Logo

    aanbestedingscafe

    Explore " aanbestedingscafe" with insightful episodes like "Hoogleraar Schotanus: '20% zorgvraag veroorzaakt door leveranciers'", "Richard Lennartz: 'Intermediair bood product voor €100K meer aan'" and "Zo gaat het met de infra-sector en het sociaal domein" from podcasts like ""De Gunningsfactor", "De Gunningsfactor" and "De Gunningsfactor"" and more!

    Episodes (3)

    Hoogleraar Schotanus: '20% zorgvraag veroorzaakt door leveranciers'

    Hoogleraar Schotanus: '20% zorgvraag veroorzaakt door leveranciers'

    In deze podcast spreken we Fredo Schotanus, adviseur bij Significant Synergy en sinds eind 2019 hoogleraar publieke inkoop bij de Universiteit van Utrecht en opvolger van Jan Telgen. Hij heeft een gekke start gehad als hoogleraar in coronatijd. Hoe is hem dat vergaan en welke onderzoeken zijn er gestart? Daarover voelen we hem aan de tand.

    Over die onderzoeken kunnen we alvast een tipje van de sluier oplichten: dit zijn er 3. Namelijk over duurzaam en sociaal inkopen, transparantie en effectiviteit én Jeugdzorg.

    Op basis van deze drie onderzoeken,  leggen we Fredo een aantal pittige stellingen voor:

    1. Aanbestedende diensten vinden circulair of duurzaam inkopen maar een gedoe
    2. De huidige manier van zorg inkopen zorgt niet voor de beste prijs-kwaliteit
    3. Aanbestedend Nederland koopt niet transparant in 

    Vond je dit een leuke podcast? Vergeet de podcast niet te delen en je te abonneren.

    Wil je kans maken op de inkoopstripboeken? Laat ons dan weten wat je van de podcast vindt en welke onderwerpen we zeker nog moeten behandelen. Of vertel ons jouw verhaal. Stuur dit naar: podcast@aanbestedingscafe.nl.

    Andere interessante linkjes naar aanleiding van de podcast: 

    Richard Lennartz: 'Intermediair bood product voor €100K meer aan'

    Richard Lennartz: 'Intermediair bood product voor €100K meer aan'

    In diverse sectoren schakelen aanbestedende diensten regelmatig intermediairs of brokers / resellers in bij de totstandkoming en/of uitvoering van contracten. Intermediairs leveren niet zelf de diensten of goederen, maar nemen een tussenpositie tussen de aanbestedende dienst en de leverancier aan.

    Er bestaan twijfels over de toegevoegde waarde van deze tussenpositie. De twijfels gaan soms zelfs zo ver dat men vermoedt dat intermediairs misbruik maken van de tussenpositie. Om die reden heeft HIS, een uitvoerende inkooporganisatie voor 6 rijksdepartementen, PPRC gevraagd om vooronderzoek te doen.

    Wij spreken de drijvende kracht achter dit onderzoek: Richard Lennartz, directeur van het UBR | HIS. Hij stelt dat voor hem de druppel was dat hij hetzelfde product/dienst van dezelfde leverancier via brokers voor €100K meer aangeboden kreeg. Op een bedrag van €50K.

    We vragen hem onder meer naar de aanleiding en de uitkomsten van het onderzoek. En de gevolgen. Hoe gaat het HIS nu voortaan om met intermediairs? Worden ze überhaupt nog wel ingeschakeld? En welke tools hebben aanbestedende diensten in handen?

    Naast dit hoofdonderwerp gaan we ook in op de laatste nieuwtjes van AanbestedingsCafe.nl en leggen we Richard een aantal prikkelende stellingen voor.
     

     Linkjes:



    Zo gaat het met de infra-sector en het sociaal domein

    Zo gaat het met de infra-sector en het sociaal domein

    Afgelopen maand waren er veel nieuwtjes over infra aanbestedingen en op het vlak van sociaal domein. Hier praten we je in 20 minuten doorheen. 

    • Gemeenten zetten minder opdrachten in de markt door corona. Afgelopen maand kwam in het aanbestedingsnieuws dat gemeenten voorzichtiger zijn met uitgaven in de bouw, onder meer door stijgende kosten in het sociaal domein. Daardoor zien infrabouwers hun orderportefeuille nog verder slinken. Doordat er minder opdrachten zijn, dingen er ook meer bouwers per opdracht mee. Dit heeft als gevolg dat de prijzen tot onder de kostprijs dalen. Volgens bouwers is het inmiddels ‘onverantwoord laag’.  

    • Ook publieke opdrachtgevers gebruiken steeds vaker te lage plafondprijzen in aanbestedingen. Door deze plafondprijzen laag te houden, kunnen aanbestedende diensten de prijs laag houden.  Als de aannemer er na inschrijving achter komt dat het project wel degelijk veel duurder uitpakt dan het plafondbedrag moet deze zijn verlies nemen of de aanbesteding aan zich voorbij laten gaan. De gemaakte tenderkosten zijn dan voor rekening van de aannemer. Dit gaat soms om duizenden euro’s. 

    • Ook wordt er soms te weinig informatie verschaft om een goede prijs te kunnen berekenen. Dit was het geval bij de aanbesteding van de versterking van de Afsluitdijk. Rijkswaterstaat voorzag partijen van informatie over stromingen en de kracht en hoogte van de golven. Hierop werden de ontwerpen voor het project gebaseerd.  
       
      Na gunning aan BAM en Van Oord, kwam Rijkswaterstaat met extra data. Hieruit bleek dat het ontwerp voor de bouw van de nieuwe sluizen bij Den Oever en de versterking van de bestaande sluizen bij Kornwerderzand toch niet zou voldoen bij uitzonderlijke omstandigheden: een lage waterstand in het IJsselmeer en extra krachtige golven. 

    • Ook in het sociaal domein gaat het niet altijd van het leien dakje. Minister Hugo de Jonge heeft aan de Kamer laten weten dat de aanbestedingsrichtlijnen binnen het sociaal domein niet efficiënt of effectief zijn. Dit baseert hij op een onderzoek door Deloitte. De huidige richtlijnen moeten volgens deze onderzoekers geëvalueerd en aangepast worden.  

    • Gemeenten maken al regelmatig gebruik van methodes die de aanbestedingsregels omzeilen, denk aan de ‘open house’ methode. Deze contractvorm maakt het mogelijk om nieuwe zorgaanbieders tussentijds toe te laten treden en ook is het wijzigen van contractvoorwaarden mogelijk. Onder bepaalde voorwaarden valt dit systeem namelijk niet onder de aanbestedingsregels. 

    • Ook het Sociaal Cultureel Planbureau is met een rapport gekomen dat de decentralisatie van de zorg niet zo uitpakt als gedacht. Gemeenten behalen vooralsnog geen betere resultaten dan het Rijk. Er zijn onder andere nog steeds knelpunten in de jeugdzorg en de kansen op werk voor mensen met een arbeidsbeperking zijn nauwelijks verbeterd. 

    Links: