Logo

    eigenaarschap

    Explore "eigenaarschap" with insightful episodes like "#10 Eigenaarschap van leerlingen stimuleren: een cultuurverandering?", "#10 Eigenaarschap van leerlingen stimuleren: een cultuurverandering?", "253. The accepted cheating game" and "252. Teamleiderschap is niet alleen van jou" from podcasts like ""VO-raad", "Leidinggeven aan schoolontwikkeling", "Sterk Leiderschap podcast" and "Sterk Leiderschap podcast"" and more!

    Episodes (4)

    #10 Eigenaarschap van leerlingen stimuleren: een cultuurverandering?

    #10 Eigenaarschap van leerlingen stimuleren: een cultuurverandering?

    Als leerlingen meer eigenaarschap hebben over hun eigen leerproces, is de kans groot dat hun motivatie en leerprestaties verbeteren. Daarom stimuleren steeds meer scholen de ontwikkeling van dit eigenaarschap. Bijvoorbeeld door ze meer keuzevrijheid te geven binnen het rooster. Of zelfs door leerlingen te betrekken bij het beleid op school. Ook coachgesprekken kunnen leerlingen stimuleren om meer verantwoordelijkheid te nemen over hun eigen leerproces. Een belangrijke rol in het bevorderen van eigenaarschap is weggelegd voor leraren en mentoren. Maar net zo belangrijk: welke rol heeft een schoolleider hierin?

    Daarover gaat deze aflevering. Met dit keer aan tafel: Anja Schoots, conrector aan het Coornhert Lyceum in Haarlem en buitenpromovendus verbonden aan ICLON, de docentenopleiding van de Universiteit Leiden. Daar doet zij onderzoek naar agency van leerlingen en de kenmerken van een leeromgeving waarin agency zich kan ontwikkelen. En vanuit de dagelijkse praktijk schuift Barry Roest aan. Hij is afdelingsleider QUEST ’21 op het Roland Holst College in Hilversum. Op de afdeling QUEST ’21 staat autonomie-bevorderend onderwijs centraal en bepalen leerlingen voor een groot deel zelf hun leertraject.

    Over de podcast Leidinggeven aan schoolontwikkeling
    Onderwijs is continu in ontwikkeling, mede door een telkens veranderende maatschappij. En als schoolleider speel je een belangrijke rol in verandering en vernieuwing. Soms gaat dat vanzelf, soms is het een hele uitdaging. In de podcast 
    "Leidinggeven aan schoolontwikkeling” bespreken we nieuwe inzichten, innovatieve ontwikkelingen of gewoon bijzondere dingen die op scholen gebeuren. En hoe jij daar als schoolleider, op je eigen school, je voordeel mee kan doen. Presentatie is in handen van Jeroen van Grunsven, voormalig schoolleider en tegenwoordig bezig met de ondersteuning van onderwijsontwikkeling op scholen. Meer weten over de podcast? Ga naar voortgezetleren.nl

    #10 Eigenaarschap van leerlingen stimuleren: een cultuurverandering?

    #10 Eigenaarschap van leerlingen stimuleren: een cultuurverandering?

    Als leerlingen meer eigenaarschap hebben over hun eigen leerproces, is de kans groot dat hun motivatie en leerprestaties verbeteren. Daarom stimuleren steeds meer scholen de ontwikkeling van dit eigenaarschap. Bijvoorbeeld door ze meer keuzevrijheid te geven binnen het rooster. Of zelfs door leerlingen te betrekken bij het beleid op school. Ook coachgesprekken kunnen leerlingen stimuleren om meer verantwoordelijkheid te nemen over hun eigen leerproces. Een belangrijke rol in het bevorderen van eigenaarschap is weggelegd voor leraren en mentoren. Maar net zo belangrijk: welke rol heeft een schoolleider hierin?

    Daarover gaat deze aflevering. Met dit keer aan tafel: Anja Schoots, conrector aan het Coornhert Lyceum in Haarlem en buitenpromovendus verbonden aan ICLON, de docentenopleiding van de Universiteit Leiden. Daar doet zij onderzoek naar agency van leerlingen en de kenmerken van een leeromgeving waarin agency zich kan ontwikkelen. En vanuit de dagelijkse praktijk schuift Barry Roest aan. Hij is afdelingsleider QUEST ’21 op het Roland Holst College in Hilversum. Op de afdeling QUEST ’21 staat autonomie-bevorderend onderwijs centraal en bepalen leerlingen voor een groot deel zelf hun leertraject.

    Over de podcast Leidinggeven aan schoolontwikkeling
    Onderwijs is continu in ontwikkeling, mede door een telkens veranderende maatschappij. En als schoolleider speel je een belangrijke rol in verandering en vernieuwing. Soms gaat dat vanzelf, soms is het een hele uitdaging. In de podcast 
    "Leidinggeven aan schoolontwikkeling” bespreken we nieuwe inzichten, innovatieve ontwikkelingen of gewoon bijzondere dingen die op scholen gebeuren. En hoe jij daar als schoolleider, op je eigen school, je voordeel mee kan doen. Presentatie is in handen van Jeroen van Grunsven, voormalig schoolleider en tegenwoordig bezig met de ondersteuning van onderwijsontwikkeling op scholen. Meer weten over de podcast? Ga naar voortgezetleren.nl

    253. The accepted cheating game

    253. The accepted cheating game

    In onze sociale contacten accepteren we het bedrog dat we eigenlijk niet eerlijk zijn wat we ervan vinden.

    We knikken vriendelijk terwijl we denken wat een onzin, we stellen geen vraag omdat we bang zijn dat we dom overkomen.

    Durf je uit te spreken en het verschil te maken zodat je gezamenlijk kan groeien? 

    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io