Logo

    gymnasie

    Explore "gymnasie" with insightful episodes like "Fællesskaber og redskaber til handling", "Bonus: Rektor Helya Riazat om att få medarbetare att brinna – utan att bli utbrända", "Solsortenætter episode 35. Ã¥r 2003", "Utmaningen med att plugga på distans" and "07 God Integration - om klasserumskultur" from podcasts like ""En ad gangen", "Chef Dilemma", "En arbejdsskrue løs", "KvartZamtal" and "God Integration - med Esma Birdi"" and more!

    Episodes (9)

    Fællesskaber og redskaber til handling

    Fællesskaber og redskaber til handling
    Akademiet for Samfundsengagement, et af Ungdomsbureauets egne projekter, starter op igen. Derfor har vi inviteret de tidligere deltagere Sofus og Selina - og nuværende projektmedarbejder Jamie i studiet for at udfolde, hvad projektet går ud på.

    Ungdomsbureauet ser nærmere på forskellige aspekter af ungdomslivet. Din vært Gunvor Barkholt dykker ned i nogle af de bekymringer, tanker og drømme der fylder hos ungdommen. Med andre ord, så ser vi nærmere på unges udfordringer og muligheder – En ad gangen.

    Bonus: Rektor Helya Riazat om att få medarbetare att brinna – utan att bli utbrända

    Bonus: Rektor Helya Riazat om att få medarbetare att brinna – utan att bli utbrända

    Hur ser man till att medarbetare – och du själv som chef – kan fortsätta brinna för det de gör, men utan att bli utbrända eller gå in i väggen?
    Helya Riazat är rektor på Järvaskolan i Kista utanför Stockholm. Här är helhjärtat engagerad personal en viktig förklaring till att 80-90 procent av de 240 högstadieeleverna går ut nian med gymnasiebehörighet, jämfört med knappt hälften som är vanligt i andra socioekonomiskt utmanade områden.

    Under de sex år som skolan funnits så har ingen i personalen varit långtidssjukskriven. Så hur stöttar man varandra på Järvaskolan?

    Lyssna på hela intervjun med Helya Riazat i Chef Dilemma, där hon intervjuas av Cissi Elwin.

    07 God Integration - om klasserumskultur

    07 God Integration - om klasserumskultur

    skole

    Klasserumskultur

    I denne episode taler vi om en helt specifik udfordring, som Esma Birdi møder jævnligt, nemlig den situation, hvor lærere og undervisere ikke får den fornødne ro til at undervise.

    Problemet, der naturligvis ikke kun er kulturelt betinget, opstår når en gruppe elever manifesterer sig uheldigt.

    I denne episode ser vi isoleret på situationen, når den involverer unge af anden etnisk herkomst end dansk og vi ser helt specifikt på to udfordringer.

    Den ene er støj og manglende opmærksomhed fra elevens side. Den anden er den situation hvor en gruppe unge taler indbyrdes på deres hjemlands modersmål og dermed ekskluderer andre.

    Konklusionen på emnet er, at der er ting der skal løses på både elevens og skolens side - men også at det ofte er skolen der indirekte medvirker til problemets fortsættelse.

    Det er sådan, at mange undervisere, lærere og skoleledere er bange for at tage fat ved problemet. De kan være uerfarne med situationen eller ligefrem berøringsangste.

    Som det vil fremgå af podcasten, er løsningen netop at tage fat om problemet - gerne før det opstår - og absolut ikke ved at lade stå til, selv om det kan synes nemmere...

    Tak fordi du lytter med :-)

    Afsnit 14 - Overgange i matematik

    Afsnit 14 - Overgange i matematik
    Det er en alment kendt problematik, at elever, der skifter fra grundskolen til gymnasiet eller STX, oplever, at faget matematik pludselig er noget helt andet end det, de er vant til. Dette oplevede faglige skel er ikke et nyt fænomen – og heller ikke en udfordring, der begrænser sig til matematikfaget. Det interessante spørgsmål er så, hvad vi kan gøre ved det?

    Det har man bl.a. undersøgt i et 4-årigt udviklingsprojekt i Roskilde Kommune. Projektet er for nyligt udmundet i en rapport, som ganske enkelt hedder ’Overgange i matematik’.

    I dette afsnit ser vi nærmere på erfaringer fra projektet og de vigtigste pointer fra rapporten. Mere specifikt skal vi tale om udfordringerne ved overgange i faget matematik, og hvordan man kan hjælpe eleverne med dem.

    Gæster i studiet er lektor på læreruddannelsen på Absalon, Bent Kofod Lindhardt og lærerstuderende på læreruddannelsen i Roskilde, Christoffer Wagenblast Mayntzhusen.


    Vært er Michel Winckler.
    ___________
    Find og download rapporten her: https://www.ucviden.dk/portal/da/publications/id(ec84adf1-28fc-4c5e-a73e-a9279e005a50).html

    Christoffers mail: lr16s072@edu.pha.dk
    ___________

    Hvis du ønsker at høre bestemte dele af afsnittet, er her vejledende tidskoder for afsnittet:

    10.56 – De vigtigste konklusioner fra rapporten
    16.32 – Myter om ”de andre”
    22.50 – Erfaringer fra forskningsprojektets
    31.27 – Anbefalinger: Sådan mindskes problemer med overgange
    37.48 – Værdien af at studerende er med i forskningsprojekter
    44.35 – Afrunding
    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io