Logo

    läsa

    Explore "läsa" with insightful episodes like "Är det okej att läsa sina döda föräldrars dagböcker?", "SPECIAL Därför är det viktigt att läsa", "Så får du ditt barn att vilja läsa", "Fredrik Lindström: "Det är frigörande att läsa Tranströmers metaforer"" and "Fredrik Lindström: "Det är frigörande att läsa Tranströmers metaforer"" from podcasts like ""Talkshow i P1", "Juniornyheterna", "Karlavagnen", "Kulturlivet med Gunnar Bolin" and "Kulturlivet med Gunnar Bolin"" and more!

    Episodes (33)

    Är det okej att läsa sina döda föräldrars dagböcker?

    Är det okej att läsa sina döda föräldrars dagböcker?

    I dagens program pratar Katherine, Jonas och ett flertal gäster om att läsa sina döda föräldrars dagböcker, förhandlingarna mellan Israel och Hamas samt om filmen Längtan till Áhkká.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    I dagens Talkshow kommer det att pratas om förhandlingarna mellan Israel och Hamas. Hur bestämmer man vilka i gisslan som ska bytas mot vilka fångar? Vilka är de båda sidornas prioriteringar? Statsvetaren Isabell Schierenbeck ger oss en inblick i denna byteshandel som ska leda till någon form av vapenvila i regionen.

    Är det okej att läsa sina döda föräldrars dagböcker? Författaren och psykiatern Åsa Nilsonne, som läste sin mammas dagbok och fick en annan bild av henne, diskuterar detta tillsammans med författaren och psykologen Lydia Sandgren som tidigare sagt att hon vill bränna sina dagböcker.

    Längtan till Áhkká är en dokumentär om en 100 år gammal expedition för att bestiga ett av Sveriges högsta fjäll och om att hedra en gammelmorfar som blev bannlyst av familjen. Skidproffset Magnus Granér är i vår studio och berättar sin historia.

    Programledare: Katherine Zimmerman
    Bisittare: Jonas Bonnier
    Producent: Fabian Asserbäck

    SPECIAL Därför är det viktigt att läsa

    SPECIAL Därför är det viktigt att läsa

    Många tjatar om att det är viktigt att läsa, samtidigt som flera undersökningar visar att unga läser sämre och mindre. En som däremot älskar att läsa är Carl Blomqvist, 9 år, från Mariefred, som tipsar om böcker i tv, han berättar hur man blir en bra läsare. Anna Eva Hallin, språk-och läsforskare, hjälper oss reda ut varför det är så viktigt!

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Programledare: Johanna Heed.

    Producent: Belmin Nuhic.

    Medverkande: Carl ”Boktipsar” Blomqvist, Anna Eva Hallin, språk-och läsforskare och logoped.

    Juniornyheternas specialpodd gör varje vecka en djupdykning i veckans viktigaste nyhet eller ett ämne som är extra intressant och spännande.

    Så får du ditt barn att vilja läsa

    Så får du ditt barn att vilja läsa

    Barn och unga i Sverige läser allt mindre. I Karlavagnen med Sanna Lundell handlar det om barn och ungdomars läsning. Läser du för dina barn? Vad fångar ett barns läslust? Hur är det hemma hos dig? Läser dina barn? Vad läser de? Vilka böcker får igång ett barn att vilja fortsätta läsa?

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    I veckan skrev ett antal kulturjournalister på Expressens kultursida om den minskade läsningen bland barn och unga. Krisen slår brett, de flesta undersökningar visar att läsningen minskar i nästan alla grupper. Orsakerna är många. Bibliotek stängs och bara knappt hälften av alla elever har tillgång till ett bemannat skolbibliotek. Skillnaderna ökar mellan barn beroende på socioekonomisk bakgrund, och skolan har blivit allt sämre på att kompensera för gapen. Konkurrensen från skärmar och sociala medier blir allt hårdare.

    Vad var det för böcker som dina barn gick igång på och som gjorde att de fortsatte läsa själva? Var den böckerna om Harry Potter? Zlatan boken eller Sagan om Ringen-serien, eller något helt annat? Läser de böcker eller är det bara på skärmar? Läser ni godnattsagor hemma hos er?

    Dela med dig av dina bästa lästips och knep för att få barn och unga att vilja läsa mera. Vad läste du själv som barn? Hade du ett skolbibliotek som gav dig tips? Minns du sagostunderna på din förskola?

    Programledare: Sanna Lundell

    Vi startar kl 21.40 - och telefonslussen öppnar kl 21.00. Ring 020 - 22 10 30. Du kan också söka upp oss på sociala medier och dela dina tankar runt barn och läsande.

    Producent: Monika Bohman

    Ansvarig utgivare; Sofia Söderholm

    Karlavagnen
    svSeptember 21, 2023

    Fredrik Lindström: "Det är frigörande att läsa Tranströmers metaforer"

    Fredrik Lindström: "Det är frigörande att läsa Tranströmers metaforer"

    För Fredrik Lindström är Tomas Tranströmers förtätade poesi oslagbar:"Jag älskar allt med hög densitet, i hans dikter är varenda stavelse uttänkt och befogad."

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Fredrik Lindström om Tomas Tranströmer!

    I Kulturlivet är det gästen som bestämmer vem vi ska tala om! I veckans avsnitt är det mångsysslaren Fredrik Lindström som valt Tomas Tranströmer, en poet han läst om och om igen sedan han var i 20-årsåldern. Varför drabbas han av Tranströmers ofta hisnande liknelser och metaforer? Och hur inspireras han av Tranströmers blick på världen?

    Fredrik Lindström är språkhistoriker, programledare, regissör, komiker, författare och föreläsare. Han har gett ut dikter, noveller, historiska och språkhistoriska böcker, gjort flera framgångsrika tv-serier som till exempel "Värsta språket" och är domare i "På spåret" sedan 2009. Han har också gjort scenshow, både på egen hand och tillsammans med Henrik Schyffert, många "På Minuten", "Sommar" och "Vinter" i Sveriges Radio, där han blev känd som en av busringarna i P3:s "Hassan".

    Tomas Tranströmer (1931-2015) föddes i Stockholm. Han var verksam som psykolog och kombinerade det med författarskapet under flera decennier. Tranströmer debuterade 1954 med diktsamlingen "17 dikter" och räknas till de främsta svenska poeterna. Han är översatt till ett 60-tal språk och hyllad av läsare och kritiker. Han gav ut sin sista diktsamling"Den stora gåtan" 2004 och 2011 tilldelades han nobelpriset i litteratur.

    Kulturlivets Gunnar Bolin

    Programledare Gunnar Bolin är mångårig medarbetare på Sveriges Radio och har arbetat på kulturredaktionen sedan 1989. Förutom otaliga radioinslag har han också skrivit två böcker: "Hovjuvelerarens barn" och "Bibliotekarien i Magdeburg".

    Producent Maria Götselius

    Fredrik Lindström: "Det är frigörande att läsa Tranströmers metaforer"

    Fredrik Lindström: "Det är frigörande att läsa Tranströmers metaforer"

    För Fredrik Lindström är Tomas Tranströmers förtätade poesi oslagbar:"Jag älskar allt med hög densitet, i hans dikter är varenda stavelse uttänkt och befogad."

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Fredrik Lindström om Tomas Tranströmer!

    I Kulturlivet är det gästen som bestämmer vem vi ska tala om! I veckans avsnitt är det mångsysslaren Fredrik Lindström som valt Tomas Tranströmer, en poet han läst om och om igen sedan han var i 20-årsåldern. Varför drabbas han av Tranströmers ofta hisnande liknelser och metaforer? Och hur inspireras han av Tranströmers blick på världen?

    Fredrik Lindström är språkhistoriker, programledare, regissör, komiker, författare och föreläsare. Han har gett ut dikter, noveller, historiska och språkhistoriska böcker, gjort flera framgångsrika tv-serier som till exempel "Värsta språket" och är domare i "På spåret" sedan 2009. Han har också gjort scenshow, både på egen hand och tillsammans med Henrik Schyffert, många "På Minuten", "Sommar" och "Vinter" i Sveriges Radio, där han blev känd som en av busringarna i P3:s "Hassan".

    Tomas Tranströmer (1931-2015) föddes i Stockholm. Han var verksam som psykolog och kombinerade det med författarskapet under flera decennier. Tranströmer debuterade 1954 med diktsamlingen "17 dikter" och räknas till de främsta svenska poeterna. Han är översatt till ett 60-tal språk och hyllad av läsare och kritiker. Han gav ut sin sista diktsamling"Den stora gåtan" 2004 och 2011 tilldelades han nobelpriset i litteratur.

    Kulturlivets Gunnar Bolin

    Programledare Gunnar Bolin är mångårig medarbetare på Sveriges Radio och har arbetat på kulturredaktionen sedan 1989. Förutom otaliga radioinslag har han också skrivit två böcker: "Hovjuvelerarens barn" och "Bibliotekarien i Magdeburg".

    Producent Maria Götselius

    Så blev jag intresserad av att läsa

    Så blev jag intresserad av att läsa

    Läslusten kan variera från tid till annan. Vad fick dig att börja läsa? En bok kan ge mersmak av att man vill läsa mer av en särskild författare eller mer av en speciell gengré. Hur var det för dig?

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Hur uppstod läslusten på allvar? Tidiga läsupplevelser i livet kan ibland ge fina minnesvärda läsupplevelser av en bok.

    Fann du boken i bokhyllan i barndomshemmet, på skolbiblioteket eller i bokbussen?

    Växte läslusten efter en ensam sommar i sällskap av en hög serietidningar eller klassiker i en sommarstuga. Kanske var den boken en kokbok med spännande recept som gjorde att du började praktisera matlagning? Det kanske var en fotobok som inspirerade till fotografering.

    Om du har en läsupplevelse som satte minnesvärda spår i dig så vill vi höra den berättelsen i Karlavagnen på måndag.

    Eftersom det är Sveriges Radio Finska som producerar Karlavagnen på måndagar så kan du tala finska med programledaren.

    Du kan ringa 020 – 22 10 30. Telefonslussen öppnar kl. 21.

    Skriv gärna till oss på våra sociala medier;

    Karlavagnen på Facebook.
    Karlavagnen på Instagram.

    eller på mailadressen karlavagnen@sverigesradio.se

    Programledare: Pia Herrera

    Programmet startar ca kl. 21:40 i P4 och i Sveriges Radio Finska.

    Producent: Maria Repitsch

    Ansvarig utgivare: Anne Sseruwagi, Sveriges Radio Finska

    Att läsa 3: Den läsande kvinnan är aldrig neutral

    Att läsa 3: Den läsande kvinnan är aldrig neutral

    I vår serie om läsning tittar Linda Fagerström närmare på ett vanligt motiv: Den läsande kvinnan. Och det visar sig att hon representerar allt från dygdighet till lössläppthet och historiens rörelser.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Denna essä sändes första gången i april 2018.

    Den som går genom salarna i ett konstmuseum, blir snart varse att ett motiv återkommer oavsett sekel, stil eller period: läsande kvinnor. En medeltida Jungfru Maria, sidenklädda renässanskvinnor, holländska 1600-talsdamer och 1800-talsflickor i salonger – alla håller de en bok i handen.

    Varför har bilden av en läsande kvinna haft en sådan särställning? Hur kommer det sig att motivet lockat konstnärer och betraktare under så många år?

    Fri konst, så som vi känner den, där konstnärer själva väljer sina motiv och idéer, är ett ganska nytt påfund 

    Det viktigaste svenska exemplet är Eva Bonniers porträtt av Brita Maria Banck. Hon, som oftast kallades Mussa, var husföreståndarinna hos familjen Bonnier i Stockholm i slutet av 1800-talet. I porträttet möter vi henne i sina arbetskläder: svart klänning och vitt förkläde, då hon tillåtit sig en kort rast från dagens göromål för att sitta ned och kasta ett öga eller två i dagstidningen. För ett ögonblick har hon höjt blicken mot oss och markerar med pekfingret vilken tidningsspalt hon just läste.

    Tålmodigt iakttar hon oss över kanten på ett par metallbågade glasögon, avbruten i läsandet och, verkar det som, måttligt road av att sitta modell för någon målning. Den här läsande kvinnan är något helt annat än konsthistoriens alla rekorderligt läsande sagoprinsessor och moderna borgerliga flickor, som raka i ryggen lydigt håller diktböcker under näsan.

    Porträttet målades 1890 av dottern i huset, Eva Bonnier, som just kommit hem efter sex års konstnärsliv i Paris. Där hade hon lärt sig, att konstens motiv finns i vardagen. De gamla bataljmålningarna fick lämna plats åt de unga konstnärernas ögonblicksbilder av morgonsolens blänk i fuktigt gräs, en mor som kärleksfullt flätar dotterns hår eller himlen speglad i en parisisk vattenpöl – allt var möjligt i en modern värld, där inget var så obetydligt att det inte kunde avbildas. Inte ens en hushållerska.

    I Eva Bonniers porträtt ser Mussa mot oss med integritet, utan att verka det minsta smickrad av uppmärksamheten. Som ville hon säga ”Åh Eva, är du inte klar snart – jag vill läsa min tidning!” För Eva Bonnier blev porträttet ett sätt att ladda det konsthistoriska motivet ”läsande kvinna” med den moderna tidens grepp: att rikta blicken mot tjänstefolk och vardag, att krydda med tidstypisk modern sysselsättning – att läsa dagstidningen. Här finns också en tydlig politisk dimension, för kanske är detta också konsthistoriens första porträtt av en läsande arbetarklasskvinna.

    Om man inte räknar jungfru Maria, förstås. Såvitt vi vet, var Jesu mor inte högutbildad men har ändå ofta skildrats läsande. Och med tanke på att ingen av konsthistoriens hundratusentals Mariabilder är några dokumentära ögonvittnesskildringar, utan framfantiserade flera sekler efter hennes död – måste bilderna av en läsande Maria varit avsiktligt iscensatta. Varför blev hon en läsande kvinna?

    Professorn emerita i litteraturvetenskap, Lena Kåreland, funderar över frågan i ”Förbjuden frukt – Litterärt, franskt och kvinnligt” från 2018. Hon pekar på viljan att framställa jungfrun som andligt lärd, eftersom böcker symboliserar klokhet och kunskap.

    För en nutida betraktare kan det nog vara så. Men i en målning som exempelvis Simone Martinis Bebådelse från början av 1300-talet, där Maria under en läsestund avbrutits av ärkeängeln Gabriel som berättar om hennes kommande graviditet, har boken en annan betydelse. Under 1300-talet var religiösa bilder fortfarande ganska schematiskt upplagda efter kyrkans krav – eftersom det ju i 98 procent av fallen var till kloster, kapell och katedraler som beställde och betalade för konst, styrde religiösa regler också innehållet. Konstmarknaden var köparnas och konstnärerna hade att rätta sig efter deras önskemål. Fri konst, så som vi känner den, där konstnärer själva väljer sina motiv och idéer, är ett ganska nytt påfund – från 1800-talet, då Eva Bonnier ju mötte den i Paris.

    Bilden av den ensamma kvinnan som passiv mottagare av – ja, rent av ett viljelöst offer inför – böckernas innehåll fungerade både som sedeskildring och kvasipornografi

    För en 1300-talsbetraktare var därför boken konstnären placerat i Marias händer snarare en elegant hänvisning till att de profetior om en jungfrufödd frälsare som Gamla testamentet berättar om, nu besannas genom henne. Att hon är den som de gamla skrifterna talar om. Simone Martini puffar betraktaren i sidan och liksom viskar ”Du minns väl ’Ty så var det var skrivet’ och allt det där? Nu händer det!”

    Simone Martinis Maria berättar också om dåtidens höviska ideal: en prinsessa, som kyskt och dygdigt sitter inomhus och läser i en bönbok – ett dötrist liv förmodligen, men ett sätt att med 1300-talets bildkoder understryka madonnans förfinade karaktär, trots att den verkliga tjejen Maria av allt att döma var en analfabet som levde ett både enkelt och torftigt liv. Faktum är, att en berättelse från 100-talet beskriver hur ängeln kom till Maria vid en brunn, dit hon gått för att hämta vatten – förmodligen ett mer sannolikt scenario än mötet i Simone Martinis gyllene läsesal.

    Motivet läsande kvinna har alltså använts för helt skiftande syften genom historien. Föreställningen om boken som symboliskt laddad kunskap, som Lena Kåreland resonerar om, fungerar bättre i senare tiders läsande kvinnor i konsten. I den franska konstnären Pierre-Antoine Baudouins bild från 1760, där en läsande dam med rosiga kinder och drömmande blick knäppt upp korsetten, kan vi till exempel se dåtidens farhågor om att böcker med upphetsande kärleksbeskrivningar kunde leda kvinnor i samma syndafall som den bibliska Eva först utlöste med sitt obekymrade bett i den förbjudna kunskapens frukt – den som ju Kårelands boktitel också alluderar på.

    Bilden av den ensamma kvinnan som passiv mottagare av – ja, rent av ett viljelöst offer inför – böckernas innehåll fungerade både som sedeskildring och kvasipornografi. En praktiskt dubbeltydig bild, således, för den man som ville bevisa kvinnors oförmåga att kyligt och vetenskapligt förhålla sig till litteraturens förföriska kraft – men i hemlighet förstås njöt av den spännande scenen.

    Vad läste hon om? Var det nyheten om att Första maj-demonstrationer för första gången genomförts i Sverige, med 150 000 deltagare på 22 platser i landet?

    När skönlitteraturen under 1800-talet, tack vare förbättrad tryckteknik och distribution, blev ett massmedium gick flodvågen inte längre att stoppa. De borgerliga kvinnor – för arbetarkvinnor kunde knappast läsa på den nivån – som dittills hållits utanför de många sociala och offentliga sammanhang som var männens självklara domäner, kunde nu tack vare läsandet förstå hur andra människor upplevde kärlek, sorg, äventyr, yrkesliv, relationer och politik – kort sagt livet.

    Då allt fler arbetarkvinnor lärde sig läsa, blev världen också deras att erövra genom läsande. Som Mussa gjorde, när hon satt vid tidningen en morgon i Stockholm 1890. Vad läste hon om? Var det nyheten om att Första maj-demonstrationer för första gången genomförts i Sverige, med 150 000 deltagare på 22 platser i landet? Eller att Yngsjömörderskan Anna Månsdotter, den sista kvinnan i Sverige som avrättades, hade halshuggits i Kristianstad? Eller läste hon om Wounded Knee-massakern, då amerikanska trupper mördade ursprungsbefolkningen i South Dakota?

    Den läsande kvinnan har genom konsthistorien fungerat som ett standardmotiv, möjligt att ladda med sin tids föreställningar om vad litteratur och läsande representerar: ibland dygdighet, senare rentav lössläppthet och, som hos Eva Bonnier: en skildring av ett klassamhälle på väg mot omvälvning, en modern vardag dit all världens berättelser når och lägger grunden för en ökad medvetenhet om samhället, en fördjupad förståelse av oss själva, historien och tillvaron.

    Linda Fagerström, docent i konstvetenskap och kritiker

    OBS
    svJuly 07, 2022

    Att läsa 2: Läsningen gjorde mig till mer än en kropp

    Att läsa 2: Läsningen gjorde mig till mer än en kropp

    Skönlitteraturen kan förändra ett liv. Men kommer vi ihåg den aspekten av läsandet i nyttosamhället? undrar litteraturforskaren Jimmy Vulovic.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Essän sändes för första gången i oktober 2017.

    Den som äger goda böcker och känner och älskar deras innehåll, han är därmed en jämlike med varje annan bildad person, med vilken han delar detta andliga innehåll.

    Än idag minns jag det tydligt. Jag var i 18-årsåldern. Fjodor Dostojevskijs roman ”Brott och straff” låg framför mig. Den sista tredjedelen hade jag sträckläst under en natt. När jag satt där tidigt på morgonen efter, ensam vid köksbordet med boken, en cigg och mitt morgonkaffe i väntan på att fabriksskiftet skulle börja, kändes något annorlunda. Först visste jag inte hur jag skulle tolka känslan, var den kom ifrån eller vad den betydde. Det enda jag visste var att den var ny. Ett par cigg och några koppar senare förstod jag vad som hade hänt. Det var inte bara en ny känsla. Hela jag var ny. Jag vet, det låter banalt och litteraturromantiserande, men boken hade verkligen förändrat mig. Plötsligt var jag en människa som hade läst och i djupet av mig själv förstått en litterär klassiker. Den morgonen gick jag pånyttfödd till jobbet i mitt gamla mekaniska liv.

    Först trodde jag att det var berättelsens innehåll som hade påverkat mig så starkt att jag blev en annan. Och visst är slutsatsen rimlig. Det här handlar ju trots allt om en ung man som läser om en annan ung man som försätter sig i en kaotisk situation och tvingas till insikt om sig själv, förstår egna misstag och egna svagheter. Mitt liv var kaotiskt då. Det involverade förstås varken yxor eller rånmord på pantlånare, men rörigt var det. När det var som värst gick jag alltid till biblioteket i staden där jag bodde. Jag läste nästan aldrig någonting. Oftast satt jag bara där i lugnet, i ordningen, och vilade. Eller så gick jag runt bland böckerna i hyllorna, tittade på bokryggarna, tog ut en bok då och då, vägde den i handen, bläddrade lite förstrött och tänkte att den här ska jag läsa när jag blir en riktig läsare.

     En upprorshandling, så betraktade jag till slut min läsning.

    Hyllplanet med Dostojevskijromaner stannade jag ofta vid. Jag vet inte varför, det kan ha berott på en tevedokumentär om litteraturens klassiker som jag hade sett, men hans verk var i min värld bland det finaste man kunde läsa. Så en gryning satt jag alltså där vid ett köksbord med en läst roman framför mig. När jag långt senare i mitt liv fick möjlighet att fördjupa mig i hur och varför den svenska arbetarrörelsen så att säga tog bildningskampen tänkte jag ofta på den morgonen. Trots all tid som gått kändes det som om Arbetarnas bildningsförbund skrev direkt till mig i ett manifest från 1921 om varför arbetare bör skaffa sig ett eget bibliotek: ”Så bilda böckerna en ersättning för samhällets orättvisor genom det högre innehåll de bjuda, en sköld under dess förödmjukelser och den vapensmedja, i vilken smidas vapen mot maktmedlens innehavare.”

    Jag tänker ofta på de orden. Efter hand har den morgonen framträtt som en seger i en kamp som hade pågått långt innan jag föddes och som kommer att pågå långt efter att jag dör. Ett sammanhang växte fram. Jag förstod allt tydligare både mig själv och den klassposition som jag hade placerats i. En upprorshandling, så betraktade jag till slut min läsning. Jag som ingen någonsin hade förväntat sig eller ens trott kunde bli en riktig läsare. Ett slags omvälvning var det också. När jag senare i livet har fört ”Brott och straff” och andra romaner på tal med sådana som av alla alltid har förväntats bli riktiga läsare, tydliggör ofta höjda ögonbryn och milda leenden att mitt anspråk på en djupare, bättre, förståelse av litteraturen är provocerande. I deras blickar ser jag tvivel blixtra till då de anar att deras förståelse kanske inte är den enarådande eller så speciell och precis som alla alltid har sagt.

    1907 är ett viktigt år för bildningsrörelsen inom den svenska arbetarrörelsen och i det svenska samhället. Då förde det socialdemokratiska ungdomsförbundet upp frågan om bildning på en nationell politisk nivå. Den blivande statsministern och utrikesministern Rickard Sandler höll under ungdomsförbundets kongress ett brandtal för bildningens enorma politiska betydelse. Han betonade att bildningskampen måste föras parallellt med socialdemokratins omvälvningsrörelse. Alltså inte först politisk och ekonomisk rättvisa och sedan bildning som ett slags bonus, socialdemokratin måste inse att andens och den praktiska politikens omdaning är två sidor av samma mynt. Demokratisk politik möjliggör bildning för de många och bildning för de många möjliggör ett demokratiskt samhälle. Ungefär så löd hans resonemang.

    Den existentiella längtan som man [...] vågade fylla folkbildningen med har förstelnats i en instrumentell syn på kunskap och på människan.

    När Arbetarnas bildningsförbund grundades 1912 togs ännu ett steg in i det som skulle bli ett bildningsårhundrade. Rickard Sandler var åter drivande. Den socialdemokratiske redaktören och kritikern Erik Hedén var också viktig för den utvecklingen. Han ledde under 1920-talet en litteraturkommitté som skrev och distribuerade kulturartiklar till arbetarpressen. När jag tänker på den motivation och organisation som fanns omkring skönlitteraturen är det enkelt att se vad som har gått förlorat. Den existentiella längtan som man då, när man ännu trodde på litteraturens kraft, vågade fylla folkbildningen med har förstelnats i en instrumentell syn på kunskap och på människan. Vi kan i olika bildningsorganisationers regi idag lära oss tala en massa språk, skriva en novell eller två och kanske ta jägarexamen. Allt fyller en tydlig funktion. Ungefär som jag en gång gjorde i fabriken. Men vart, undrar jag när jag bläddrar igenom katalogerna, vart vänder jag mig om jag vill förstå livet och vad jag kan bli i det.       

    Att läsa en roman är en komplex process. Hjärnan aktiveras på flera olika sätt samtidigt, exempelvis för att förstå språket och för att hålla samman berättelsen. Det är otvetydigt så att det är nyttigt för hjärnan att läsa skönlitteratur. Forskning visar dessutom att det tränar perspektivseendet, alltså förmågan att se saker ur olika perspektiv, vilket kan tolkas som att den empatiska förmågan förbättras. I boken ”Varför läsa litteratur?” visar Magnus Persson hur skolvärldens styrdokument idag legitimerar skönlitterär läsning. Utöver empati-, demokrati- och identitetsargument motiveras läsandet bland annat med att det kan vara en källa till kunskap, att det är språkutvecklande, att det ger en kulturell identitet samtidigt som det bidrar till ökad förståelse för kulturell mångfald. Förhoppningarna på skönlitteraturens nytta är kort sagt många och högt ställda. 

     Jag ville erövra något från alla som i mig såg enbart kropp

    Ingen av alla dessa nyttor fick mig att läsa ”Brott och straff”. Dessutom, det kunde nog ha varit vilken roman som helst. Bara den fanns på ”fina listan”. Jag ville bli något annat. Inte hitta mig själv, min identitet, utan bli något annat än den omgivningen såg, någon annan.

    En del som inte vet bättre kallar min önskan klassförräderi, svaghet inför den borgerliga kulturen. Fast jag ville stjäla något. Tvinga mig ditupp och ta det, inte få det till skänks utan ta det ifrån dem. Jag ville ta något värdefullt från alla de välanpassade leende unga med framtidsutsikter som hela mitt liv hade tyckt sig behöva förklara saker för mig. Och från deras föräldrar. Jag ville erövra något från alla som i mig såg enbart kropp; en skolgårdsatlet, en knullare, en arbetare. Jag förstår nu att min läsning var en kamp för att bli en människa bredvid andra människor. Varför står det ingenting om det i kurskataloger och styrdokument längre?

     Jimmy Vulovic, litteraturforskare och föreläsare

     

    Litteraturtips

    Arbetarnas bildningsförbunds litteraturkommitté, ”Ett eget bibliotek” i ”Studiekamraten: Tidning för det fria och frivilliga bildningsarbetet”, 1921:11.

    ”Ej brödet blott… : Dokument om arbetarbildning 1907–1950", red. Inge Johansson, Tiden förlag, 1983.

    Magnus Persson, ”Varför läsa litteratur?: Om litteraturundervisningen efter den kulturella vändningen", Studentlitteratur, 2007.

    Per Sundgren, ”Kulturen och arbetarrörelsen: Kulturpolitiska strävanden från August Palm till Tage Erlander”, Carlsson bokförlag, 2007.

    OBS
    svJuly 06, 2022

    Att läsa 1: Fem skäl för vuxna att läsa barnlitteratur

    Att läsa 1: Fem skäl för vuxna att läsa barnlitteratur

    Världen blir synlig på nytt och det bekanta blir främmande och större. Barn- och ungdomslitteraturen är rik och egensinnig. Och den riktar sig också till dig som är vuxen, säger Karin Nykvist.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Denna essä sändes för första gången iden 17 april 2018.

    Varje termin börjar ungefär femtio studenter läsa litteraturvetenskap i Lund. Och jag är den första lärare de träffar. Det är ett möte jag alltid ser fram emot  –  studenterna är både öppna och nyfikna, samtidigt som de så klart är erfarna läsare.  

    det enda socialt accepterade skälet för vuxna att få läsa barnböcker verkar vara nostalgi. 

    För att snabbt lära känna mina nya studenter ber jag dem alltid snabbt skriva namnet på deras livs största läsupplevelse. Svaren är överraskande konstanta: det är alltid någon som älskar Jane Austens böcker, en annan som diggar Kafka, en tredje som drämmer till med Sartre eller Shakespeare. Kanon lever och har hälsan – åtminstone bland dem som läser litteraturvetenskap. Men det är alltid också någon som svarar JK Rowling och Harry Potter. De första gångerna det hände minns jag att jag tänkte att ”den här studenten har inte börjat läsa böcker för vuxna än”.

    Men varför skulle barnlitteratur vara något vi växer ifrån? Varför betrakta ett läsarliv som en trappklättring, där vi på första trappsteget möter det enkla för att sedan röra oss uppåt, mot det mer avancerade? Barnlitteraturen är ofta lika komplex som den för vuxna. Men på andra vis. Och den har mycket att erbjuda en vuxen läsare. Jag har sett det gång på gång, på seminarier där studenter lite glatt överraskade gått igång på Astrid Lindgrens ”Bröderna Lejonhjärta” som politisk text eller på Stian Holes ”Hermans sommar ” ur ett psykoanalytiskt perspektiv. ”Men den här boken rymmer ju så mycket!” har de utropat. ”Det såg jag inte förut! Och så vacker den är!”

    De här seminarierna har flera gånger fått mig att fundera över de kriterier vi av tradition använder för att skilja mellan barnlitteratur och vuxenlitteratur- och vad dessa kriterier säger om hierarkier och makt i världen utanför litteraturen. Lite tillspetsat kan man säga att barnböcker slarvigt förstås som enkel litteratur för ofärdiga människor. Och det enda socialt accepterade skälet för vuxna att få läsa barnböcker verkar vara nostalgi. Flera nyutkomna böcker behandlar denna läsarnostalgi; som den amerikanska ”Wild things: The Joy of Reading Children’s Literature as an Adult” av Bruce Handy eller den engelska ”Bookworm – a Memoir of Childhood Reading” av Lucy Mangan – böcker fyllda av skimrande minnen av barnkammarmöten med Beatrix Potter, Dr Seuss och CS Lewis.

    Och visst kan det vara härligt att läsa om älskade böcker från barndomen. Men det finns flera och mycket bättre skäl att våga sig in på barnavdelningen. Och här kommer mina topp-fem argument för att vi vuxna inte ska behöva något barn i knät  – inte ens det svunna barn som vi själva en gång var – för att läsa det som kallas barnlitteratur.

    läs barnlitteratur för att få syn på vuxenvärldens rädslor och begär

    1. I barnboken pågår en ständig förhandling: vad är viktigt, hur vill vi att världen ska vara och hur fruktar vi att den faktiskt är? Det är inte en slump att dystopin är så stor inom ungdomslitteraturen just nu: det är klimatkatastrofer, krig och totalitarism vart man ser. Men dagens barnbok är också fylld av hopp och lyckliga slut. I nästan alla de böcker för barn om flykt som jag läst under den senaste tiden vinner de som vill ta emot och ta om hand, båtar kommer fram, familjer återförenas och de snälla och nyfikna kamraterna får med sig de misstänksamma. I Pija Lindenbaums ”Pudlar och pommes” är det den trångsynta och främlingsfientliga hunden som ändrar sig, inte de nyfikna och generösa. Så förvandlas vår ångest över nyhetsflödet till hanterbara sagor. Nästan alltid, som sagt. Ett spännande undantag är danska Morten Dürrs bok ”Zenobia”, som borde få hjärtat att brista på den mest cyniske försvarare av Fort Europa. Så anledning nummer ett: läs barnlitteratur för att få syn på vuxenvärldens rädslor och begär – och därmed också dig själv.

     

    2. Läs för att få ett konkret perspektivskifte! Läs till exempel en bok av Eva Lindström, där livets vanlighet och underlighet skildras ur ett perspektiv som är i enmetershöjd snarare än en och sjuttio. Då ser du allt skrufs under soffan när du är på ett ganska ordinärt kalas och blir av med mössan i underbara ”Hit med våra mössor”. Eller läs Sara Lundbergs vackra bilderbok ”Fågeln i mig flyger vart den vill” och få svindel när du klättrar i träd och längtar bort. Världen blir helt enkelt synlig på nytt och det bekanta och invanda blir främmande och större. Lundbergs bok är förresten ett utmärkt exempel på den sinnliga upplevelse som barnboken ofta erbjuder.

    3. Och just sinnligheten är mitt tredje argument: många av de bilderböcker som skrivs idag är helt enkelt uppslukande konstverk, där flera sinnen retas. Flickan som berättar i Lundbergs bok sitter i trädet och drömmer, i en färgmättad, gröndoftande illustration. Och texten lyder:

    Om jag kryper ihop kan jag

    se ut som en fågel som sover.

    Som den jag gjort av blålera.

    Den jag ska ge till mamma.

     Det är poesi som gestaltar barnets upplevelse av världen.

     Och munken – är det en person eller ett bakverk? 

    4.  Och det fjärde argumentet då? Lekfullheten – så klart! Den filosofiska språkleken uppfanns inte i den språkmaterialistiska poesin utan i nonsensramsan. Så räcker Lennart Hellsings dikter hela livet. Som den om papegojan och munken, ni vet:

     Dinkelidunkelidoja

    heter en grön papegoja

    dinkelidunk

    heter en munk

    som bor i en pepparkakskoja.

    Visst får den oss att le? Här finns ljudleken, rytmen och språkglädjen. Men också språkfilosofin: papegojan är ju en ljudhärmare som pekar på språket som bara låter, ordet som kan fyllas med innehåll eller fortsätta vara tomt ljudmaterial. Och munken – är det en person eller ett bakverk? Textens pepparkaka får mig att tänka att den kanske är bägge delar, och i Poul Ströyers klassiska illustration av dikten äter en frodig munk givetvis munkar och språkleken fortsätter över till bildmediet. Det är skoj, javisst, men det är också en avancerad lek med utgångspunkt i ordets slumpmässiga förhållande till den värld det ska beskriva.

    Skrattet i barnlitteraturen är allra oftast varmt och helt renons på distanserande ironi. Här räds ingen patetiken , de största känslorna eller de svåraste frågorna. Och det är faktiskt mitt femte argument.

    Men vi är här nu. Och världen kommer att finnas kvar, utan oss. Kan det sägas bättre eller rakare?

    5. Barnlitteraturen väjer inte, tassar inte runt. Den går rakt på. Som i Annica Hedins och Per Gustavssons bilderbok ”Stig”, där världen är full av hål där den döde brodern Stig skulle ha varit: på gungan, vid matbordet, vid tågbanan. Eller som i Barbro Lindgrens dikt om kärlek och vänskap, där slutklämmen lyder ”Den jag älskar heter Örjan men de kallar honom smörjan” och där både kärleken, världen och det korta livet ryms i raderna:

    Och Örjans ögon lyste röda

    Tänk, sa han

    Om hundra år så är vi döda


    Då finns det inga ögon

    Som små sjöar

    Men riktigt vatten finns det

    Med små gröna öar

    Så är det. Snart ska vi dö och vår kärlek ta slut. Men vi är här nu. Och världen kommer att finnas kvar, utan oss. Kan det sägas bättre eller rakare?

    Det finns alltså flera skäl till att du ska söka dig till barnavdelningen. Här har du bara fått fem. Givetvis kan du dela dina upplevelser med dina eller andras barn. Men du behöver inget alibi.

    Karin Nykvist, litteraturvetare och kritiker

    OBS
    svJuly 05, 2022

    Läsning 1: Fem skäl för vuxna att läsa barnlitteratur

    Läsning 1: Fem skäl för vuxna att läsa barnlitteratur

    Världen blir synlig på nytt och det bekanta blir främmande och större. Barn- och ungdomslitteraturen är rik och egensinnig. Och den riktar sig också till dig som är vuxen, säger Karin Nykvist.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

    Varje termin börjar ungefär femtio studenter läsa litteraturvetenskap i Lund. Och jag är den första lärare de träffar. Det är ett möte jag alltid ser fram emot  –  studenterna är både öppna och nyfikna, samtidigt som de så klart är erfarna läsare.  

    det enda socialt accepterade skälet för vuxna att få läsa barnböcker verkar vara nostalgi. 

    För att snabbt lära känna mina nya studenter ber jag dem alltid snabbt skriva namnet på deras livs största läsupplevelse. Svaren är överraskande konstanta: det är alltid någon som älskar Jane Austens böcker, en annan som diggar Kafka, en tredje som drämmer till med Sartre eller Shakespeare. Kanon lever och har hälsan – åtminstone bland dem som läser litteraturvetenskap. Men det är alltid också någon som svarar JK Rowling och Harry Potter. De första gångerna det hände minns jag att jag tänkte att ”den här studenten har inte börjat läsa böcker för vuxna än”.

    Men varför skulle barnlitteratur vara något vi växer ifrån? Varför betrakta ett läsarliv som en trappklättring, där vi på första trappsteget möter det enkla för att sedan röra oss uppåt, mot det mer avancerade? Barnlitteraturen är ofta lika komplex som den för vuxna. Men på andra vis. Och den har mycket att erbjuda en vuxen läsare. Jag har sett det gång på gång, på seminarier där studenter lite glatt överraskade gått igång på Astrid Lindgrens ”Bröderna Lejonhjärta” som politisk text eller på Stian Holes ”Hermans sommar ” ur ett psykoanalytiskt perspektiv. ”Men den här boken rymmer ju så mycket!” har de utropat. ”Det såg jag inte förut! Och så vacker den är!”

    De här seminarierna har flera gånger fått mig att fundera över de kriterier vi av tradition använder för att skilja mellan barnlitteratur och vuxenlitteratur- och vad dessa kriterier säger om hierarkier och makt i världen utanför litteraturen. Lite tillspetsat kan man säga att barnböcker slarvigt förstås som enkel litteratur för ofärdiga människor. Och det enda socialt accepterade skälet för vuxna att få läsa barnböcker verkar vara nostalgi. Flera nyutkomna böcker behandlar denna läsarnostalgi; som den amerikanska ”Wild things: The Joy of Reading Children’s Literature as an Adult” av Bruce Handy eller den engelska ”Bookworm – a Memoir of Childhood Reading” av Lucy Mangan – böcker fyllda av skimrande minnen av barnkammarmöten med Beatrix Potter, Dr Seuss och CS Lewis.

    Och visst kan det vara härligt att läsa om älskade böcker från barndomen. Men det finns flera och mycket bättre skäl att våga sig in på barnavdelningen. Och här kommer mina topp-fem argument för att vi vuxna inte ska behöva något barn i knät  – inte ens det svunna barn som vi själva en gång var – för att läsa det som kallas barnlitteratur.

    läs barnlitteratur för att få syn på vuxenvärldens rädslor och begär

    1. I barnboken pågår en ständig förhandling: vad är viktigt, hur vill vi att världen ska vara och hur fruktar vi att den faktiskt är? Det är inte en slump att dystopin är så stor inom ungdomslitteraturen just nu: det är klimatkatastrofer, krig och totalitarism vart man ser. Men dagens barnbok är också fylld av hopp och lyckliga slut. I nästan alla de böcker för barn om flykt som jag läst under den senaste tiden vinner de som vill ta emot och ta om hand, båtar kommer fram, familjer återförenas och de snälla och nyfikna kamraterna får med sig de misstänksamma. I Pija Lindenbaums ”Pudlar och pommes” är det den trångsynta och främlingsfientliga hunden som ändrar sig, inte de nyfikna och generösa. Så förvandlas vår ångest över nyhetsflödet till hanterbara sagor. Nästan alltid, som sagt. Ett spännande undantag är danska Morten Dürrs bok ”Zenobia”, som borde få hjärtat att brista på den mest cyniske försvarare av Fort Europa. Så anledning nummer ett: läs barnlitteratur för att få syn på vuxenvärldens rädslor och begär – och därmed också dig själv.

     

    2. Läs för att få ett konkret perspektivskifte! Läs till exempel en bok av Eva Lindström, där livets vanlighet och underlighet skildras ur ett perspektiv som är i enmetershöjd snarare än en och sjuttio. Då ser du allt skrufs under soffan när du är på ett ganska ordinärt kalas och blir av med mössan i underbara ”Hit med våra mössor”. Eller läs Sara Lundbergs vackra bilderbok ”Fågeln i mig flyger vart den vill” och få svindel när du klättrar i träd och längtar bort. Världen blir helt enkelt synlig på nytt och det bekanta och invanda blir främmande och större. Lundbergs bok är förresten ett utmärkt exempel på den sinnliga upplevelse som barnboken ofta erbjuder.

    3. Och just sinnligheten är mitt tredje argument: många av de bilderböcker som skrivs idag är helt enkelt uppslukande konstverk, där flera sinnen retas. Flickan som berättar i Lundbergs bok sitter i trädet och drömmer, i en färgmättad, gröndoftande illustration. Och texten lyder:

    Om jag kryper ihop kan jag

    se ut som en fågel som sover.

    Som den jag gjort av blålera.

    Den jag ska ge till mamma.

     Det är poesi som gestaltar barnets upplevelse av världen.

     Och munken – är det en person eller ett bakverk? 

    4.  Och det fjärde argumentet då? Lekfullheten – så klart! Den filosofiska språkleken uppfanns inte i den språkmaterialistiska poesin utan i nonsensramsan. Så räcker Lennart Hellsings dikter hela livet. Som den om papegojan och munken, ni vet:

     Dinkelidunkelidoja

    heter en grön papegoja

    dinkelidunk

    heter en munk

    som bor i en pepparkakskoja.

    Visst får den oss att le? Här finns ljudleken, rytmen och språkglädjen. Men också språkfilosofin: papegojan är ju en ljudhärmare som pekar på språket som bara låter, ordet som kan fyllas med innehåll eller fortsätta vara tomt ljudmaterial. Och munken – är det en person eller ett bakverk? Textens pepparkaka får mig att tänka att den kanske är bägge delar, och i Poul Ströyers klassiska illustration av dikten äter en frodig munk givetvis munkar och språkleken fortsätter över till bildmediet. Det är skoj, javisst, men det är också en avancerad lek med utgångspunkt i ordets slumpmässiga förhållande till den värld det ska beskriva.

    Skrattet i barnlitteraturen är allra oftast varmt och helt renons på distanserande ironi. Här räds ingen patetiken , de största känslorna eller de svåraste frågorna. Och det är faktiskt mitt femte argument.

    Men vi är här nu. Och världen kommer att finnas kvar, utan oss. Kan det sägas bättre eller rakare?

    5. Barnlitteraturen väjer inte, tassar inte runt. Den går rakt på. Som i Annica Hedins och Per Gustavssons bilderbok ”Stig”, där världen är full av hål där den döde brodern Stig skulle ha varit: på gungan, vid matbordet, vid tågbanan. Eller som i Barbro Lindgrens dikt om kärlek och vänskap, där slutklämmen lyder ”Den jag älskar heter Örjan men de kallar honom smörjan” och där både kärleken, världen och det korta livet ryms i raderna:

    Och Örjans ögon lyste röda

    Tänk, sa han

    Om hundra år så är vi döda


    Då finns det inga ögon

    Som små sjöar

    Men riktigt vatten finns det

    Med små gröna öar

    Så är det. Snart ska vi dö och vår kärlek ta slut. Men vi är här nu. Och världen kommer att finnas kvar, utan oss. Kan det sägas bättre eller rakare?

    Det finns alltså flera skäl till att du ska söka dig till barnavdelningen. Här har du bara fått fem. Givetvis kan du dela dina upplevelser med dina eller andras barn. Men du behöver inget alibi.

    Karin Nykvist, litteraturvetare och kritiker

    OBS
    svJuly 05, 2022

    Häcklade och älskade: Fem-böckerna fyller 80 år. Hur är det att läsa dem idag?

    Häcklade och älskade: Fem-böckerna fyller 80 år. Hur är det att läsa dem idag?

    Mark Levengood och Lotta Olsson gästar Lundströms Bokradio för att bokcirkla om Enid Blytons "Fem på rymmarstråt". Fem-böckerna har varit lika kritiserade som älskade, så hur är det att läsa dem idag?

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Varför är det så mycket mat i Fem-böckerna? Ska man tolka ätandet freudianskt som litteraturforskare har gjort, eller handlar det om att de första Fem-böckerna utkom under andra världskrigets ransoneringstid? Är Julian vidrig eller präktig? Är Anne ett våp och kommer George som vuxen verkligen att gifta sig med bilmekaniker? Ja, ska man se barnen i Fem-böckerna som radikala samhällsförnyare och könsöverskridande frihetshjältar, eller bortskämda herrskapsungar fastgjutna i sina klass- och könsroller?

    Ja, frågorna är många och läsningarna olika när Mark Levengood och Lotta Olsson gästar Lundströms Bokradio, båda har intensiva minnen från en barndom där Fem-böckernas äventyr satte djupa spår. Bokserien har behandlats brutalt genom åren, med åtskilliga strykningar och ändringar för att passa sin tids barn, och de har ofta setts på med förakt av etablissemanget.

    "BBC vägrade att framföra några av Enid Blytons texter för att de ansågs sakna all form av kvalité", säger Mark Levengood i Lundströms Bokradio.

    "Det här är ju masslitteratur som tvättades redan i första översättningen då man tog bort sådant som inte passade svenska barn", säger Lotta Olsson och menar att detta är mycket vanligt när det kommer till barnlitteratur.

    Skriv till oss! bokradio@sverigesradio.se

    Programledare: Marie Lundström

    Redaktion: Maria Askerfjord Sundeby och Daniel Sjölin (producent)

    Att läsa landskapet och om fjärilar som dör ut

    Att läsa landskapet och om fjärilar som dör ut

    Vi sänder från Örån där vi tolkar geologiska formationer och urgamla växtdelar som mammutar kan ha tuggat på. Och om sällsynta dagfjärilar som dör ut i Sverige. Programledare: Mats Ottosson.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Varför ser landskapet ut som det gör? Med geovetarglasögonen på ser vi omgivningen på ett nytt sätt. Morgonens fältreporter Thomas Öberg finns vid Örån i Lyckseletrakten tillsammans med geovetaren Rolf Zale och de tolkar terrasser och sluttningar längs med ån. Och letar riktigt gamla växtdelar - såna som kan ha varit tuggade av en mammut! Det här landskapet formades inte efter senaste istiden utan redan för 90 000 år sedan.

    Och så handlar det om sällsynta dagfjärilar som är på väg att försvinna från Sverige. Som kronärtsblåvinge, veronikanätfjäril och en underart av Mnemosynefjäril i Blekinge. Den senare har Annika Lydänge på länsstyrelsen jobbat i många år för att rädda. Vi träffar henne, och Mikael Svensson från Artdatabanken, i en restaurerad betesmark utanför Ronneby där det numera blommar rosa av den nunneört som fjärilslarverna behöver. Men kanske är det för sent - förra året syntes bara enstaka Mnemosynefjärilar.

    För att få bättre koll på hur det går för både vanliga och ovanliga fjärilar startade Svensk dagfjärilsövervakning för ett tiotal år sedan. Vi pratar med ansvarige Lars Pettersson och med Solweig Wadelius i Virsbo som är en av alla ideella krafter som har en egen fjärilsrunda att följa.

    Kjerstin Ferm Widlund hörde av sig och undrade vad hon hittat för konstiga små "behållare" i en gammal stubbe som är omgiven av en myrstack. Vi skickar frågan vidare till en expert.

    Och så en uppmaning från Jenny Berntson Djurvall i veckans kråkvinkel - berusa er!

    Programledare är Mats Ottosson.

    Varför ska man läsa Marcel Prousts tegelsten trots att den är SÅ tråkig?

    Varför ska man läsa Marcel Prousts tegelsten trots att den är SÅ tråkig?

    I dessa pandemitider blir det Ring Kulturradion Special i P1. Mejla till ringkulturradion@sverigesradio.se. Eller ring till telefonslussen (08-241500) på onsdagar kl 12-14.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    I panelen:

    Anna Tullberg, Sveriges Radios kulturredaktion. Litteratur, populärmusik, stadsplanering och arkitektur är några av Annas områden.

    Fredrik Wadström, Sveriges Radios kulturredaktion. Har Ryssland och länderna i det forna Sovjetunionen som sitt bevakningsområde. Populärmusik går också bra

    Jenny Teleman, Sveriges Radios kulturredaktion. Skriver och recenserar teater, film och litteratur. Fenomenalt kunnig på serier och grafiska romaner.

    Magnus Lindman,  Sveriges Radio Drama. Frågor om framförallt teater och klassisk musik.

    Programledare: Gunnar Bolin
    I telefonslussen: Nina Asarnoj och Mattias Berg
    Tekniker: Matilda Eriksson
    Producent: Cecilia Blomberg

    Mejl är mycket välkomna dygnet runt och sänds till ringkulturradion@sverigesradio.se

    Varför ska vi läsa Hannah Arendt?

    Varför ska vi läsa Hannah Arendt?

    Hannah Arendt ville inte kalla sig filosof - men fortsätter att engagera både filosofer och andra. Varför?

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Hon växte upp i Heidelberg på 1910-talet, gick i landsflykt 1933, blev en intellektuell celebritet på 1950-talet och häftigt omstridd efter sin bok om nazisten och massmördaren Adolf Eichmann 1961.

    I dag förknippar de flesta av oss Hannah Arendt (1906-1975) med begreppet ”den banala ondskan”, som hon myntade i just den boken. Men i jämförelse med teoretiska verk som Människans villkor (1958) och Totalitarismens ursprung (1951) är Eichmannboken närmast en fotnot i hennes produktion. I dag är intresset för Arendt och hennes idéer stort: bara i vår kommer tre böcker – bara i Sverige – som närmar sig Hannah Arendt ur helt olika perspektiv: en levnadsteckning, en analys av hennes tankar om konst och estetik, en blandning av essä och dramatik.

    I Filosofiska rummet möts författarna Ann Heberlein, Kenneth Hermele och Cecilia Sjöholm för att reda ut varför Hannah Arendt fortfarande är angelägen för oss, snart 45 år efter hennes död.

    BOKTIPS I PROGRAMMET:

    • Den banala ondskan: Eichmann i Jerusalem (övers. Barbro Lundberg och Ingemar Lundberg), senaste utgåvan 2013.
    • Hannah Arendt: den sista intervjun och andra konversationer, 2018 (övers.Erik Thompson)
    • Men in Dark Times (ej översatt, utk. 1970)
    • Hannah Arendt ”Zur Person”, intervju https://www.youtube.com/watch?v=dsoImQfVsO4

    Programledare: Tithi Hahn
    Producent: Mårten Arndtzén

    Äntligen årets första bokcirkel om boken Om konsten att läsa och skriva av Olof Lagercrantz!

    Äntligen årets första bokcirkel om boken Om konsten att läsa och skriva av Olof Lagercrantz!

    Dags för bokcirkel! Om konsten att läsa och skriva är en bok av Olof Lagercrantz och den kom ut 1985. Marie Lundström läser denna 100-sidorsskrift tillsammans med författarna Burcu Sahin och Fredrik Sjöberg. Har den åldrats? Och hur är den att läsa igen? Fredrik läste den när den kom, Marie något senare och Burcu när hon var 16 år.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Bokcirkeln handlar om "Om konsten att läsa och skriva" utgiven första gången 1985, av Olof Lagercrantz. 

    Skriv till oss! bokradio@sverigesradio.se

    Programledare: Marie Lundström

    I redaktionen: Fredrik Wadström och Anna-Karin Ivarsson (producent)

    Törs jag läsa om mina favoritböcker, undrar Åsa Evertsdotter och Carl Andreas vill ha hjälp: Streamingtjänsterna dödar hans musikintresse!

    Törs jag läsa om mina favoritböcker, undrar Åsa Evertsdotter och Carl Andreas vill ha hjälp: Streamingtjänsterna dödar hans musikintresse!

    Dessutom efterlyses fler roliga romaner och frågan vad är skillnaden mellan en thriller och en deckare väcks. Och varför byggs inga större hyreshus i tegel numera?

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    I panelen:

    Ulrika Knutson, kulturjournalist med filosofie kandidatexamen i litteraturvetenskap, estetik, nordiska språk, filmvetenskap och engelska, tidigare gästprofessor vid journalistik- och medieutbildningen vid Göteborgs universitet. Krönikör i Godmorgon Världen i P1.

    Sven Hugo Persson, filosofie doktor i litteraturvetenskap med en avhandling om Peter Weiss. Arbetat på Sveriges Radio och Sveriges Television. Dramaturg på Dramaten 1999 -2015. Arbetar också som översättare, textförfattare, kulturjournalist och bildkonstnär. Skrivit mycket humor och är konstnär, främst måleri.

    Dan Hallemar, frilansskribent, driver podcasten Staden och är förläggare på Arkitektur förlag. Skriver ofta för Expressen kultur och gärna om konsumtion, barnkultur och om städer och platser med utgångspunkt i gränslandet mellan sociologi/stadsbyggande/urban kultur.

    Programledare: Gunnar Bolin

    I telefonslussen: Anne Ibelius och Siv Fohlin

    Tekniker:  Gardar Hansen

    Producent: Anna-Karin Ivarsson


    Mejl är mycket välkomna dygnet runt och sänds till ringkulturradion@sverigesradio.se.

    Du som vill skicka brev med posten skriver till:

    Ring Kulturradion

    Anna-Karin Ivarsson (producent)

    Sveriges Radio

    105 10 STOCKHOLM

     
    Varmt välkomna med allsköns kulturfrågor och/eller lyssna kl 18.15 till 19.00 fredagar!

    196: "Börjar morgonen med att läsa kvällstidningarna"

    196: "Börjar morgonen med att läsa kvällstidningarna"

    Hur ser Jimmie Åkesson (SD) på arbetskraftsinvandring och hur vill SD organisera stödet till funktionsnedsatta?

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Under perioden 13-22 augusti gästar alla åtta riksdagspartier Sveriges Radio. I dag är Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson på besök och får frågor från podden "Det politiska spelets" lyssnare.

    Hur ser SD på SMHI:s roll i sommartorkans spår? Hur många arbetskraftsinvandrare kan Jimmie Åkesson tänka sig per år? Och vilka medier tycker han själv är trovärdiga?

    Programledare: Henrik Torehammar

    Producent: Björn Barr

    Nationaldagsmorgon om varför alla barn och unga borde läsa minst en bok under sommarlovet

    Nationaldagsmorgon om varför alla barn och unga borde läsa minst en bok under sommarlovet

    Sommarlovet står för dörren med löfte om ledighet för alla skolbarn. En del barn och unga kommer att ta med sig en bok till stranden men många kommer inte läsa alls och det kommer att märkas i höst.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    På nationaldagsmorgonen 6 juni ska vi prata unga och läsning och varför det är så viktigt att hålla igång läsningen under sommaren och detta gör vi tillsammans med artisten Ison Glasgow, forskaren Martin Ingvar, författaren och läraren Jenny Edvardsson, storläsaren Christian Wassenius och bibliotekarien Bodil Alvarsdotter. Författaren Jacqueline Woodson som just fått litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne är också med och berättar hur svårt hon hade att läsa.

    Ladda med frukosten och knäpp på radion kl 8.05 6 juni!

    Programledare Ylva Nilsson
    Producent Viveca Bladh
    Programmet sänds från Göteborg

    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io