Sanal Gerçeklik ve EÄitim / 2019 Åubat
Bilim ve teknolojide suÌrekli yeni geliÅmelere
Åahit oluyoruz. Ä°nsanların yeni Åeyler keÅfedip
öÄrenebilmesi ve etkileÅime girebilmesi
maksadıyla bilgisayar teknolojileriyle uÌç boyutlu
ortamların oluÅturulması anlamına gelen
Sanal gerçeklik (SG) de uzun bir suÌredir hayatımızın
farklı sahalarında istifade edilen bir
uygulamadır. Sanal gerçeklik, hakikatte dokunamadıÄımız,
göremediÄimiz ya da duyamadıÄımız
bazı nesneleri, duyularımızın gerçekmiÅ
gibi algılamasıdır. Farklı ortamların simuÌlasyonunu
oluÅturmak maksadıyla muÌhendislik,
tasarım ve bilgisayar sistemlerinin ortak bir
çalıÅmasıdır. Sanal gerçeklikte, kullanıcılar,
maddî deÄil zihnî bir duÌnyada deney yapabilirler.
âSanal gerçeklik, insanları deÄiÅtirilmiÅ
ortamlara ve suÌreçlere davet eder, yeni tecruÌbelere
ve hayal guÌcuÌnuÌ geliÅtirmeye vesile olur,
böylece araÅtırma ve eÄitime katkı saÄlarâ (Meinhold,
2013).
Sanal gerçeklik 19. yuÌzyılda ortaya atılan
fikirlere dayalı olarak geliÅtirilmiÅ olsa da ancak
son zamanlarda geniŠkitlelerin ilgisini çekecek
bir duruma geldi. Kulaklıklar, çok yönluÌ
koÅu bantları ve özel eldivenler gibi farklı cihazlar,
insan duyularını uyandırmada ve etkileÅimde
bulunmada kullanılmaktadır (Pinho,
2004). Sanal gerçeklik guÌnuÌmuÌz duÌnyasında
mimari, tıp, muÌhendislik, eÄlence, spor ve sanat
gibi birçok alanda uygulanmaktadır.
Sanal gerçeklik, eÄitime hayatî bir katkı
saÄlayabilir. SG teknolojileri halen geliÅtirilme
safhasında olsa da birçok uzman, bu tuÌr uygulamaların
eÄitime muhtemel faydalarının
farkındadır. GuÌnuÌmuÌzde birçok öÄretmen, öÄrencileri
sınıfta meÅgul etmek için muÌcadele
ediyor. Sanal gerçeklik çocukları faydalı bir Åekilde
daha çok meÅgul edebilir ve ders konularını
daha iyi anlamalarına yardımcı olabilir.
SG, sınıflarda henuÌz yaygınlaÅmadı. Samsung
Electronics America tarafından yapılan bir ankete
göre, öÄretmenlerin yaklaÅık %2âsi sınıfta
sanal gerçeklik teknolojisi kullanıyor. ÃÄretmenler,
sanal gerçekliÄin, öÄrencileri meÅgul
ve motive edebilecek bir araç olduÄuna inandıklarını
ifade ediyor.
GuÌnuÌmuÌzde öÄrenciler dijital teknolojilere
yaygın bir Åekilde maruz kalmaktadır. Teknolojiye
olan bu âÅinalık, öÄrencilerinin öÄrenme
tarzında da deÄiÅimlere sebep olmaktadır. Artık
öÄrenciler, eÄitimlerinde SG ve diÄer yeni
teknolojileri kullanmaya hazır konumdadırlar.
Sanal gerçekliÄin en etkili olabileceÄi alanlardan
biri âtecruÌbî öÄrenmeâdir. Bu öÄrenme
tarzında, öÄrenciler; bilgi birikimi ve mefhumlarla
duÌÅuÌnebilme yeteneklerini, gerçek duÌnya
sorunlarının çözuÌmuÌnde kullanabilmekte ve
öÄretmenler de öÄrenmeyi yönlendirip kolaylaÅtırmaktadır
(Wurdinger & Carlson, 2010).
TecruÌbî öÄrenme ile ilgili her tuÌrluÌ etkinlik,
ihtiyaç duyulan konuların tesirli bir Åekilde
iÅlenmesine yardımcı olmakla kalmaz, aynı zamanda
öÄrencilerin öÄrenme motivasyonunu
da artırır. Austinâdeki Texas Ãniversitesiânde
yapılan araÅtırmalara göre, tecruÌbî öÄrenme,
öÄrencilerin baÄımsız bir Åekilde öÄrenmesine
katkı saÄlamakta, öÄrenmeyi derinleÅtirmekte
ve öÄrencilerin yeni beceriler geliÅtirip bunları
uygulamasına yardımcı olmaktadır.
Sanal Gerçeklik TopluluÄuâna göre, sanal
gerçekliÄin sınıfta kullanılmasının birden fazla
faydası vardır: daha aktif bir öÄrenme deneyimi,
öÄrencilerin aynı anda bilgi ve becerilerini
geliÅtirmelerine yardımcı olan bir ortam, daha
derin bir konsantrasyon ve karmaÅık teori ve
kavramların daha iyi anlaÅılması. SG, her tuÌrluÌ
öÄrenme stili için uygundur. Farklı hislere hitap
etmesi, akılda tutmayı kolaylaÅtırır. Derek
Hughesâun ifade ettiÄi gibi, âDijital nesil, sıra
dıÅı ve ilgi çekici faaliyetler yapabilmekte, zengin
bilgi kaynaklarına eriÅebilmekte ve daha
dinamik bir çevrede yaÅamaktadır.â
Åahit oluyoruz. Ä°nsanların yeni Åeyler keÅfedip
öÄrenebilmesi ve etkileÅime girebilmesi
maksadıyla bilgisayar teknolojileriyle uÌç boyutlu
ortamların oluÅturulması anlamına gelen
Sanal gerçeklik (SG) de uzun bir suÌredir hayatımızın
farklı sahalarında istifade edilen bir
uygulamadır. Sanal gerçeklik, hakikatte dokunamadıÄımız,
göremediÄimiz ya da duyamadıÄımız
bazı nesneleri, duyularımızın gerçekmiÅ
gibi algılamasıdır. Farklı ortamların simuÌlasyonunu
oluÅturmak maksadıyla muÌhendislik,
tasarım ve bilgisayar sistemlerinin ortak bir
çalıÅmasıdır. Sanal gerçeklikte, kullanıcılar,
maddî deÄil zihnî bir duÌnyada deney yapabilirler.
âSanal gerçeklik, insanları deÄiÅtirilmiÅ
ortamlara ve suÌreçlere davet eder, yeni tecruÌbelere
ve hayal guÌcuÌnuÌ geliÅtirmeye vesile olur,
böylece araÅtırma ve eÄitime katkı saÄlarâ (Meinhold,
2013).
Sanal gerçeklik 19. yuÌzyılda ortaya atılan
fikirlere dayalı olarak geliÅtirilmiÅ olsa da ancak
son zamanlarda geniŠkitlelerin ilgisini çekecek
bir duruma geldi. Kulaklıklar, çok yönluÌ
koÅu bantları ve özel eldivenler gibi farklı cihazlar,
insan duyularını uyandırmada ve etkileÅimde
bulunmada kullanılmaktadır (Pinho,
2004). Sanal gerçeklik guÌnuÌmuÌz duÌnyasında
mimari, tıp, muÌhendislik, eÄlence, spor ve sanat
gibi birçok alanda uygulanmaktadır.
Sanal gerçeklik, eÄitime hayatî bir katkı
saÄlayabilir. SG teknolojileri halen geliÅtirilme
safhasında olsa da birçok uzman, bu tuÌr uygulamaların
eÄitime muhtemel faydalarının
farkındadır. GuÌnuÌmuÌzde birçok öÄretmen, öÄrencileri
sınıfta meÅgul etmek için muÌcadele
ediyor. Sanal gerçeklik çocukları faydalı bir Åekilde
daha çok meÅgul edebilir ve ders konularını
daha iyi anlamalarına yardımcı olabilir.
SG, sınıflarda henuÌz yaygınlaÅmadı. Samsung
Electronics America tarafından yapılan bir ankete
göre, öÄretmenlerin yaklaÅık %2âsi sınıfta
sanal gerçeklik teknolojisi kullanıyor. ÃÄretmenler,
sanal gerçekliÄin, öÄrencileri meÅgul
ve motive edebilecek bir araç olduÄuna inandıklarını
ifade ediyor.
GuÌnuÌmuÌzde öÄrenciler dijital teknolojilere
yaygın bir Åekilde maruz kalmaktadır. Teknolojiye
olan bu âÅinalık, öÄrencilerinin öÄrenme
tarzında da deÄiÅimlere sebep olmaktadır. Artık
öÄrenciler, eÄitimlerinde SG ve diÄer yeni
teknolojileri kullanmaya hazır konumdadırlar.
Sanal gerçekliÄin en etkili olabileceÄi alanlardan
biri âtecruÌbî öÄrenmeâdir. Bu öÄrenme
tarzında, öÄrenciler; bilgi birikimi ve mefhumlarla
duÌÅuÌnebilme yeteneklerini, gerçek duÌnya
sorunlarının çözuÌmuÌnde kullanabilmekte ve
öÄretmenler de öÄrenmeyi yönlendirip kolaylaÅtırmaktadır
(Wurdinger & Carlson, 2010).
TecruÌbî öÄrenme ile ilgili her tuÌrluÌ etkinlik,
ihtiyaç duyulan konuların tesirli bir Åekilde
iÅlenmesine yardımcı olmakla kalmaz, aynı zamanda
öÄrencilerin öÄrenme motivasyonunu
da artırır. Austinâdeki Texas Ãniversitesiânde
yapılan araÅtırmalara göre, tecruÌbî öÄrenme,
öÄrencilerin baÄımsız bir Åekilde öÄrenmesine
katkı saÄlamakta, öÄrenmeyi derinleÅtirmekte
ve öÄrencilerin yeni beceriler geliÅtirip bunları
uygulamasına yardımcı olmaktadır.
Sanal Gerçeklik TopluluÄuâna göre, sanal
gerçekliÄin sınıfta kullanılmasının birden fazla
faydası vardır: daha aktif bir öÄrenme deneyimi,
öÄrencilerin aynı anda bilgi ve becerilerini
geliÅtirmelerine yardımcı olan bir ortam, daha
derin bir konsantrasyon ve karmaÅık teori ve
kavramların daha iyi anlaÅılması. SG, her tuÌrluÌ
öÄrenme stili için uygundur. Farklı hislere hitap
etmesi, akılda tutmayı kolaylaÅtırır. Derek
Hughesâun ifade ettiÄi gibi, âDijital nesil, sıra
dıÅı ve ilgi çekici faaliyetler yapabilmekte, zengin
bilgi kaynaklarına eriÅebilmekte ve daha
dinamik bir çevrede yaÅamaktadır.â