Det er en alment kendt problematik, at elever, der skifter fra grundskolen til gymnasiet eller STX, oplever, at faget matematik pludselig er noget helt andet end det, de er vant til. Dette oplevede faglige skel er ikke et nyt fænomen â og heller ikke en udfordring, der begrænser sig til matematikfaget. Det interessante spørgsmÃ¥l er sÃ¥, hvad vi kan gøre ved det?
Det har man bl.a. undersøgt i et 4-Ã¥rigt udviklingsprojekt i Roskilde Kommune. Projektet er for nyligt udmundet i en rapport, som ganske enkelt hedder âOvergange i matematikâ.
I dette afsnit ser vi nærmere på erfaringer fra projektet og de vigtigste pointer fra rapporten. Mere specifikt skal vi tale om udfordringerne ved overgange i faget matematik, og hvordan man kan hjælpe eleverne med dem.
Gæster i studiet er lektor på læreruddannelsen på Absalon, Bent Kofod Lindhardt og lærerstuderende på læreruddannelsen i Roskilde, Christoffer Wagenblast Mayntzhusen.
Vært er Michel Winckler.
___________
Find og download rapporten her:
https://www.ucviden.dk/portal/da/publications/id(ec84adf1-28fc-4c5e-a73e-a9279e005a50).htmlChristoffers mail:
lr16s072@edu.pha.dk ___________
Hvis du ønsker at høre bestemte dele af afsnittet, er her vejledende tidskoder for afsnittet:
10.56 â De vigtigste konklusioner fra rapporten
16.32 â Myter om âde andreâ
22.50 â Erfaringer fra forskningsprojektets
31.27 â Anbefalinger: SÃ¥dan mindskes problemer med overgange
37.48 â Værdien af at studerende er med i forskningsprojekter
44.35 â Afrunding