Logo

    barndomens

    Explore "barndomens" with insightful episodes like "John Le Carrés hemlighet – tillbaka till barndomens trauma", ""Gruvan" på Tekniska museet i Stockholm - barndomens spökhus", "Lorraine Monroe och skolan - passion, krav och disciplin", "Alice Miller och barnperspektivet – minnen, vittnet och inspiration" and "Ellen Key och barndomen - uppfostran, skolgång och idéer" from podcasts like ""P1 Kultur Reportage", "Klassikern", "Barndomens betydelse", "Barndomens betydelse" and "Barndomens betydelse"" and more!

    Episodes (9)

    John Le Carrés hemlighet – tillbaka till barndomens trauma

    John Le Carrés hemlighet – tillbaka till barndomens trauma

    En vit resväska med rött sidenfoder svävar genom dokumentären The Pigeon Tunnel. Väskan rymmer Le Carrés innersta hemlighet. Hans söner Simon och Stephen Cornwell berättar för P1 Kulturs Anna Tullberg.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Få har borrat ner pennan i moraliska dilemman om sanning, lögner och svek som John Le Carré. Klassikern ”Spionen som kom in från kylan” från 1963 blev hans vulkangenombrott.

    Egentligen hette han David Cornwell – och innan han gick bort 2020 gjorde han en sista lång intervju med filmregissören Errol Morris.

    David Cornwell lyfter på förlåten och avslöjar saker om sitt liv som han dittills inte hade berättat, ens för sina barn.

    "Gruvan" på Tekniska museet i Stockholm - barndomens spökhus

    "Gruvan" på Tekniska museet i Stockholm - barndomens spökhus

    Kulturredaktionens Mattias Berg går tillbaka ned i sin barndoms spökhus: Gruvan på Tekniska museet i Stockholm.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Jag minns bara en trappa, rakt ned i mörkret. Men var det här - eller till mumierna, på Medelhavsmuseet?

    Nu står jag hur som helst här igen. Kanske 50 år efter min första gravt skräckblandade förtjusning: vid vad som sedan dess blivit en av landets äldsta existerande utställningar. Invigd 1938, i samband med öppnandet av Tekniska museet vid Gärdet, har den fått vara kvar även nu när hela gruvdelen expanderat med en större modern sektion. Nyrenoverad i all sin matta malmglans.

    Med mig har jag intendenten Lars Paulsson, som ansvarat för nyöppningen.

    - Det här är gruvhissen - och den är då också från 1938. När man står i den och åker ned så får man en illusorisk upplevelse av att fara ned så där 150 meter ned i jorden. Det är en papprulle som rullar på utsidan... Men på den tiden hade vi vaktmästare som stod och körde den här hela dagarna, det har vi inte råd med längre. Så vi kör den bara vid vissa tillfällen, säger han.

    - Men vi ska gå ned den vanliga vägen: trappan, säger Intendenten Lars Paulsson.

    Vad är det som låter?

    - Ja, det är ljud här, av vatten som droppar. Det stora problemet förr i tiden var just med vatten som rinner till, grundvattnet. Att lära sig forsla upp det för att överhuvudtaget kunna bryta effektivt, säger han.

    - Och så stiger vi nu in i den första orten i gruvan... När man planerade det här tekniska museet såg man sig runt i världen, på andra museer naturligtvis. Och de tekniska museer som hade grundats vid den här tiden var Deutsches Museum i München och Museum of Science and Industry i Chicago. Och de hade en gruva som publikattraktioner. En mörk gång som man fick gå ned i, det var lite spännande. Så det här skulle liksom ingå i ett sådant här klassiskt tekniskt museum, säger Lars Paulsson.

    För det minns jag ju själv då, som liten, att det kändes ungefär som Spökhuset här.

    - Ja, det tycker jag är en bra liknelse. På något sätt är de här gruvorna lite besläktade med den typen av attraktioner som fanns på nöjesfälten: Spöktunneln, Blå tåget och Kärlekstunneln.

    Här är ju mörkt och kusligt... Det står människor inne i gångarna, jag kommer ihåg hur rädd jag var för dem - de har funnits länge, väl?

    - Ja, i lite olika upplagor, säger Lars Paulsson.

    Kan du beskriva dem, om vi går närmare?

    - I den här orten visas arbetet som tog vid efter att man eldat. När berget hade lossnat från väggarna. fick man ta loss med hjälp av spett och släggor och annat - och sedan lasta det. Och det är tre personer som står här. En man längst in, en ung pojke eller ung tjej, och längst fram står det en kvinna. Det här var ett typiskt brytningsarbete i en gruva vid mitten av 1800-talet. Många av de mindre gruvorna i Bergslagen var så kallade "bergsmannagruvor" där då hela familjen - hela hushållet - fick hjälpa till att arbeta, säger han.

    - Och det som är helt nygjort här är ansiktena, som ska kännas mer uttrycksfulla och realistiska. Så det är två konstnärer som arbetat just med att få det här uttrycket i ansiktet.

    Vad är det för uttryck ni har sökt?

    - Ja... Vi har bland annat tittat på gamla bilder... De ser ut som om de tänker på något annat, egentligen - och det kan man ju tänka sig när man håller på med ett sådant här tungt och hårt arbete, att man liksom befinner sig någon annanstans, säger Lars Paulsson.

    Har du själv, som intendent för den här utställningen, gått tillbaka och läst och sett gruvskildringar? Eller har du gått till väga för att skaffa dig kunskapen?

    - Jag har jobbat ganska länge på Tekniska museet - och ett av mina första uppdrag var just att visa gruvan för skolklasser. Och då blev jag helt besatt av att läsa in mig på allt jag hittade om gamla gruvor: åkte även runt i Sverige, besökte Falu koppargruva och Sala Silvergruva, säger han.

    Vad var det du blev besatt av?

    - Jag vet inte, jag tror det var lite som för dig. Det enda jag kommer ihåg från Tekniska museet som liten var Gruvan! Att det var någonting som var mörkt, att det var något ljus någonstans, någonting som... Det är spännande med underjorden.

    Vad sade du att det här var för något?

    - Det kallas för "skjutkoja". Och om man tittar härinne så är det väldigt kraftiga stockar sammansatta med hjälp av järnbeslag. Det ska då ge skydd för Skjutaren. Och så räknade man skotten, för att vara säker på att alla hade brunnit av ordentligt, säger Lars Paulsson.

    - På den här sidan har vi en docka som står och handborrar. Så såg ut det i slutet av 1800-talet, till och med början av 1900-talet. Det tog då ungefär åtta timmar att borra ett hål som var 80 centimeter djupt...

    - Och på 1940-talet kom en ny teknik, nya borrar. Tidigare hade borrarna varit stora och tunga och fick monteras på stora pelare - men nu kom lätta borrmaskiner, som kunde skötas av en person. Och en sådan person har vi stående här. Men senare skulle det ju visa att det här ger vibrationsskador: både i fingrar och på inre organ och så där. Vi kan lyssna på hur det lät med de maskinerna, säger han.

    Tror du att man kan få liknande insikter om vår teknik i dag, i till exempel gruvbrytning: att det vi tror är väldigt bra och säkert kommer man att skratta åt i framtiden?

    - Ja, det tror jag faktiskt. För om man tittar på gruvbrytning kan man se att det blir färre och färre människor som behövs hela tiden - och fler och fler maskiner, alltså en ständigt ökande mekanisering. Och varje gång som man gjort ett sådant här tekniksprång, har man ju tyckt att det var väldigt mycket bättre än tidigare. Jag tror att nästa utvecklingssteg i gruvor är att det inte kommer att vara några människor överhuvudtaget där nere: då kommer man se tillbaka på den tid när det fanns folk i gruvorna.

    Hur ser du på det att när ni visar äldre, förgången tid - blir det automatiskt någon sorts utvecklingsoptimism av det?

    - Jo, det blir det ju... Men om man tittar på allt industriarbete förr i tiden så var det ju egentligen ganska hemskt: oerhört många olyckor inträffade inom alla industrigrenar. Och särskilt hemskt var det säkert i gruvorna. Att vara under jorden, utan belysning och hantera sprängämnen, stå och borra för hand och allt det här. Det var ju en extrem miljö på många sätt, säger Lars Paulsson.

    Var det en svår fråga, internt på museet, om ni alls skulle bevara den här utställningen?

    - Nej, inte den här gången. För 20 år sedan, då vi skulle göra om, minns jag att det var det. Men nu har det liksom gått så långt med den här utställningen - och så har den ett sådant klassikervärde. Det är ju den enda utställningen här på museet som finns kvar sedan 30-talet. På något sätt lever Tekniska museets själ lite kvar här nere. Och alla vill bevara den, säger Lars Paulsson.

    Lorraine Monroe och skolan - passion, krav och disciplin

    Lorraine Monroe och skolan - passion, krav och disciplin

    Lorraine Monroe var verksam som rektor i Harlem under 1990-talet och drev framgångsrikt en skola för afroamerikanska och latinamerikanska elever.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Intresset för hennes idéer är i slutet av 90-talet och början på 2000-talet stort både i Sverige och i USA.

    • Du är inte ansvarig för att dina föräldrar inte älskar dig, du är inte ansvarig för att din pappa har försvunnit, Du är inte ansvarig för att din mamma går på gatan! Men du är ansvarig för att komma i tid till skolan varje dag i din uniform så att vi kan utbilda dig för din framtid.

    Och till lärarna sa hon:

    • Du kan inte undervisa i kaos. Det går inte. Varken Moses, Buddha eller Kristus, skulle kunnat tala utan en uppmärksam publik. Det måste finnas respekt för den vuxna i rummet. Då kan det hända saker.

    I sjätte delen av serien Barndomens betydelse porträtterar Ylva Mårtens Dr Lorraine Monroe.

    Lotta Zachrisson gjorde intervjuerna i New York.

    Alice Miller och barnperspektivet – minnen, vittnet och inspiration

    Alice Miller och barnperspektivet – minnen, vittnet och inspiration

    Alice Miller var en polskjudisk psykoanalytiker, terapeut och författare. Född 1923 och död 2010. Hon är världsberömd för sin syn på barndomen.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    I böckerna Det självutplånande barnet, I begynnelsen var uppfostran och Du skall icke märka som kom på 1980-talet skriver Alice Miller om vad fysisk och psykisk misshandel från föräldrar kan leda till.

    Alice Miller anser att grunden till problemet är maktförhållandet mellan barn och förälder. När en förälder begår övergrepp mot sitt barn kan barnet inte hantera detta utan måste tränga bort det som hänt. Men minnet försvinner inte utan lagras i det undermedvetna och påverkar barnet resten av livet. Viktiga begrepp hos Alice Miller är just förträngda minnen, den svarta pedagogiken men också det insiktsfulla vittnet.  

    I programmet citeras ur radiodokumentärerna "Barnsköterskan som försvann" och "Jag minns mina barnpensionat" se lyssningslänkar.

    Ellen Key och barndomen - uppfostran, skolgång och idéer

    Ellen Key och barndomen - uppfostran, skolgång och idéer

    Ylva Mårtens porträtterar en legendarisk och motsägelsefull debattör inom barnuppfostran - Ellen Key. Hon var tidigt emot barnaga, men tyckte också att kriminella skulle hindras att bli föräldrar.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Ellen Key, författare och debattör (1849-1926) var motsägelsefull. Hennes idéer vann både stor beundran och fick skarp kritik. Ellen Key blev banbrytande i sin syn på barnens rättigheter. Hon påverkade skolan och den auktoritära pedagogiken. Ellen Key läste Jean-Jaqcue Rousseau. Hon läste även Rudolf Steiner, pappa till Waldorfpedagogiken. Hennes tankar har inspirerat den italienska pedagogen Maria Montessori, den polskjudiske barnläkaren Janusz Korczak och FN:s barnkonvention.

    Hon var tidigt emot barnarbete och barnaga. Men ansåg samtidigt att föräldrar kunde ge en tvååring en dask - en kroppslig tillrättavisning. Hon var för kvinnlig rösträtt och att barn till ensamstående mödrar födda utanför äktenskapet skulle få samma rättigheter som barn till gifta föräldrar. Men ansåg att de små barnen skulle få sin skolning hemma och då främst av sina mödrar. Annars skulle barnen bli fyrkantiga tegelstenar, skrev hon. När barnen sedan började skolan skulle klasserna aldrig rymma fler än 12 barn. Läraryrket skulle vara ett kall, och bäst var kvinnor på att ta hand om barnen, även de större eleverna. Hon var socialist och ville att alla barn skulle få en likvärdig skola. Hon stod det socialdemokratiska arbetarpartiet nära men blev aldrig medlem. Hon var för individualismen.

    Ellen Key var ett barn av sin tid och som många andra på den tiden påverkad av rasbiologin. Hon ansåg att kriminella skulle hindras att bli föräldrar och att spädbarn med svåra missbildningar skulle dö med hjälp av läkare. I programmet medverkar författarna Ingela Bendt och Anneli Jordahl som båda skrivit böcker med utgångspunkt från Ellen Key och Ronny Ambjörnsson, idéhistoriker och Catharina Hällström, barnkulturforskare.

    Varifrån fick Ellen Key sina idéer? Hur var hennes egen barndom?

    Vem var Janusz Korczaks?

    Vem var Janusz Korczaks?

    Hans tankar har inspirerat barnrättskämpar och konstnärer i mer än hundra år. I Polen är Janusz Korczaks en av de stora nationella hjältarna. Men i Sverige vet de flesta inte vem han var. 

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Mest känd är Janusz Korczaks för sin död. I början av augusti 1942 förintades han tillsammans med sina tvåhundra barnhemsbarn i Treblinka.

    Vem var han? Polsk jude, barnläkare, barnhemsföreståndare, forskare, pedagog och radioman. Vad betyder hans idéer idag?

    Rut Berlinger en av Korczaks patienter, skolbarn från Chocimskaskolan i Warszawa, barnboksförfattaren Joanna Rudnianska, regissörerna Carolina Frände och Lena Lucki Stein berättar om hur hans idéer och person fortfarande inspirerar.

    Jan Tiselius läser korta texter ur bland annat Barnsidan i den polska radiotidningen Antennen och Korczaks mest kända verk Barnets rätt till respekt och Hur man älskar ett barn.

    Vem var Loris Malaguzzi?

    Vem var Loris Malaguzzi?

    Loris Malaguzzi är den italienske tänkaren och pedagogen bakom förskolorna i Reggio Emilia. Många känner till daghemmen, betydelsen av tidig konstnärlig verksamhet med barnen och vikten av lyssnandet.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Vad hade han själv för barndom? Sveriges Radios reporter Ylva Mårtens åker till Reggio Emilia en timmes tågresa från Bologna i norra Italien och träffar Loris Malaguzzis två närmaste medarbetare Carla Rinaldi och Vea Vecchi. I programmet medverkar också Carlo Barsotti, regissör och nära vän till Malaguzzi.

    Vem är Jesper Juul?

    Vem är Jesper Juul?

    Många känner till den danske familjeterapeuten Jesper Juul och hans förhållningssätt om det kompetenta barnet, den autentiska föräldern och om att erkänna barns integritet.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Men vem är Jesper Juul som person, vad hade han själv för barndom? Mycket lite av detta finns att läsa i hans böcker. Något skymtar fram.

    Sveriges Radios reporter Ylva Mårtens vill veta mer och beger sig till den lilla staden Odder i Danmark.

    Lennart Johansson – om barndomens fotboll till dagens kommersiella monster

    Lennart Johansson – om barndomens fotboll till dagens kommersiella monster

    Lennart Johansson är svensk fotbolls gudfader och den svensk som haft mest inflytande över den internationella fotbollens utveckling.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Pappa till Champions League – som kanske mest symboliserar fotbollens utveckling från att inte bara vara världens största sport utan också den globala nöjesindustrins guldkalv.

    Med Martin Wicklin pratar han om tiden då han som liten pojke cyklade till Råsunda för att följa AIK, om mutor och korruption på högsta nivå och får frågan om turneringen han skapat blivit ett monster som förstört den sport som han en gång sögs in i och i vars tjänst han levt sitt liv.


    Producent: Marie-Caroline Biver

    Tekniker: Fredrik Nilsson

    Söndagsintervjun är en produktion från Tredje Statsmakten Media.

    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io