Logo

    foreldre

    Explore " foreldre" with insightful episodes like "Lekens funksjon i fysioterapi til barn og unge [DEL 2] - Nina Kløve", "Lekens funksjon i fysioterapi til barn og unge [DEL 1] - Nina Kløve" and "Finn Arild - Bruk av tegnspråktolk, familie og inkludering vs segregering av døve" from podcasts like ""Fysi Podcast", "Fysi Podcast" and "Sosialpodden"" and more!

    Episodes (3)

    Lekens funksjon i fysioterapi til barn og unge [DEL 2] - Nina Kløve

    Lekens funksjon i fysioterapi til barn og unge [DEL 2] - Nina Kløve

    Definisjonen av lek er at det handler om lystbetonte aktiviteter som gjøres uten noe mål utover seg selv. Men leken opptar så mye av barns tid og oppmerksomhet i fasen av livet der læring og utvikling skjer, så ved å bevege kroppen og håndtere objekter og samhandle med andre , utvikler barna sin opplevelse av seg selv og forståelsen av verden.

    Et kjennetegn ved disse læringsprosessene er at barna lykkes oftere og feiler sjeldnere, etterhvert som de tilegner seg erfaring. Det forklares med at barna gjennom sine tidligere forsøk har lært seg å forutse hvordan de skal bevege kroppen mest mulig hensiktsmessig. Men samtidig, som et sentralt ledd i denne læringen, vil barna også unnlate å prøve seg på utfordringer som de på forhånd anser som vanskelig for dem.

    Forskingen tyder altså på at barn gjennom å «prøve og feile» lærer hva de ikke bør gjøre, mens gjennom «prøve og lykkes» lærer hva de faktisk kan gjøre.

    Vi fysioer må bidra til at barn med funksjonshemming opplever å «prøve og lykkes» i utforskning av sine bevegelsesmuligheter. Det er viktig da en kan tenke seg at barn med funksjonshemming som blir overlatt til seg selv ofte vil «prøve og feile» og risikere å lære om hva hun eller han ikke bør gjøre, mindre enn hva hun eller han faktisk kan gjøre. Hvordan kan man lykkes i å integrere fysioterapi i barnets lek?

    Support the show

    Relevant litteratur og lenker knyttet til episoden finner du på:
    https://fysi.no/

    Lekens funksjon i fysioterapi til barn og unge [DEL 1] - Nina Kløve

    Lekens funksjon i fysioterapi til barn og unge [DEL 1] - Nina Kløve

    Definisjonen av lek er at det handler om lystbetonte aktiviteter som gjøres uten noe mål utover seg selv. Men leken opptar så mye av barns tid og oppmerksomhet i fasen av livet der læring og utvikling skjer, så ved å bevege kroppen og håndtere objekter og samhandle med andre , utvikler barna sin opplevelse av seg selv og forståelsen av verden.

    Et kjennetegn ved disse læringsprosessene er at barna lykkes oftere og feiler sjeldnere, etterhvert som de tilegner seg erfaring. Det forklares med at barna gjennom sine tidligere forsøk har lært seg å forutse hvordan de skal bevege kroppen mest mulig hensiktsmessig. Men samtidig, som et sentralt ledd i denne læringen, vil barna også unnlate å prøve seg på utfordringer som de på forhånd anser som vanskelig for dem.

    Forskingen tyder altså på at barn gjennom å «prøve og feile» lærer hva de ikke bør gjøre, mens gjennom «prøve og lykkes» lærer hva de faktisk kan gjøre.

    Vi fysioer må bidra til at barn med funksjonshemming opplever å «prøve og lykkes» i utforskning av sine bevegelsesmuligheter. Det er viktig da en kan tenke seg at barn med funksjonshemming som blir overlatt til seg selv ofte vil «prøve og feile» og risikere å lære om hva hun eller han ikke bør gjøre, mindre enn hva hun eller han faktisk kan gjøre. Hvordan kan man lykkes i å integrere fysioterapi i barnets lek?

    Support the show

    Relevant litteratur og lenker knyttet til episoden finner du på:
    https://fysi.no/

    Finn Arild - Bruk av tegnspråktolk, familie og inkludering vs segregering av døve

    Finn Arild - Bruk av tegnspråktolk, familie og inkludering vs segregering av døve

    Som den siste episoden i våre episoderekkefølge om universell utforming, og livet med en funksjonsnedsettelse har vi besøk Finn Arild som leder, og jobber i et firma der alle de ansatte er døve. Han snakker om hvordan livet er som småbarnsfar, inkludering og segregering av døve i samfunnet.

    Video av episoden kan du finne her:
    https://youtu.be/mrBVdmwwKHw

    Finn Arild har en imponerende CV, og dette er noe av det man kan finne på denne:

    Med i episoden:

    • Steinar Vikholt - Universitetslektor, USN
    • Finn Arild Thordarson - Leder og grunnlegger av Supervisuell
    • Helene Rødsand Winge - Tolk hos Supervisuell

    I denne serien:

    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io