Logo

    barn

    Explore " barn" with insightful episodes like "Kjede styrker barnehagens unike karakter", "Faglig stolthet og delekultur", "Faglig fellesskap som løfter ansatte", "Styrken i kompetansefellesskapet" and "21. Att utreda problematisk skolfrånvaro" from podcasts like ""Fredagsslutt", "Fredagsslutt", "Fredagsslutt", "Fredagsslutt" and "Annorlunda Barn"" and more!

    Episodes (100)

    Faglig stolthet og delekultur

    Faglig stolthet og delekultur

    I Fredagsslutt-studioet denne gangen har vi Trude Sjøhagen Nordgaard, som er styrer i Læringverkstedet Sætra Idrettsbarnehage og også veldig politisk aktiv. Hun snakker blant annet om faglig stolthet og delekultur. Dessuten tar vi opp regjeringens forslag til endringer i barnehageloven. Alle høringsuttalelsene er nå sendt inn til regjeringen, og Trude forventer å bli hørt.

    Faglig fellesskap som løfter ansatte

    Faglig fellesskap som løfter ansatte

    I denne episoden av Fredagsslutt møter vi Silje Tiller-Olsen, som er styrer i Læringsverkstedet Stavne tospråklige barnehage, og Linda Karete Johansen, som har gått fra å være barnehageeier til å bli pedagogisk leder. De deler sine personlige erfaringer med hvordan de opplevde å drive små barnehager som stadig måtte tilpasse seg nye krav og endringer i barnehagesektoren, og hvordan de var heldige som fikk muligheten til å bli en del av Læringsverkstedet. Silje og Linda forteller om hvordan de jobbet med å utvikle personalet og seg selv som ledere, og hvor utfordrende det var å gjøre dette på egen hånd. De understreker hvor viktig det er å være en del av et større kompetansemiljø som har samme visjon, og hvordan dette styrker det de gjør i barnehagen. For dem føles det som å komme hjem når de nå er i Læringsverkstedet som deler de samme verdiene og ønsker å gjøre en forskjell i barnas liv.

    Styrken i kompetansefellesskapet

    Styrken i kompetansefellesskapet

    Pedagogisk leder og spesialpedagog, Camilla Molde, har deltatt i prosessen med å gå fra å jobbe i en selvstendig barnehage til å bli en del av Læringsverkstedets kompetansemiljø, ikke bare én gang, men to ganger. Hør Camilla fortelle om hvordan man ikke mister sin egen identitet, men heller blir styrket gjennom det omfattende kompetansemiljøet. Det settes strenge krav til kvalitet, samtidig som man får støtte til å innfri forventningene. Mangfold, kompetanseutvikling og delingskultur er sentrale temaer i denne utgaven av Fredagsslutt.

    21. Att utreda problematisk skolfrånvaro

    21. Att utreda problematisk skolfrånvaro
    I det här avsnittet samtalar jag med Emma och Gisela som tillsammans jobbat i över 40 år inom socialtjänsten. De har nu valt att skriva en bok tillsammans där de beskriver hur man på ett nyfiket och systematiskt sätt kan jobba med att just utreda problematisk frånvaro i socialtjänsten. Fokus ligger på att skapa en större förståelse för vad barn och familjer kan stå i och utmanas av och hur man kan hjälpa till så tidigt som möjligt i processen. Ord som i alla fall gör mig varm i hjärtat är att jobba med glädje, att vilja förstå och att se att tex baka kaka kan vara ett stort framsteg i riktingen att orka delta igen. Nu driver Emma och Gisela företaget ge familjestöd och de hoppas på att få utbilda socialtjänst i den modell de beskriver i boken.

    139: Amning (del 2 av 2): Det lilla barnet - och fortsättningen

    139: Amning (del 2 av 2): Det lilla barnet - och fortsättningen
    Kjersti Graasvoll (specialistsjuksköterska inom barn och ungdom samt internationellt certifierad amningsrådgivare) pratar amning med Maria Carlsson (barnsjuksköterska på Södertälje Centrum barnavårdscentral och Södertälje amningsmottagning). Det här är andra delen av två. Här är första delen: * BVCpodden 138: Amning (del 1 av 2): Vad kan BVC göra? Vilka är hälsoeffekterna? (https://bvcpodden.fireside.fm/138) Lyssna också på: * BVCpodden 9: Amning: Kan mamma nånsin göra rätt? (https://bvcpodden.fireside.fm/9) * BVCpodden 16: Amning (del 1 av 2): "Det har mycket med barnet att göra också" (https://bvcpodden.fireside.fm/16) * BVCpodden 17: Amning (del 2 av 2): När det inte funkar (https://bvcpodden.fireside.fm/17) * BVCpodden 44: Amning: "Det är så enkla saker som gör så stor skillnad" (https://bvcpodden.fireside.fm/44) * BVCpodden 52: Amning: Den första timmen (https://bvcpodden.fireside.fm/52) * BVCpodden 66: Mat-allergier: "Det är bra att exponera magen för allt möjligt. Tidigt." (https://bvcpodden.fireside.fm/66) * BVCpodden 114: Amning och folkhälsa (del 1 av 2): "En fråga om överlevnad" (https://bvcpodden.fireside.fm/114) * BVCpodden 115: Amning och folkhälsa (del 2 av 2): "En varm kedja i vården" (https://bvcpodden.fireside.fm/115) * BVCpodden 138: Amning (del 1 av 2): Vad kan BVC göra? Vilka är hälsoeffekterna? (https://bvcpodden.fireside.fm/138) Special Guest: Maria Carlsson.

    138: Amning (del 1 av 2): Vad kan BVC göra? Vilka är hälsoeffekterna?

    138: Amning (del 1 av 2): Vad kan BVC göra? Vilka är hälsoeffekterna?
    Kjersti Graasvoll (specialistsjuksköterska inom barn och ungdom samt internationellt certifierad amningsrådgivare) pratar amning med Maria Carlsson (barnsjuksköterska på Södertälje Centrum barnavårdscentral och Södertälje amningsmottagning). Det här är första delen av två. Här är andra delen: * BVCpodden 9: Amning (del 2 av 2): Det lilla barnet - och fortsättningen (https://bvcpodden.fireside.fm/139) Lyssna också på: * BVCpodden 9: Amning: Kan mamma nånsin göra rätt? (https://bvcpodden.fireside.fm/9) * BVCpodden 16: Amning (del 1 av 2): "Det har mycket med barnet att göra också" (https://bvcpodden.fireside.fm/16) * BVCpodden 17: Amning (del 2 av 2): När det inte funkar (https://bvcpodden.fireside.fm/17) * BVCpodden 44: Amning: "Det är så enkla saker som gör så stor skillnad" (https://bvcpodden.fireside.fm/44) * BVCpodden 52: Amning: Den första timmen (https://bvcpodden.fireside.fm/52) * BVCpodden 66: Mat-allergier: "Det är bra att exponera magen för allt möjligt. Tidigt." (https://bvcpodden.fireside.fm/66) * BVCpodden 114: Amning och folkhälsa (del 1 av 2): "En fråga om överlevnad" (https://bvcpodden.fireside.fm/114) * BVCpodden 115: Amning och folkhälsa (del 2 av 2): "En varm kedja i vården" (https://bvcpodden.fireside.fm/115) Special Guest: Maria Carlsson.

    En tur i ammehulen – tanker om og oplevelser med amning

    En tur i ammehulen – tanker om og oplevelser med amning
    Spænd amme-bh’en og tænd for pumpeapparatet - i dette afsnit når vi omkring vores ammeforløb, tanker og fakta om amning og samfundets forventninger til mødre om amning. Katrine fortæller om to vidt forskellige ammeforløb og Helene fortæller om, at tage sorgerne og bekymringerne på forskud, men ender med egentlig aldrig at løbe ind i nogle ammeproblemer. Vi kommer, som sædvanligt, vidt omkring, deler tanker og holdninger - og ikke mindst grin.     Instagram: https://www.instagram.com/barselsfeber/ Kontakt (stort, småt og måske et bette læserbrev?): Barselsfeber.podcast@gmail.com

    Ønskebrønden – ting, vi ønsker os efter vi er blevet mødre

    Ønskebrønden – ting, vi ønsker os efter vi er blevet mødre
    I dette afsnit tager vi dig let og muntert igennem vores ønskelister, når vi afslører vores dybeste ønsker for hinanden, efter vi er trådt ind i moderskabet. Der er alt fra ferier med vin og brætspil til en tur i Go' Morgen Danmark. Lyt med, og glæd dig til flere afsnit i næste uge!    Instagram: https://www.instagram.com/barselsfeber/ Kontakt (stort, småt og måske et bette læserbrev?): Barselsfeber.podcast@gmail.com

    How are broiler chickens raised in Canada?

    How are broiler chickens raised in Canada?

    As more and more Canadians become removed from farms and ranches, many people have questions about how animals are being raised on Canadian farms. Tiffany Martinka is active on social media and has made a point of sharing how their family farm takes care of their chickens. In this podcast, Tiffany explains the audited programs that all Canadian farmers must follow and describes how this system of raising chickens is unique in a global setting. 

    Host: Clinton Monchuk
    Clinton Monchuk grew up on a mixed dairy, beef and grain family farm outside of Lanigan, Saskatchewan. He received his Bachelors of Science in Agriculture majoring in Agricultural Economics from the University of Saskatchewan and Masters of Business Administration in Agriculture from the University of Guelph. Clinton has enjoyed numerous roles across Canada, the United States and Mexico as a researcher, educator, manager, economist and director of trade policy. 

    In 2016, Clinton accepted the role of Executive Director with Farm & Food Care Saskatchewan to promote farming and ranching to consumers. Clinton understands the value of increasing public trust in agriculture and actively promotes engagement between the agriculture industry and consumers. 

    Clinton, Laura and their children Jackson and Katelyn, continue to be active  partners on their family grain and layer farm in Saskatchewan and cattle ranch in Oklahoma.

    Guest: Tiffany Martinka
    Tiffany Martinka and her family operate a grain and broiler chicken farm in northeast Saskatchewan. Tiffany grew up with grain and cattle, earned her Bachelor’s Degree in Agriculture and worked in the industry for 10 years before focusing full-time on her family and their own farm. Tiffany was selected as one of five young farmers across Canada to participate in Chicken Farmers of Canada Young Farmer Program which has presented many unique opportunities to learn and grow as a farmer in Canada’s chicken industry. She received the Farm & Food Care Champion Award in 2020 for her efforts to engage consumers and build trust in agriculture. 

     Tiffany feels it’s important to reach consumers to talk about how food is produced. “As the years go by, we are losing the connection to our food and how it’s grown. People no longer have family to visit on the farm.” 

    Resources:
    Article: Chicken Farm takes it Full Circle
    youtube: virtual chicken barn tour

    Episode Credits: Research and writing by Dorothy Long and Penny Eaton, Produced and edited by Angela Larson and Michael Jordon, Music by Andy Ellison-Track title: Gravel Road 

    Connect with us: Website, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube , email
    Sign up for our newsletter

    Er mat og måltider i barnehagen folkehelse?

    Er mat og måltider i barnehagen folkehelse?

    Ansatte i barnehagene har et stort samfunnsansvar når det kommer til folkehelse. For den jobben som gjøres i barnehagene rundt mat og måltider påvirker ikke bare barna her og nå, den for også stor betydning for barna mye senere i livet. Fagutviklerne i Læringsverkstedet, Vibeke Blystad og Stine Haslestad gir deg også tips til hvordan barna kan lære å like sunn mat. 

    Les også deres innlegg på barnehage.no Kostpenger: Barnehagen har et folkehelseansvar 

    Er mat i barnehagen sosialt utjevnende?

    Er mat i barnehagen sosialt utjevnende?

    I vår skrev fagutviklerne i Læringsverksetdet, Vibeke Blystad og Stine Haslestad et innlegg på barnehage.no om at barnehagen har et folkehelseansvar, og at debatten om makspris på mat i barnehagen ser ut til å glemme barna. For Vibeke og Stine mener at mat i barnehagen blant annet handler om fellesskap og sosial utjevning 

    Derfor har vi fått Vibeke og Stine hit til Fredagsslutt for å nettopp svare på spørsmål om mat i barnehagen og måltidssutasjonene virke sosialt utjevndende 

    Send en epost til fredagsslut@laringsverkstedet.no om du har spørsmål, kommentarer eller forslag til temaer vi i Fredagsslutt kan ta opp. 

    Friskus - et friskt pust i kommunenes velferdstilbud

    Friskus -  et friskt pust i kommunenes velferdstilbud

    Sigrid Nedkvitne fra Voss tok spranget fra trygg jobb i offentlig sektor, til å bruke sin kompetanse da hun startet opp, bygget og utviklet selskapet Friskus. Friskus tilbyr en unik digital plattform for oversikt og koordinering av kommunale tjenester, mobilisering av frivillighet og tildeling av penger og gratisbilletter.
     
    Hør i denne episoden om historien hennes og om hva hun tenker skal til for å lykkes. Hør hva hun tenker rundt tematikken bærekraft og hvilke synspunkter hun har rundt akademia.

    Med hjerte for verden

    Med hjerte for verden

    Mange barnehager har innsamlingsaksjoner og gjør andre tiltak for å støtte barn i nærmiljøet eller andre deler av verden. Men hva har dette med rammeplanen å gjøre? Og hvorfor bør barna engasjere seg når der er så små. Skuespiller Mari Maurstad startet Zulufadder for en del år siden. Hør hennes historie, som startet etter en safari-tur til Sør-Afrika. Hanne Frydenlund, som er ansvarlig for støtteprosjekter i Læringsverkstedet barnehager, har besøkt Zulufadder og forteller om høykvalitetsbarnehager i Sør-Afrika. 

    • (00:07) - Intro
    • (01:40) - Oppstarten av Zulu-fadder
    • (08:36) - Høykvalitetsbarnehage i Zulu-land
    • (10:45) - Hvorfor er det viktig at barnehager engasjerer seg i arbeid som for eksempel Zulufadder?
    • (11:48) - Kommer alle pengene frem?
    • (12:22) - Hvorfor Mari er så engasjert i barna
    • (13:34) - Hva gjør det med dem som engasjerer seg?
    • (16:40) - Konsekvensen av at givere og verden får stadig dårligere økonomi
    • (17:50) - Planen videre for Zulufadder
    • (00:00) - Chapter 10

    Måltid som en del av det pedagogiske arbeidet

    Måltid som en del av det pedagogiske arbeidet

    I den siste tiden har det vært en del diskusjon om mat og måltider i barnehagen. Blant annet har det vært snakket om matpakker, tid bort fra barna og hvem sitt ansvar er det å tilberede maten til barna. Dette er noe av det fagutviklerne i Læringsverksetdet, Vibeke Blystad og Stine Haslestad snakker om i denne episoden, og så kommer de selvsagt med praktiske tips, spesielt til barnehager som kanskje ikke har de beste fasilitetene for å tilberede mat.

    Send en epost til fredagsslut@laringsverkstedet.no om du har spørsmål, kommentarer eller forslag til temaer vi i Fredagsslutt kan ta opp.

    • (00:09) - Intro
    • (01:03) - Viktig med gode matvaner tidlig
    • (02:17) - Er det uoverkommelig å lage mat i barnehagen?
    • (03:00) - Hele rammeplanen kan inkluderes i mat og måltider
    • (04:00) - Matlaging som en del av det pedagogiske arbeidet
    • (04:50) - Praktiske tips til pedagogikk på kjøkkenet
    • (07:30) - Hvordan løse «tidsklemma» i matlagingen?
    • (09:03) - Har en pedagog ansvar for å lage mat i barnehagen?
    • (10:29) - Hva med matpakker

    Hva er et godt måltid i barnehagen?

    Hva er et godt måltid i barnehagen?

    Mange er opptatt av at barna skal få gode måltider, både når det gjelder fysisk og psykisk helse. Men hva er egentlig et godt måltid? I flere episoder fremover skal vi ta opp ulike deler av hva et godt måltid kan være, vi skal snakke om fysisk og psykologisk helse, om fellesskap, barns medvirkning, praktiske arbeid med mat og måltider i barnehagen, bærekraft og mye mer. I denne episoden møter du fagutviklerne i Læringsverksetdet, Vibeke Blystad og Stine Haslestad, som har jobbet mye med ernæring. 

    Send en epost til fredagsslut@laringsverkstedet.no om du har spørsmål, kommentarer eller forslag til temaer vi i Fredagsslutt kan ta opp.

    133: Rökning: "Barn är en motivation att sluta"

    133: Rökning: "Barn är en motivation att sluta"
    Hur många barn utsätts för tobaksrök i hemmet? Är det en hälsorisk om någons kläder luktar rök? Vilka är det som fortfarande röker? Och hur får man gratis hjälp att sluta? Malin Bergström, barnhälsovårdspsykolog, samtalar med Joanna Stjernschantz Forsberg, läkare på Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, och Sebastian Nykvist, tobaksavvänjare och psykologistudent. Läs mer: * Sluta-röka-linjen (https://www.slutarokalinjen.se) Lyssna också på: * Föräldragrupps-podden: Alkohol & tobak: "Tänk ur barnets perspektiv" (https://foraldragrupps-podden.fireside.fm/alkohol) Special Guests: Joanna Stjernschantz Forsberg and Sebastian Nykvist.

    132: Barns språkutveckling: "Ett levande samspel är avgörande"

    132: Barns språkutveckling: "Ett levande samspel är avgörande"
    Hur går det till när spädbarn lär sig språk? När blir ljuden begripliga? Hur går forskningen till? Ska man prata "bebis-språk" med sitt barn? Vad händer när små barn omges av flera olika språk? Hur många kan dom lära sig? Barnhälsovårdspsykolog Malin Bergström får svar på alla frågor av Iris-Corinna Schwarz, lektor i specialpedagogik, docent i lingvistik och forskare vid Stockholm Babylab. Lyssna också på: * BVCpodden 50: Hur lär sig barn språk? (https://bvcpodden.fireside.fm/50) * BVCpodden 101: Små barn och läsglädje: Här är bästa boktipsen (https://bvcpodden.fireside.fm/101) * BVCpodden 131: Barns språkutveckling: "Lyssna. Och följ med!" (https://bvcpodden.fireside.fm/131) Läs mer * Stockholms universitet: "Iris-Corinna Schwarz, universitetslektor" (https://www.su.se/profiles/ischw-1.185240) * Kuhl, P. K., Tsao, F. M., & Liu, H. M. (2003). Foreign-language experience in infancy: Effects of short-term exposure and social interaction on phonetic learning. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12861072/) (Rättelse: I avsnittet citeras 1996 som år för studien, ska vara 2003) * Lytle, S. R., Garcia-Sierra, A., & Kuhl, P. K. (2018). Two are better than one: Infant language learning from video improves in the presence of peers. Proceedings of the National Academy of Sciences (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30275298/) * Kuhl, P. K. (2004). Early language acquisition: Cracking the speech code. Nature reviews neuroscience. (https://www.nature.com/articles/nrn1533) * Marean, G. C., Werner, L. A., & Kuhl, P. K. (1992). Vowel categorization by very young infants. (https://www.semanticscholar.org/paper/Vowel-Categorization-by-Very-Young-Infants.-Marean-Werner/1d01f48526492d9045e15857917bcab5595e0638) * Ferjan Ramírez, N., Lytle, S. R., & Kuhl, P. K. (2020). Parent coaching increases conversational turns and advances infant language development. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32015127/) * Liu, H. M., Kuhl, P. K., & Tsao, F. M. (2003). An association between mothers’ speech clarity and infants’ speech discrimination skills. (https://www.pnas.org/doi/pdf/10.1073/pnas.1532872100) * Roy, B. C., Frank, M. C., & Roy, D. K. (2009). Exploring word learning in a high-density longitudinal corpus. (https://dspace.mit.edu/handle/1721.1/66701) * Pierce, L. J., Klein, D., Chen, J. K., Delcenserie, A., & Genesee, F. (2014). Mapping the unconscious maintenance of a lost first language. (https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1409411111). Special Guest: Iris-Corinna Schwarz.
    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io