Logo

    szkoła

    Explore "szkoła" with insightful episodes like "Nowatorskie omawianie lektury na przykładzie “Dywizjonu 303”. Dzieci to kochają!", "Jak dbać o patriotyzm w rodzinie? Te narzędzia pomogą wam świętować", "Mikołaj Foks: Edukacja nie jest najważniejszym zadaniem współczesnej szkoły!", "Powrót do szkoły – jak wesprzeć dziecko?" and "Bóg też wystawia świadectwa z czerwonym paskiem – za co? [rozmowa]" from podcasts like ""Siewca Podcast - wychowanie, wiara, edukacja", "Siewca Podcast - wychowanie, wiara, edukacja", "Podcast Rozmowy Siewcy – wychowanie, wiara, edukacja", "Siewca Podcast - wychowanie, wiara, edukacja" and "Siewca Podcast - wychowanie, wiara, edukacja"" and more!

    Episodes (18)

    Jak dbać o patriotyzm w rodzinie? Te narzędzia pomogą wam świętować

    Jak dbać o patriotyzm w rodzinie? Te narzędzia pomogą wam świętować
    “Bohaterowie Powstania Warszawskiego, słuchając wykonań zespołu Ferajna z Hoovera, często przyznają, że właśnie w ten sposób brzmiały te piosenki w dawnej Warszawie” – mówi szefowa Wydawnictwa Poczekalnia Anna Sieradzan. Dziś premierę ma nowa płyta zespołu, a wraz z nią rodzinny śpiewnik, który został wydany po to, by łączyć pokolenia we wspólnym patriotycznym doświadczeniu.

    Mikołaj Foks: Edukacja nie jest najważniejszym zadaniem współczesnej szkoły!

    Mikołaj Foks: Edukacja nie jest najważniejszym zadaniem współczesnej szkoły!
    Co jest najważniejszym zadaniem współczesnej szkoły? Zdaniem Mikołaja Foksa, dziennikarza, menadżera, a przede wszystkim męża i ojca oraz współzałożyciela Mikroszkoły Włochy, nie jest nim edukacja. Jak mówi nasz gość, głównym zadaniem współczesnej szkoły jest wsparcie dzieci w zachowaniu zdrowia psychicznego. Dlaczego tak uważa? Czy polski system edukacji sprzyja wypełnianiu tego zadania? Rozmawiamy też m.in. o mikoroszkole, którą współzakładał Mikołaj, o jego pasji, jaką jest łączenie kompetencji zawodowych i ojcowskich, a także o nowym autorskim podcaście naszego gościa. Zaprasza Jarosław Kumor.

    Lewackie Pitolenie o tym, że z polską szkołą jeszcze nie jest aż tak źle (Gość: Kuba Bielawski)

    Lewackie Pitolenie o tym, że z polską szkołą jeszcze nie jest aż tak źle (Gość: Kuba Bielawski)

    Naszym gościem jest Kuba Bielawski, jeden z najlepszych nauczycieli w Polsce jesli wierzyć wynikom internetowego plebiscytu o (jak sam mówi) medal z kartofla. 

    Medal czy nie, Kuba z pewnością jest nauczycielem któremu się chce i któremu na prawdę zalezy na tym, żeby dzieci w szkole dowiedziały się rzeczy potrzebnych w życiu a nie tylko tego, co chciałby im wepchnąć do głów minister Czarnek. 

    Rozmawiamy o tym jak bardzo zapapieżona jest polska szkoła, ile w niej jest polityki, czy nauczyciel o lewicowych poglądach znajdzie w niej miejsce dla siebie i czy da się wyżyć z pensji polskiego nauczyciela jak się nie ma bogatej żony :-) 

    Zapraszamy!

    * * *

    Lewackie Pitolenie to nazwa trochę ironiczna - takimi słowami oburzeni prawicowi czytelnicy podsumowywali kiedyś artykuły w prowadzonym przez Maćka i Tomka portalu. Choć jednak serca mamy bardziej po lewej niż po prawej, to załoga podkastu różni się w swoich poglądach, co pozwala nam toczyć dyskusje i spory które - mamy nadzieję - są interesujące również dla naszych słuchaczy.

    Szukajcie nas na Facebooku: https://www.facebook.com/LewackiePitolenie
    Możecie także napisać do nas na adres lewackie.pitolenie.podkast@gmail.com

    Ekipę programu stanowią:

    Magdalena Lasota - fotografka i przedsiębiorca z Wrocławia
    Adam "Beret" Mańczuk - nomad, żeglarz hippis i programista pomieszkujący wszedzie po trochu.
    Tomasz Oryński - niezależny dziennikarz i kierowca ciężarówki mieszkający w Helsinkach
    Maciej Przybycień - dawniej redaktor prasy polonijnej a dziś barman i programista żyjący w Edynburgu
    Dariusz Wójcicki - project manager z branży IT mieszkający w Warszawie

    W pierwszym okresie działania podkastu współpracowała z nami także Martyna Sokołowska, dziennikarka z Sanoka.


    Świąteczne show w wykonaniu 150 uczniów. „By pokazać, że Jezus rodzi się dla każdego”

    Świąteczne show w wykonaniu 150 uczniów. „By pokazać, że Jezus rodzi się dla każdego”
    „Dzieci przełamują same siebie, odkrywają swoje talenty i jestem tym naprawdę wzruszona. Tu nie chodzi o perfekcję. Ten koncert, przygotowania do niego, to sposób na przekazanie dzieciom wartości w nowoczesny sposób. Bo dla mnie najważniejsze jest, żeby oni się lubili, troszczyli o siebie, żeby ze sobą nie konkurowali w niezdrowy sposób” – mówi nauczycielka Renata Barańska Gumieniak.

    Lech Giemza (Dzieci): Na początek szkoły – w obronie pantofelka i sinusa

    Lech Giemza (Dzieci): Na początek szkoły – w obronie pantofelka i sinusa
    Wiele treści szkolnych lekcji nie przydaje się w urzędniczym okienku, na rusztowaniu budowy czy w biurze korporacji. Ale jest niezbędne, bo dzięki temu dostrzegamy, że jest coś więcej, niż wąski krąg spraw, którymi żyjemy na co dzień. Dobrze ukazany świat przysłowiowych pantofelków, sinusów czy poezji może zafascynować. A przecież człowiek wrażliwy na piękno świata żyje lepiej i staranniej, widzi mądrzej.

    Justyna Jarosińska (Dzieci): Za chwilę nowy rok szkolny, a wraz z nim kilka pułapek!

    Justyna Jarosińska (Dzieci): Za chwilę nowy rok szkolny, a wraz z nim kilka pułapek!
    Galowy strój już czeka, tornister spakowany. Jest nowy bidon, śniadaniówka, worek i buty na zmianę. Choć dzieci jeszcze żyją wakacjami, rodzice już mają gotowy plan na kolejny rok szkolny. Nie można go przecież zmarnować. Czas odpoczynku się skończył. Trzeba wziąć się do roboty.

    Magdalena Keler (Dzieci): „Dlaczego tylko czwórka?!”. Cieszmy się dziećmi, nie ocenami

    Magdalena Keler (Dzieci): „Dlaczego tylko czwórka?!”. Cieszmy się dziećmi, nie ocenami
    Koniec roku szkolnego… Warto w takim momencie zwrócić uwagę na to, co i w jaki sposób mówimy do dziecka. Pytanie „dlaczego jednak masz czwórkę?” lub „a Kazik to jaką ma ocenę?” nie pomaga. Oczywiście szkoła rządzi się swoimi prawami i oceny są jej nieodłącznym elementem, ale nie dajmy się im zdominować.

    Zwiastun podcastu Ready, study!

    Zwiastun podcastu Ready, study!
    Już 31 marca ruszamy z nowym podcastem, z którego dowiecie się wszystkiego o studiowaniu! Jeśli chcecie znać najlepsze strategie rekrutacyjne, zorientować się, jak aplikować na studia za granicą, zrozumieć różnicę pomiędzy ćwiczeniami a laboratoriami czy zdementować wszystkie mity na temat sesji egzaminacyjnych - bądźcie z nami! Te oraz inne tematy będą czekać na Was w każdy czwartek tutaj na YouTube, ale także na Spotify. Podcast prowadzi dla Was doktorant PAN i jednocześnie TikToker - Adam Mirek. Do usłyszenia!

    Dorota Łoboda: System szkolnictwa publicznego powinien wyrównywać szanse

    Dorota Łoboda: System szkolnictwa publicznego powinien wyrównywać szanse


    Trzeci odcinek podcastu Akcji Demokracji "Cafe Akcja" nagrany w Centrum Kultury Ada na początku lipca 2021 roku. 

    Gościnią programu jest Dorota Łoboda, aktywistka, założycielka ruchu "Rodzice przeciwko reformie edukacji - Fundacja Rodzice mają głos", radna miasta st. Warszawy z Koalicji Obywatelskiej, matka dwóch córek, członkini Rady Konsultacyjnej Strajku Kobiet. 

    Ruch, który współtworzyła, zebrał 910 tys. podpisów pod wnioskiem  o przeprowadzenie referendum ws. reformy Zalewskiej. 

    Jak wygląda szkoła Zalewskiej, Piątkowskiego i Czarnka? Rozmawialiśmy o motywacjach, które sprawiły, że Dorota Łoboda zaangażowała się w  działalność publiczną, społecznych skutkach likwidacji gimnazjów, sytuacji uczniów i uczennic z mniej uprzywilejowanych grup i polityce edukacyjnej, która pogłębia nierówności. Ponadto poruszyliśmy temat ideologizacji szkoły, rugowania edukacji antydyskryminacyjnej, szkolnej transfobii i homofobii.


    Prowadzenie i koncepcja: Jakub Kocjan,
    realizacja: Roman Walenciukiewicz,
    współpraca: Tomasz Sierawski, Bogumił Kolmasiak

    #Edukacja #DorotaŁoboda #CzarnekOut #LikwidacjaGimnazjów #ReferendumEdukacyjna #Szkoła #Młodzież

    ---

    Podpisz się pod obywatelskim wotum nieufności dla ministra Czarnka: https://bit.ly/wotum-podcast 

    Podcast Cafe Akcja i inne działania Akcji Demokracji możliwe są dzięki indywidualnym wpłatom wielu osób. Jeśli możesz, dorzuć się, korzystając z narzędzia bezpiecznych płatności na stronie www.akcjademokracja.pl Zapraszamy Cię też do śledzenia naszych działań na Facebooku, Instagramie i Twitterze.

    8. Lekcja z Wikipedią, czyli o wikiszkole i projektach edukacyjnych

    8. Lekcja z Wikipedią, czyli o wikiszkole i projektach edukacyjnych
    Lekcja z Wikipedią, czyli o wikiszkole i projektach edukacyjnych!

    Wikipedia i projekty siostrzane to zbiór wiedzy, który stanowi doskonałe źródło dla nauczycieli/ lek i uczniów/uczennic. Jak działamy w tym obszarze? Jak w erze zdalnej szkoły, w pandemii sprawdził się nasz pomysł na Wikiszkołę i jaki potencjał mają Wikizeszyty, tego dowiemy się od Klary Sielickiej - Baryłki, specjalistki ds. projektów edukacyjnych Wikimedia Polska.
    KONTAKT: edukacja@wikimedia.pl,
    więcej informacji: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:Edukacja

    Lato z Estradą

    Lato z Estradą
    W poznaniu rusza kolejna edycja Lata z Estradą - bezpłatnych plenerowych wydarzeń familijnych. Razem z producentką, Olą Małek oraz koordynatorkami programowymi: Anią Dorną i Agnieszką Cienciałą opowiadamy o tym, jak aktywnie i twórczo spędzić wakacyjny czas, nie ruszając się z domu. Rozmawiamy także o tym, jak kształtować pozytywne wzorce wśród dzieci i, że eko nie oznacza nudy, a nawet może być twórcze.

    Pielęgniarka szkolna

    Pielęgniarka szkolna
    Sytuacja pielęgniarki szkolnej generuje wciąż wiele zapytań. Najważniejszą myśl można streścić w jednym zdaniu: Szkoła i Pielęgniarka to dwaj oddzielni administratorzy i nie występuje tu konieczność, ani nawet możliwość zawierania umowy powierzenia.

    Jaki jest status prawny pielęgniarki?

    Umowa powierzenia to umowa w relacji pionowej. Zawarcie takiej umowy z pielęgniarką szkolną oznaczałoby, że wykonuje ona przetwarzanie w imieniu administratora (w tym wypadku szkoły) i jest mu podporządkowana.

    Podmiot przetwarzający (procesor) w myśl RODO ma wiele obowiązków wobec administratora i jest mu podległy w zakresie przetwarzania tych danych. Taka sytuacja nie występuje w przypadku opieki zdrowotnej w szkole.

    Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych gromadzi dane pacjentów w oparciu o:

    Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych (Dz.U. 2016 poz. 192)

    Ustawę z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta – art. 24 i art. 25 (Dz.U. 2017 poz. 1318)

    Wynika z tego, że pielęgniarka szkolna działa niezależnie od szkoły i przetwarza dane osobowe w imieniu NZOZ lub innego podmiotu, którego jest pracownikiem. Staje się ona wtedy odbiorcą danych w rozumieniu art. 4 pkt 9 RODO („odbiorca” oznacza osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub inny podmiot, któremu ujawnia się dane osobowe, niezależnie od tego, czy jest stroną trzecią).

    Jak powinien wyglądać przepływ danych?

    Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2018 poz. 996) w art. 103 pkt. 1 ppt. 4 mówi, że Szkoła w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia uczniom możliwość korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej.

    Ponieważ, jak już wcześniej ustaliliśmy, gabinet ten działa jako oddzielny administrator danych, konieczne jest więc udostępnienie przez szkołę danych, które są niezbędne do działania tego gabinetu i świadczenia usług profilaktyki zdrowotnej.

    W związku z tym szkoła przekazuje dane o uczniach na mocy prawa. Na pewno w zakresie takim jak: imię, nazwisko i numer PESEL (patrz: prawo oświatowe art. 68 ust. 1 pkt 11 , Dz.U. 2018 poz. 996).

    Czy w szerszym? Na chwilę obecną to trudne dla mnie do rozstrzygnięcia, bowiem pielęgniarka powinna prowadzić dokumentację zawierającą nazwisko i imię (imiona), data urodzenia, oznaczenie płci, adres miejsca zamieszkania, numer PESEL, nazwisko i imię (imiona) przedstawiciela ustawowego oraz adres jego miejsca zamieszkania (patrz: Art. 25 Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta). Być może będą potrzebne też inne dane, także te o stanie zdrowia (np. informacje o niepełnosprawności, chorobach itp.). Jednak z drugiej strony, brak jest jasnej podstawy na przekazanie tych informacji i pojawiają się głosy, że szkoła nie powinna wychodzić poza zamknięty katalog trzech informacji, chyba że podanie dodatkowych informacji ratuje życie dziecka – wtedy tak, ujawnienie szerszych danych jest nie tylko dopuszczalne, ale i konieczne.

    Tak, czy inaczej – po przekazaniu danych do niezależnego administratora, nie będą one już wracać do szkoły, gdyż na podstawie § 10 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 sierpnia 2009 r. w sprawie organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz.U. 2009 nr 139 poz. 1133):

    W przypadku zmiany szkoły przez ucznia dokumentację medyczną ucznia odbierają opiekunowie prawni lub faktyczni ucznia i przekazują szkole przyjmującej ucznia. (§ 10 pkt. 4)

    Po zakończeniu kształcenia przez ucznia pielęgniarka, higienistka szkolna albo położna przekazują indywidualną dokumentację medyczną ucznia lekarzowi podstawowej opieki zdrowotnej, sprawującemu opiekę zdrowotną nad uczniem na podstawie deklaracji wyboru lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. (§ 10 pkt. 4)

    Na co zawracać uwagę?

    Przekazując dane do pielęgniarki, Szkoła traci nad nimi kontrolę i to podmiot, którego pracownikiem jest pielęgniarka, przejmuje odpowiedzialność za właściwą opiekę nad danymi. Jednak z mojej osobistej praktyki wynika, że nierzadko występują tu uchybienia, a obszar przetwarzania danych tych dwóch administratorów się przenika. Szkolne sprzątaczki sprzątają gabinet, pielęgniarka pozostawia karty medyczne w sekretariacie itp.

    Ochrona danych uczniów to zadanie szkoły i nawet jeśli nie ma ona bezpośredniej zwierzchności nad pielęgniarką, to moim zdaniem na stopie partnerskiej Dyrektor powinien przypomnieć jej o obowiązkach w zakresie ochrony danych oraz zapewnić, aby wynajmowany na terenie szkoły gabinet był właściwie zabezpieczony. Jeżeli szkoła użycza również łącza internetowego, to warto zadbać aby komputer w gabinecie pielęgniarki działał w oddzielnej podsieci.

    Warto również, zawierając umowę z tym, a nie innym NZOZ, już na etapie umowy określić warunki ochrony danych.
    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io