Logo

    leerlingen

    Explore "leerlingen" with insightful episodes like "#10 Eigenaarschap van leerlingen stimuleren: een cultuurverandering?", "#10 Eigenaarschap van leerlingen stimuleren: een cultuurverandering?", "#9 Flexibel roosteren: hulpmiddel voor gepersonaliseerd leren?", "Oefening voor leerlingen met presenteerangst" and "Talentontwikkeling en peergroepen in het voortgezet onderwijs; in gesprek met Quen van Meer" from podcasts like ""VO-raad", "Leidinggeven aan schoolontwikkeling", "Leidinggeven aan schoolontwikkeling", "Pubers met Faalangst Podcast" and "Een intense reis podcast"" and more!

    Episodes (14)

    #10 Eigenaarschap van leerlingen stimuleren: een cultuurverandering?

    #10 Eigenaarschap van leerlingen stimuleren: een cultuurverandering?

    Als leerlingen meer eigenaarschap hebben over hun eigen leerproces, is de kans groot dat hun motivatie en leerprestaties verbeteren. Daarom stimuleren steeds meer scholen de ontwikkeling van dit eigenaarschap. Bijvoorbeeld door ze meer keuzevrijheid te geven binnen het rooster. Of zelfs door leerlingen te betrekken bij het beleid op school. Ook coachgesprekken kunnen leerlingen stimuleren om meer verantwoordelijkheid te nemen over hun eigen leerproces. Een belangrijke rol in het bevorderen van eigenaarschap is weggelegd voor leraren en mentoren. Maar net zo belangrijk: welke rol heeft een schoolleider hierin?

    Daarover gaat deze aflevering. Met dit keer aan tafel: Anja Schoots, conrector aan het Coornhert Lyceum in Haarlem en buitenpromovendus verbonden aan ICLON, de docentenopleiding van de Universiteit Leiden. Daar doet zij onderzoek naar agency van leerlingen en de kenmerken van een leeromgeving waarin agency zich kan ontwikkelen. En vanuit de dagelijkse praktijk schuift Barry Roest aan. Hij is afdelingsleider QUEST ’21 op het Roland Holst College in Hilversum. Op de afdeling QUEST ’21 staat autonomie-bevorderend onderwijs centraal en bepalen leerlingen voor een groot deel zelf hun leertraject.

    Over de podcast Leidinggeven aan schoolontwikkeling
    Onderwijs is continu in ontwikkeling, mede door een telkens veranderende maatschappij. En als schoolleider speel je een belangrijke rol in verandering en vernieuwing. Soms gaat dat vanzelf, soms is het een hele uitdaging. In de podcast 
    "Leidinggeven aan schoolontwikkeling” bespreken we nieuwe inzichten, innovatieve ontwikkelingen of gewoon bijzondere dingen die op scholen gebeuren. En hoe jij daar als schoolleider, op je eigen school, je voordeel mee kan doen. Presentatie is in handen van Jeroen van Grunsven, voormalig schoolleider en tegenwoordig bezig met de ondersteuning van onderwijsontwikkeling op scholen. Meer weten over de podcast? Ga naar voortgezetleren.nl

    #10 Eigenaarschap van leerlingen stimuleren: een cultuurverandering?

    #10 Eigenaarschap van leerlingen stimuleren: een cultuurverandering?

    Als leerlingen meer eigenaarschap hebben over hun eigen leerproces, is de kans groot dat hun motivatie en leerprestaties verbeteren. Daarom stimuleren steeds meer scholen de ontwikkeling van dit eigenaarschap. Bijvoorbeeld door ze meer keuzevrijheid te geven binnen het rooster. Of zelfs door leerlingen te betrekken bij het beleid op school. Ook coachgesprekken kunnen leerlingen stimuleren om meer verantwoordelijkheid te nemen over hun eigen leerproces. Een belangrijke rol in het bevorderen van eigenaarschap is weggelegd voor leraren en mentoren. Maar net zo belangrijk: welke rol heeft een schoolleider hierin?

    Daarover gaat deze aflevering. Met dit keer aan tafel: Anja Schoots, conrector aan het Coornhert Lyceum in Haarlem en buitenpromovendus verbonden aan ICLON, de docentenopleiding van de Universiteit Leiden. Daar doet zij onderzoek naar agency van leerlingen en de kenmerken van een leeromgeving waarin agency zich kan ontwikkelen. En vanuit de dagelijkse praktijk schuift Barry Roest aan. Hij is afdelingsleider QUEST ’21 op het Roland Holst College in Hilversum. Op de afdeling QUEST ’21 staat autonomie-bevorderend onderwijs centraal en bepalen leerlingen voor een groot deel zelf hun leertraject.

    Over de podcast Leidinggeven aan schoolontwikkeling
    Onderwijs is continu in ontwikkeling, mede door een telkens veranderende maatschappij. En als schoolleider speel je een belangrijke rol in verandering en vernieuwing. Soms gaat dat vanzelf, soms is het een hele uitdaging. In de podcast 
    "Leidinggeven aan schoolontwikkeling” bespreken we nieuwe inzichten, innovatieve ontwikkelingen of gewoon bijzondere dingen die op scholen gebeuren. En hoe jij daar als schoolleider, op je eigen school, je voordeel mee kan doen. Presentatie is in handen van Jeroen van Grunsven, voormalig schoolleider en tegenwoordig bezig met de ondersteuning van onderwijsontwikkeling op scholen. Meer weten over de podcast? Ga naar voortgezetleren.nl

    #9 Flexibel roosteren: hulpmiddel voor gepersonaliseerd leren?

    #9 Flexibel roosteren: hulpmiddel voor gepersonaliseerd leren?
    Het onderwijs ontwikkelt zich momenteel hard richting gepersonaliseerd leren. Maatwerk in het onderwijs, de leerling écht centraal… wie wil dat niet? Echter het organiseren ervan is geen eenvoudige klus. Want hoe zorg je ervoor dat ieder kind op het juiste moment kan leren volgens de eigen behoefte? Moet het oude lesrooster dan op de schop, en hoe dan? Hoe kunnen we flexibiliteit brengen én houden we het tegelijkertijd organiseer- én betaalbaar? En wat betekent het voor je leraren en leerlingen?

    Kennis uit de logistieke wereld lijkt het onderwijs hierbij te kunnen helpen. Daarom in deze aflevering Iris Vis: zij is hoogleraar Industrial Engineering aan de RUG, en verantwoordelijk voor het Onderzoeksprogramma 'Onderwijslogistiek voor Gepersonaliseerd Leren in VO’. Ook in deze aflevering Petra van Loon. Zij is teamleider VWO bovenbouw aan het Almende College in Sivolde. Op deze school voerden ze in 2018 al een flexibel rooster in, onder andere om leerlingen meer maatwerk te kunnen bieden.

    Meer weten over de podcast? Ga naar voortgezetleren.nl

    Over de podcast Leidinggeven aan schoolontwikkeling
    Onderwijs is continu in ontwikkeling, mede door een telkens veranderende maatschappij. En als schoolleider speel je een belangrijke rol in verandering en vernieuwing. Soms gaat dat vanzelf, soms is het een hele uitdaging. In de podcast "Leidinggeven aan schoolontwikkeling” bespreken we nieuwe inzichten, innovatieve ontwikkelingen of gewoon bijzondere dingen die op scholen gebeuren. En hoe jij daar als schoolleider, op je eigen school, je voordeel mee kan doen. De presentatie is in handen van Jeroen van Grunsven, voormalig schoolleider en tegenwoordig bezig met de ondersteuning van onderwijsontwikkeling op scholen.

    Oefening voor leerlingen met presenteerangst

    Oefening voor leerlingen met presenteerangst

    Veel leerlingen vinden het eng om voor de groep te staan: een boekbespreking, een presentatie, iets in een andere taal. Het is iets dat je in de praktijk leert, stapje voor stapje, en belangrijk om te oefenen: zo word je er steeds beter in. In deze aflevering krijg je eerst wat praktische uitleg en daarna een oefening om van je stress en zenuwen af te komen. Het is een visualisatie om met je ogen dicht te luisteren, dus leg alle afleiding opzij en laat je meevoeren door wat ik zeg...

    Sinds 2014 ontvang ik ouders en kinderen vanuit het hele land, voor ondersteuning bij mentale problemen en schoolse zaken. Met name faalangst zorgt bij pubers voor veel gedoe op het vlak van school, sport en sociale activiteiten. Problemen met motivatie, concentratie en uitstelgedrag hebben vaak ook hiermee te maken. Kijk voor meer informatie op www.dietzcoaching.nl. Wil je sparren over je eigen situatie? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in via mijn site.

    Talentontwikkeling en peergroepen in het voortgezet onderwijs; in gesprek met Quen van Meer

    Talentontwikkeling en peergroepen in het voortgezet onderwijs; in gesprek met Quen van Meer
    In deze podcast ben ik in gesprek met Quen van Meer (ECHA-specialist) over peercontact en talentontwikkeling.

    Quen is beleidsmedewerker bij Samenwerkingsverband passend voortgezet onderwijs Koers VO en heeft in het verleden de peergroep opgezet binnen het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam.

    In deze podcast praten wij o.a. over Quen's visie op peercontact en talentontwikkeling en wat de peergroep in Rotterdam de deelnemende leerlingen en de school gebracht heeft in het kader van welzijn, talentontwikkeling en preventie van schooluitval.

    Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen. Hoe dan?! - In gesprek met Anouke Bakx, Eleonoor van Gerven en Annemieke Weterings

    Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen. Hoe dan?! - In gesprek met Anouke Bakx, Eleonoor van Gerven en Annemieke Weterings
    Leerkracht word je omdat je verschil wilt maken voor alle kinderen en jongeren. De intentie om ook op een pakkende manier invulling te geven aan passend onderwijs voor begaafde leerlingen is bijna altijd aanwezig en tóch blijkt het in de praktijk niet altijd even makkelijk. In deze podcast ga ik in gesprek met de auteurs van het boek ‘Hoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen’ om o.a. te verkennen hoe je deze kinderen kunt herkennen, welke visies op begaafdheid er zijn en hoe belangrijk het is om sámen met leerkrachten, ouders, hulpverlening én het kind zelf, te bepalen wat er nodig is om een kind in zijn kracht te laten staan.

    'Leraren en leerlingen willen weer beginnen, maar hebben zorgen' | Maandagochtend 17 augustus 2020

    'Leraren en leerlingen willen weer beginnen, maar hebben zorgen' | Maandagochtend 17 augustus 2020

    Na weken van rust, geen huiswerk en geen toetsen nakijken gaan de scholen in regio Noord maandag weer beginnen met het nieuwe schooljaar. Hoe kijken de scholen, docenten en leerlingen naar de heropening van de scholen en welke zorgen zijn er? Dat vragen we aan Jelmer Evers, vicevoorzitter van de Algemene Onderwijsbond (AOb) en Nienke Luijckx, voorzitter van Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS).

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

    'Zin om les te geven weegt zwaarder dan angst voor het coronavirus' | Maandagochtend 11 mei 2020

    'Zin om les te geven weegt zwaarder dan angst voor het coronavirus' | Maandagochtend 11 mei 2020

    Leerlingen in het basisonderwijs gaan maandag voor het eerst sinds 13 maart weer gedeeltelijk naar school. Volgens het kabinet en het RIVM blijkt uit verschillende onderzoeken dat kinderen tot 12 jaar weinig bijdragen aan de verspreiding van het COVID-19-virus.

    Onder meer daarom maakte Rutte tijdens een persconferentie bekend dat de basisscholen maandag 11 mei hun deuren weer mogen openen. Wel moeten alle scholen maatregelen treffen om de verspreiding van het COVID-19-virus te beperken.

    Hoe dat eruit ziet vragen we aan Nicole ter Harmsel, docent groep 7 van een basisschool in Almelo en Ellen de Weger, docent groep 6 aan een basisschool in de Bilt.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

    #36 ‘Geen mobieltjes in de klas!’

    #36 ‘Geen mobieltjes in de klas!’

    Inleveren dat mobieltje! En na schooltijd krijg je hem weer terug. Ook basisscholen stellen duidelijke regels over gsm-gebruik, blijkt in deze podcast die helemaal gewijd is aan het nieuwe schooljaar. Een reportage vanuit een – nu nog stille - school waar de directeur en enkele docenten zich voorbereiden. En een gesprek met onderwijsverslaggever Carola de Boer: ,,De klas-oude-stijl is definitief voorbij.’’ 

    Aflevering 5: De schoolleider van de toekomst

    Aflevering 5: De schoolleider van de toekomst

    Sander van Veen onderzoekt wie er eigenlijk leiding gaan geven aan de professionele schoolorganisaties van de toekomst. Waar moeten zij zich op richten? Welke ambitie moeten ze hebben? Welke vaardigheden moeten zij hebben? Daarvoor spreekt Sander weer met hoogleraar Ruud Veltenaar, schoolleider Sjef Drummen en HR-directeur Anand Jharap.

    Aflevering 4: Angst als bondgenoot

    Aflevering 4: Angst als bondgenoot

    Sander van Veen onderzoekt voor welke zekerheden kinderen worden opgeleid in de toekomst. Ook onderzoekt Sander samen met u in hoeverre op dit moment de angst voor onzekerheid een rol speelt bij het maken van keuzes voor het onderwijs en uw eigen professionele ontwikkeling. Daarvoor spreekt Sander weer met hoogleraar Ruud Veltenaar, schoolleider Sjef Drummen en HR-directeur Anand Jharap.

    Aflevering 1: Wat de leerling nodig heeft

    Aflevering 1: Wat de leerling nodig heeft

    In deze eerste aflevering spreekt Sander van Veen, medewerker van de VO-raad, met Ruud Veltenaar, hoogleraar en veelgevraagd spreker over de toekomst van het onderwijs, over de ongelofelijke snelheid waarmee de wereld zich ontwikkelt en over wat leerlingen nu en straks voor vaardigheden nodig hebben. Ook spreekt Sander met Ewald Weiss, bestuurder van Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Progresso en Anand Jharap, directeur HR van Scope Scholen in Gorinchem over hoe zij in hun schoolorganisaties omgaan met die ontwikkelingen.

    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io