Logo

    folkeskolelærer

    Explore " folkeskolelærer" with insightful episodes like "#88 Godhedsmagt - når de gode intentioner tager over" and "#87 ChatGPT - din nye undervisningsmakker?" from podcasts like ""Velfærdsprofeten" and "Velfærdsprofeten"" and more!

    Episodes (2)

    #88 Godhedsmagt - når de gode intentioner tager over

    #88 Godhedsmagt - når de gode intentioner tager over

    De fleste velfærdsprofessionelle vil gerne gøre det så godt som muligt for de mennesker, de tager vare på. Og så længe intentionen er god og de faglige argumenter er på plads, så kan det ikke være helt galt. Eller kan det? Og kan de gode intentioner ligefrem være skadelige?
    Denne undersøger vi i denne uges podcast, hvor Velfærdsprofeten har fået besøg af adjunkt og ph.d. Anne Suhr, som fortæller os om begrebet godhedsmagt.
    Dine værter er Stine Rahr Bruzelius og Lotte Andersen

    Nedenstående finder du en oversigt med henvisninger den forskning, Anne Suhr referere til i podcasten:

    Bang, J. (2009). Nothingness and the Human Umwelt. A cultural-Ecological Approach to Meaning. Integrative Psychological and Behavorial Science(43), 374-392. 

     

    Bang, J. (2016). The Nothingness of Developmental Situations. In J. Bang & D. Winther-Lindqvist (Eds.), Nothingness: philosophical insights into psychology (pp. 49-67). New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers

     

    Bang, J., & Winther-Lindqvist, D. (Eds.). (2016). Nothingness - Philosphical Insights into Psychology. New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers, 2016.

     

    Ecclestone, K., & Hayes, D. (2019). The Dangerous Rise of Therapeutic Education (Classic edition. ed.). Abingdon, Oxon: Routledge.

     

    Elsøe, M. (2020). Forord: Lad skepsis råde! In T. Bendixen (Ed.), Skeptisk : en hyldest til videnskaben og et opgør med pseudovidenskaben. Roskilde: FADL.

     

    Flor, J. A., & Kennair, L. E. O. (2019). Skadelige samtaler - Myten om bivirkningsfri terapi. Oslo: Tiden Norsk Forlag.

     

    Gillespie, A. (2008). Social Representations, Alternative Representations and Semantic Barriers. Journal for the Theory of Social Behaviour, 38:4 0021-8308, 375- 391. 

     

    Hansen, H. R., Winther-Lindqvist, D., & Nielsen, J. C. (2015). Fortrolige voksne i de unges liv. Retrieved from https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Forskning/KULT/Ebog_-_Fortrolige_voksne_-_KULT_2015.pdf

     

    Jordan, J. R., & Neimeyer, R. A. (2003). Does grief counseling work? Death Stud, 27(9), 765-786. doi:10.1080/713842360

     

    Køster, A. (2019). Lidelsen i tabet. Fænomenologiske betragtninger over tabserfaringens affektive dybde. Psyke & Logos(40), 38-60. 

     

    Loga, J. M. (2005). Godhetsmakt. Verdikommisjonen – mellom politikk og moral. (Ph.d). Universitetet i Bergen, Bergen. 

     

    Meyer, S. (2003). GODHETSDISKURSEN. In K. L. Berge, S. Meyer, & T. A. Trippestad (Eds.), Maktens tekster (1. utgave, 1. opplag. ed., pp. 62-80). Oslo: Gyldendal Akademisk.

     

    Meyer, S. (2005, 17. marts). Maktspill. Dagbladet. Retrieved from https://www.dagbladet.no/kultur/maktspill/66054672

     

    Moscovici, S. (1973). Foreword. In C. Herzlich (Ed.), Health and Ilness - A Social Psychological Analyse (pp. ix-xiv). London and New York: Academic Press.

     

    Moscovici, S. (1988). Notes towards a description of Social Representations’. European Journal of Social Psychology, Vol. 18, 211-250. 

     

    Moscovici, S. (2008/1961). Psychoanalysis Its Image and its Public (2 ed.). Cambridge: Polity Press.

     

    Pettersvold, M., & Østrem, S. (2012). Mestrer, mestrer ikke : jakten på det normale barnet. Siggerud: Res publica.

     

    Hansen, P. R. (2021). ´At lede efter klumpen´: Et analytisk afsæt til at udforske følelseshåndtering for børn i skilsmisse. Nordiske Udkast, 49(1), 95-114. artikel ISSN-1396-3953.

     

    Pettersvold, M., & Østrem, S. (Eds.). (2019). Problembarna. Manualer og metoder i barnhage, skole og barnevern (1. utgave. ed.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

     

    Skårderud, F. (2019). Forord. På godt og vondt. In J. A. Flor & L. E. O. Kennair (Eds.), Skadelige samtaler - myten om bivirkingsfri terapi. Oslo: Tiden Norsk Forlag.

     

    Sommers, C. H., & Satel, S. (2005). One nation under therapy : How the helping culture is eroding self-reliance. New York: St. Martin's Press.

    #87 ChatGPT - din nye undervisningsmakker?

    #87 ChatGPT - din nye undervisningsmakker?

    ChatGPT og andre lignende nye sprogmodeller får radikal betydning for fremtidens undervisning, som både åbner for helt nye muligheder og udfordringer.

    Det er vigtigt, at du som underviser og forældre er vidende om, hvad det er for en teknologi, vi har med at gøre og hvad sprogmodeller betyder for fremtidens undervisning og elevernes fremtidige lærings- og kompetencebehov.
    Det kaster vi lys på i denne udsendelse af Velfærdsprofeten, hvor It-konsulenterne Kristian Nøhr Jensen og Troels Peter Mourits Jensen også kommer med ideer til, hvordan sprogmodeller kan fungere som din nye undervisningsmakker, der bidrager til at kvalificere din undervisning.

    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io