniejszenie ich stężeń w powietrzu – wówczas mówimy o zjawisku smogu. Mam nadzieję, że może ta przydługa trochę historia na temat smogu, ale może rozjaśni, czym to zjawisko jest. Dodam tylko jeszcze, że bardzo często w przestrzeni publicznej spotykamy się z wymiennym stosowaniem terminu „smog” i „zanieczyszczenie powietrza”. Więc chciałbym tutaj uczulić, że to nie są tożsame terminy. Tak że zanieczyszczenie powietrza to jest jedno, a smog jest pewnym zjawiskiem, w którym te zanieczyszczenia powietrza biorą udział, ale nie jest to synonim zanieczyszczeń powietrza.

    Jest Pan współautorem niezwykle ciekawych badań o wpływie smogu na zdrowie dzieci. Co Państwo badali? W jaki sposób i jakie są tego wyniki?

    Dr hab. inż. Artur Jerzy Badyda: Przyglądaliśmy się, w jaki sposób zanieczyszczenie powietrza może wzmagać takie symptomy jak problemy alergiczne, w tym: katar sienny, podrażnianie błon śluzowych nosa, gardła czy wywoływanie stanu zapalnego spojówek. To było badanie, można powiedzieć, kliniczne, natomiast nie było żadnych badań medycznych, żadnych procedur medycznych realizowanych na pacjentach. Badanie miało charakter ankietowy – ankiety, która była skierowana do rodziców dzieci w wieku lat od 3 do 12 z bardzo wielu różnych części Polski. W sumie prawie 1,5 tysiąca respondentów wzięło udział w badaniu, w związku z czym to już jest wystarczająco duża grupa, żeby można było wysnuwać jakieś daleko idące wnioski. Na wyniki tych badań nakładaliśmy właśnie informacje o zanieczyszczeniu powietrza i tutaj przede wszystkim skupiliśmy się na pyle zawieszonym, o którym wspomniałem wcześniej, tzn. na pyle PM10 i PM2,5. Czyli drobnych i bardzo drobnych cząstkach pyłu, które są w stanie wnikać do układu oddechowego. Te większe cząstki zwykle w dużej części pozostają w górnych partiach układu oddechowego, natomiast te mniejsze cząstki są w stanie bez problemu migrować do dolnych partii układu oddechowego. Najdrobniejsze bez problemu przenikają przez pęcherzyki płucne do układu krążenia. Tutaj dodam jeszcze, że nie patrzyliśmy, nie przyglądaliśmy się tak zwanym ultradrobnym cząstkom, ponieważ niestety te nie są monitorowane w systemie państwowego monitoringu środowiska. Ale warto też zwrócić uwagę na to, że te ultradrobne cząstki, czyli cząstki o średnicach poniżej jednego mikrometra, a w szczególności jeszcze mniejsza ich frakcja, czyli cząstki o średnicach poniżej stu nanometrów, mogą bez problemu przenikać barierę krew – mózg, a zatem przenikać również do naczyń mózgowych. Co jest szczególnie niebezpieczne dla dzieci, zwłaszcza będących w fazie rozwoju, ponieważ wraz z tymi zanieczyszczeniami pyłowymi mogą do naczyń mózgowych trafiać np. metale ciężkie, które są silnie związane z tymi ultradrobnymi cząstkami pyłu, a w efekcie powodować problemy w rozwoju tego centralnego układu nerwowego u dzieci.

    To bardzo cieka...

    Design w cieniu katastrofy - Katarzyna Andrzejczyk-Briks

    Design w cieniu katastrofy - Katarzyna Andrzejczyk-Briks

    Interesujesz się designem? Zapraszamy na naszą stronę: https://design.swps.pl - znajdziesz tam jeszcze więcej merytorycznych materiałów w formatach audio, wideo i tekstowych.

    Od eksperymentalnego festiwalu Dutch Design Week w Eindhoven po mainstreamowy i komercyjny Mediolan, design zmaga się z największym problemem naszych czasów – katastrofą ekologiczną. Zniszczona natura, brak zasobów, koniec ery plastiku, zmieniający się klimat, to tematy powtarzające się obsesyjnie. Rośnie w siłę nowa świadomość projektowania w duchu #zero waste. Ci najbardziej świadomi: rezygnują, redukują, używają ponownie, przetwarzają, kompostują, naprawiają i pamiętają, że jako konsumenci mamy ogromny wpływ na planetę i innych ludzi. Czy uda się nam, jako społeczeństwu, zmienić swoje nawyki i porzucić przyzwyczajenia do wygodnego, szybkiego życia, w którym JA dominuje nad MY? Czy design sprosta wyzwaniu jakim jest projektowanie dla gospodarki zamkniętego obiegu? Katarzyna Andrzejczyk-Briks opowie o tym, jak młodzi projektanci eksperymentują, tworzą wykorzystując rośliny, grzyby i bakterie. Przekraczają tabu i wykorzystują materie zwyczajowo uważane za brudne, odstraszające, brzydkie, takie jak krew zwierzęcą, włosy, pot, odchody zwierzęce i ludzkie,śmieci, odpady produkcyjne czy pył z zanieczyszczeń. Powracają do trwałych przedmiotów. Nie boją się wyzwań, wiedzą, że nie ma planety B.

    Katarzyna Andrzejczyk-Briks – z wykształcenia historyk sztuki i pedagog. Wykładowca School of Form w Poznaniu, Uniwersytetu SWPS i Collegium da Vinci. Od kilku lat zajmuje się historią i współczesnością designu. Obserwuje trendy w projektowaniu. Jest konsultantem i trenerem creativity thinking z Concordia Design w Poznaniu, które łączy design, biznes i kreatywność. Prowadzi wykłady i warsztaty dla firm i projektantów. Pomaga im zauważyć kierunek zmian stylu życia konsumentów i zrozumieć ich mechanizm, a następnie zastosować tę wiedzę w tworzeniu nowego produktu, usługi czy doświadczenia użytkownika. Współpracowała z firmami: Ikea, Balma, Noti, Dekoma, Vox Meble, H&M Home, Profim, Max Kuchnie, Yes, Tołpa, Cersanit, Zeelandia, Raiffeisen Bank Polska. Pisze dla magazynu designu „Design Alive”. Właścicielka biura projektowego Briks Architekci.

    O projekcie:
    Dobre projektowanie to projektowanie mądre, świadome i odpowiedzialne. Takie projektowanie popularyzujemy w Strefie Designu Uniwersytetu SWPS – ogólnopolskim projekcie adresowanym do osób, dla których ważna jest jakość otaczającej ich przestrzeni.
    Projekt wyróżnia wysoki poziom merytoryczny oraz atrakcyjny i różnorodny sposób udostępniania treści – podczas otwartych, cyklicznych warsztatów i wykładów, na blogu, kanale YouTube oraz w grupie na Facebooku, gdzie funkcjonuje społeczność zainteresowana merytoryczną dyskusją na tematy związane z projektowaniem. Więcej o projekcie: https://design.swps.pl/strefa-designu/o-projekcie.html

    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io