Logo

    schoolleider

    Explore "schoolleider" with insightful episodes like "#11 Leesonderwijs: met de hele school aan de slag", "#11 Leesonderwijs: met de hele school aan de slag", "#9 Flexibel roosteren: hulpmiddel voor gepersonaliseerd leren?", "#9 Flexibel roosteren: hulpmiddel voor gepersonaliseerd leren?" and "#6 Een succesvolle professionele leergemeenschap (PLG)" from podcasts like ""VO-raad", "Leidinggeven aan schoolontwikkeling", "Leidinggeven aan schoolontwikkeling", "VO-raad" and "Leidinggeven aan schoolontwikkeling"" and more!

    Episodes (5)

    #11 Leesonderwijs: met de hele school aan de slag

    #11 Leesonderwijs: met de hele school aan de slag

    Leesplezier en leesbegrip onder Nederlandse jongeren dalen al jaren. Dat is niet alleen problematisch voor het vak Nederlands: begrijpend lezen is immers voor alle vakken cruciaal. En ook voor je algemene ontwikkeling als mens. Steeds meer scholen in het voortgezet onderwijs pakken zelf de verantwoordelijkheid om het tij te keren. Maar hoe doe je dat? Wat is de beste manier om lezen te integreren in het lesprogramma?

    We hoeven het wiel in elk geval niet opnieuw uit te vinden, want er is al vrij veel bekend vanuit de wetenschappelijke literatuur. Bovendien wordt er ook vandaag de dag onderzoek naar gedaan. Onder andere door Prof. dr. Roel van Steensel, hoogleraar Leesgedrag aan de Vrije Universiteit Amsterdam en tevens universitair hoofddocent Onderwijswetenschappen in Rotterdam. In deze aflevering spreken we met hem en Mark Brijan, locatiedirecteur van het Etty Hillesum Lyceum De Marke, over leesonderwijs. Mark ging enkele jaren geleden op zijn vorige school, de Bonifatius Mavo in Emmeloord, al aan de slag met leesonderwijs. D
    e gasten kennen elkaar van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs. Daar wordt theorie- en praktijkkennis over leesonderwijs uitgewisseld.

    Meer weten over de podcast? Ga naar voortgezetleren.nl

    Over de podcast Leidinggeven aan schoolontwikkeling
    Onderwijs is continu in ontwikkeling, mede door een telkens veranderende maatschappij. En als schoolleider speel je een belangrijke rol in verandering en vernieuwing. Soms gaat dat vanzelf, soms is het een hele uitdaging. In de podcast “

    "Leidinggeven aan schoolontwikkeling” bespreken we nieuwe inzichten, innovatieve ontwikkelingen of gewoon bijzondere dingen die op scholen gebeuren. En hoe jij daar als schoolleider, op je eigen school, je voordeel mee kan doen. Presentatie is in handen van Jeroen van Grunsven, voormalig schoolleider en tegenwoordig bezig met de ondersteuning van onderwijsontwikkeling op scholen.

    #11 Leesonderwijs: met de hele school aan de slag

    #11 Leesonderwijs: met de hele school aan de slag

    Leesplezier en leesbegrip onder Nederlandse jongeren dalen al jaren. Dat is niet alleen problematisch voor het vak Nederlands: begrijpend lezen is immers voor alle vakken cruciaal. En ook voor je algemene ontwikkeling als mens. Steeds meer scholen in het voortgezet onderwijs pakken zelf de verantwoordelijkheid om het tij te keren. Maar hoe doe je dat? Wat is de beste manier om lezen te integreren in het lesprogramma?

    We hoeven het wiel in elk geval niet opnieuw uit te vinden, want er is al vrij veel bekend vanuit de wetenschappelijke literatuur. Bovendien wordt er ook vandaag de dag onderzoek naar gedaan. Onder andere door Prof. dr. Roel van Steensel, hoogleraar Leesgedrag aan de Vrije Universiteit Amsterdam en tevens universitair hoofddocent Onderwijswetenschappen in Rotterdam. In deze aflevering spreken we met hem en Mark Brijan, locatiedirecteur van het Etty Hillesum Lyceum De Marke, over leesonderwijs. Mark ging enkele jaren geleden op zijn vorige school, de Bonifatius Mavo in Emmeloord, al aan de slag met leesonderwijs. D
    e gasten kennen elkaar van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs. Daar wordt theorie- en praktijkkennis over leesonderwijs uitgewisseld.

    Meer weten over de podcast? Ga naar voortgezetleren.nl

    Over de podcast Leidinggeven aan schoolontwikkeling
    Onderwijs is continu in ontwikkeling, mede door een telkens veranderende maatschappij. En als schoolleider speel je een belangrijke rol in verandering en vernieuwing. Soms gaat dat vanzelf, soms is het een hele uitdaging. In de podcast “

    "Leidinggeven aan schoolontwikkeling” bespreken we nieuwe inzichten, innovatieve ontwikkelingen of gewoon bijzondere dingen die op scholen gebeuren. En hoe jij daar als schoolleider, op je eigen school, je voordeel mee kan doen. Presentatie is in handen van Jeroen van Grunsven, voormalig schoolleider en tegenwoordig bezig met de ondersteuning van onderwijsontwikkeling op scholen.

    #9 Flexibel roosteren: hulpmiddel voor gepersonaliseerd leren?

    #9 Flexibel roosteren: hulpmiddel voor gepersonaliseerd leren?
    Het onderwijs ontwikkelt zich momenteel hard richting gepersonaliseerd leren. Maatwerk in het onderwijs, de leerling écht centraal… wie wil dat niet? Echter het organiseren ervan is geen eenvoudige klus. Want hoe zorg je ervoor dat ieder kind op het juiste moment kan leren volgens de eigen behoefte? Moet het oude lesrooster dan op de schop, en hoe dan? Hoe kunnen we flexibiliteit brengen én houden we het tegelijkertijd organiseer- én betaalbaar? En wat betekent het voor je leraren en leerlingen?

    Kennis uit de logistieke wereld lijkt het onderwijs hierbij te kunnen helpen. Daarom in deze aflevering Iris Vis: zij is hoogleraar Industrial Engineering aan de RUG, en verantwoordelijk voor het Onderzoeksprogramma 'Onderwijslogistiek voor Gepersonaliseerd Leren in VO’. Ook in deze aflevering Petra van Loon. Zij is teamleider VWO bovenbouw aan het Almende College in Sivolde. Op deze school voerden ze in 2018 al een flexibel rooster in, onder andere om leerlingen meer maatwerk te kunnen bieden.

    Meer weten over de podcast? Ga naar voortgezetleren.nl

    Over de podcast Leidinggeven aan schoolontwikkeling
    Onderwijs is continu in ontwikkeling, mede door een telkens veranderende maatschappij. En als schoolleider speel je een belangrijke rol in verandering en vernieuwing. Soms gaat dat vanzelf, soms is het een hele uitdaging. In de podcast "Leidinggeven aan schoolontwikkeling” bespreken we nieuwe inzichten, innovatieve ontwikkelingen of gewoon bijzondere dingen die op scholen gebeuren. En hoe jij daar als schoolleider, op je eigen school, je voordeel mee kan doen. De presentatie is in handen van Jeroen van Grunsven, voormalig schoolleider en tegenwoordig bezig met de ondersteuning van onderwijsontwikkeling op scholen.

    #9 Flexibel roosteren: hulpmiddel voor gepersonaliseerd leren?

    #9 Flexibel roosteren: hulpmiddel voor gepersonaliseerd leren?

    Het onderwijs ontwikkelt zich momenteel hard richting gepersonaliseerd leren. Maatwerk in het onderwijs, de leerling écht centraal… wie wil dat niet? Echter het organiseren ervan is geen eenvoudige klus. Want hoe zorg je ervoor dat ieder kind op het juiste moment kan leren volgens de eigen behoefte? Moet het oude lesrooster dan op de schop, en hoe dan? Hoe kunnen we flexibiliteit brengen én houden we het tegelijkertijd organiseer- én betaalbaar? En wat betekent het voor je leraren en leerlingen?

    Kennis uit de logistieke wereld lijkt het onderwijs hierbij te kunnen helpen. Daarom in deze aflevering Iris Vis: zij is hoogleraar Industrial Engineering aan de RUG, en verantwoordelijk voor het Onderzoeksprogramma 'Onderwijslogistiek voor Gepersonaliseerd Leren in VO’. Ook in deze aflevering Petra van Loon. Zij is teamleider VWO bovenbouw aan het Almende College in Sivolde. Op deze school voerden ze in 2018 al een flexibel rooster in, onder andere om leerlingen meer maatwerk te kunnen bieden.

    Meer weten over de podcast? Ga naar voortgezetleren.nl


    Over de podcast Leidinggeven aan schoolontwikkeling
    Onderwijs is continu in ontwikkeling, mede door een telkens veranderende maatschappij. En als schoolleider speel je een belangrijke rol in verandering en vernieuwing. Soms gaat dat vanzelf, soms is het een hele uitdaging. In de podcast 
    "Leidinggeven aan schoolontwikkeling” bespreken we nieuwe inzichten, innovatieve ontwikkelingen of gewoon bijzondere dingen die op scholen gebeuren. En hoe jij daar als schoolleider, op je eigen school, je voordeel mee kan doen. De presentatie is in handen van Jeroen van Grunsven, voormalig schoolleider en tegenwoordig bezig met de ondersteuning van onderwijsontwikkeling op scholen.

     

    #6 Een succesvolle professionele leergemeenschap (PLG)

    #6 Een succesvolle professionele leergemeenschap (PLG)

    Een professionele leergemeenschap (PLG) is een groep leraren die samen de onderwijspraktijken onderzoeken om ze te verbeteren en te vernieuwen, met als uiteindelijk doel betere leerresultaten voor de leerlingen.  

    In aflevering 6 gaat Jeroen van Grunsven in gesprek met Céleste Kluts teamleider vwo bovenbouw bij het Bonaventura Lyceum in Leiden  – en Pierre van Meeuwen – onderzoeker en promovendus van de Open Universiteit – over het fenomeen professionele leergemeenschap (PLG).  

    Samen met de gasten probeert Jeroen vast te stellen wat er nodig is voor een succesvolle PLG. En wat levert het de school dan op? Wat merken de leraren, en uiteindelijk de leerlingen ervan? 

    Meer weten over de podcasts? Ga naar voortgezetleren.nl 

    Over de podcast Leidinggeven aan schoolontwikkeling 

    Onderwijs is continu in ontwikkeling, mede door een telkens veranderende maatschappij. En als schoolleider speel je een belangrijke rol in verandering en vernieuwing. Soms gaat dat vanzelf, soms is het een hele uitdaging. In de podcast “Leidinggeven aan schoolontwikkeling” bespreken we nieuwe inzichten, innovatieve ontwikkelingen of gewoon bijzondere dingen die op scholen gebeuren. En hoe jij daar als schoolleider, op je eigen school, je voordeel mee kan doen. Presentatie is in handen van Jeroen van Grunsven, voormalig schoolleider en tegenwoordig bezig met de ondersteuning van onderwijsontwikkeling op scholen. 

    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io