Logo

    folkeskole

    Explore " folkeskole" with insightful episodes like "Bliv klogere på PIRLS", "#93 Fremtidens velfærdshelte", "#88 Godhedsmagt - når de gode intentioner tager over", "#87 ChatGPT - din nye undervisningsmakker?" and "#85: Legende læring" from podcasts like ""Verdens bedste danske skole", "Velfærdsprofeten", "Velfærdsprofeten", "Velfærdsprofeten" and "Velfærdsprofeten"" and more!

    Episodes (23)

    #93 Fremtidens velfærdshelte

    #93 Fremtidens velfærdshelte

    Store dele af den offentlige sektor oplever udfordringer med at rekruttere velfærdsmedarbejdere. Faktisk står det så slemt til, at hvis udviklingen fortsætter kommer vi til at mangle 35.000 velfærdsprofessionelle i 2030, viser en analyse fra Damvad Analytics.
    Det betyder, at færre skal passe flere. Det øger presset på dem, der skal løfte opgaven, for hvis vi som samfund ikke kan løfte de opgaver, de velfærdsprofessionelle står med, så svigter vi både børn, syge, ældre og udsatte borgere.

    Og selvom vi kunne ønske os endnu flere ansøgere, så er heldigvis tusindvis af unge, der hvert år søger ind på pædagog, lærer og sygeplejerskeuddannelserne landet over. 
    Men hvem er disse fremtidens velfærdshelte, der skal sikre, at vi kan få passet og uddannet vores børn, og som står klar til at passe og helbrede os, når vi bliver syge, ældre eller af andre årsager har brug for pleje?

    Det undersøger vi dagens udsendelse, hvor vi har inviteret tre studerende i studiet til en samtale om faglig stolthed og uddannelsessnobberi. Lyt med og bliv klogere på, hvorfor der stadig findes unge med mod og hjerte til at uddanne sig til lærer, pædagog og sygeplejerske.

    #88 Godhedsmagt - når de gode intentioner tager over

    #88 Godhedsmagt - når de gode intentioner tager over

    De fleste velfærdsprofessionelle vil gerne gøre det så godt som muligt for de mennesker, de tager vare på. Og så længe intentionen er god og de faglige argumenter er på plads, så kan det ikke være helt galt. Eller kan det? Og kan de gode intentioner ligefrem være skadelige?
    Denne undersøger vi i denne uges podcast, hvor Velfærdsprofeten har fået besøg af adjunkt og ph.d. Anne Suhr, som fortæller os om begrebet godhedsmagt.
    Dine værter er Stine Rahr Bruzelius og Lotte Andersen

    Nedenstående finder du en oversigt med henvisninger den forskning, Anne Suhr referere til i podcasten:

    Bang, J. (2009). Nothingness and the Human Umwelt. A cultural-Ecological Approach to Meaning. Integrative Psychological and Behavorial Science(43), 374-392. 

     

    Bang, J. (2016). The Nothingness of Developmental Situations. In J. Bang & D. Winther-Lindqvist (Eds.), Nothingness: philosophical insights into psychology (pp. 49-67). New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers

     

    Bang, J., & Winther-Lindqvist, D. (Eds.). (2016). Nothingness - Philosphical Insights into Psychology. New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers, 2016.

     

    Ecclestone, K., & Hayes, D. (2019). The Dangerous Rise of Therapeutic Education (Classic edition. ed.). Abingdon, Oxon: Routledge.

     

    Elsøe, M. (2020). Forord: Lad skepsis råde! In T. Bendixen (Ed.), Skeptisk : en hyldest til videnskaben og et opgør med pseudovidenskaben. Roskilde: FADL.

     

    Flor, J. A., & Kennair, L. E. O. (2019). Skadelige samtaler - Myten om bivirkningsfri terapi. Oslo: Tiden Norsk Forlag.

     

    Gillespie, A. (2008). Social Representations, Alternative Representations and Semantic Barriers. Journal for the Theory of Social Behaviour, 38:4 0021-8308, 375- 391. 

     

    Hansen, H. R., Winther-Lindqvist, D., & Nielsen, J. C. (2015). Fortrolige voksne i de unges liv. Retrieved from https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Forskning/KULT/Ebog_-_Fortrolige_voksne_-_KULT_2015.pdf

     

    Jordan, J. R., & Neimeyer, R. A. (2003). Does grief counseling work? Death Stud, 27(9), 765-786. doi:10.1080/713842360

     

    Køster, A. (2019). Lidelsen i tabet. Fænomenologiske betragtninger over tabserfaringens affektive dybde. Psyke & Logos(40), 38-60. 

     

    Loga, J. M. (2005). Godhetsmakt. Verdikommisjonen – mellom politikk og moral. (Ph.d). Universitetet i Bergen, Bergen. 

     

    Meyer, S. (2003). GODHETSDISKURSEN. In K. L. Berge, S. Meyer, & T. A. Trippestad (Eds.), Maktens tekster (1. utgave, 1. opplag. ed., pp. 62-80). Oslo: Gyldendal Akademisk.

     

    Meyer, S. (2005, 17. marts). Maktspill. Dagbladet. Retrieved from https://www.dagbladet.no/kultur/maktspill/66054672

     

    Moscovici, S. (1973). Foreword. In C. Herzlich (Ed.), Health and Ilness - A Social Psychological Analyse (pp. ix-xiv). London and New York: Academic Press.

     

    Moscovici, S. (1988). Notes towards a description of Social Representations’. European Journal of Social Psychology, Vol. 18, 211-250. 

     

    Moscovici, S. (2008/1961). Psychoanalysis Its Image and its Public (2 ed.). Cambridge: Polity Press.

     

    Pettersvold, M., & Østrem, S. (2012). Mestrer, mestrer ikke : jakten på det normale barnet. Siggerud: Res publica.

     

    Hansen, P. R. (2021). ´At lede efter klumpen´: Et analytisk afsæt til at udforske følelseshåndtering for børn i skilsmisse. Nordiske Udkast, 49(1), 95-114. artikel ISSN-1396-3953.

     

    Pettersvold, M., & Østrem, S. (Eds.). (2019). Problembarna. Manualer og metoder i barnhage, skole og barnevern (1. utgave. ed.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

     

    Skårderud, F. (2019). Forord. På godt og vondt. In J. A. Flor & L. E. O. Kennair (Eds.), Skadelige samtaler - myten om bivirkingsfri terapi. Oslo: Tiden Norsk Forlag.

     

    Sommers, C. H., & Satel, S. (2005). One nation under therapy : How the helping culture is eroding self-reliance. New York: St. Martin's Press.

    #87 ChatGPT - din nye undervisningsmakker?

    #87 ChatGPT - din nye undervisningsmakker?

    ChatGPT og andre lignende nye sprogmodeller får radikal betydning for fremtidens undervisning, som både åbner for helt nye muligheder og udfordringer.

    Det er vigtigt, at du som underviser og forældre er vidende om, hvad det er for en teknologi, vi har med at gøre og hvad sprogmodeller betyder for fremtidens undervisning og elevernes fremtidige lærings- og kompetencebehov.
    Det kaster vi lys på i denne udsendelse af Velfærdsprofeten, hvor It-konsulenterne Kristian Nøhr Jensen og Troels Peter Mourits Jensen også kommer med ideer til, hvordan sprogmodeller kan fungere som din nye undervisningsmakker, der bidrager til at kvalificere din undervisning.

    #85: Legende læring

    #85: Legende læring

    I denne udsendelse undersøger vi sammenhængen mellem leg og læring i folkeskolen. Er det muligt at stilladsere leg på en måde, som fremmer bestemte læringsmål, eller ødelægger overdreven voksenstyring hele formålet med at lege?
    Dagens gæster er af lektor Stine Rahr Bruzelius. Stine er involveret i Playful Learning-programmet, som er et samarbejde mellem de seks professionshøjskoler i Danmark støttet af LEGO Fonden. Formålet med samarbejdet er at udvikle og fremme en legende tilgang til børns udvikling og læring.

    Vi har også besøg af lærer Karina Purlund og eleverne Vigga Holten Olsson og Ingrid Sofie Andreasen fra Usserød skole, som har arbejdet med legende læring på forskellig vis.

    #84: Hvem vil du vælge at svigte?

    #84: Hvem vil du vælge at svigte?
    I denne episode taler vi om moralsk stress i folkeskolen. Du er lærer i en folkeskole. Du har fire børn i klassen, som ikke trives. Hvis du giver bare ét af de børn, hvad de har brug for, svigter du resten af klassen. Du har flere gange forsøgt at få hjælp, men er hver gang blevet sendt tilbage med opfordring til at prøve andre indsatser først. Samtidig har du fået flere undervisningstimer hen over årene, flere dokumentationsopgaver og andre ekstra funktioner. Selvom du tænker, at det egentlig er en umulig opgave, hjælper det ikke meget, når du skal se børnene i øjnene. Det giver dig en følelse af at mislykkes som lærer – og svigte børnene som menneske. Måske har du endda overvejet at finde et andet arbejde, fordi det forgifter din arbejdsglæde. Det er moralsk stress. I denne episode har vi fået besøg af docent Nana Vaaben og lektor og ph.d. Kristian Gylling her fra Københavns Professionshøjskole. De har over flere forskningsprojekter beskæftiget sig med moralsk stress i forskellige professioner – og særligt blandt lærere. Vi hører også fra lærerne - dem der står midt i det hele.

    #77: 'Nu drøfter vi fag, pædagogik og didaktik' - om professionelle læringsfællesskaber

    #77: 'Nu drøfter vi fag, pædagogik og didaktik' - om professionelle læringsfællesskaber

    Da podcasten bygger på to webinarer, er vi efterfølgende blevet opmærksomme på et par præciseringer:

    • Antal deltagere i projektet var 645, ikke 625
    • KP og Tårnby samarbejdede om at lave ansøgningen til fonden
    • Teamene i projektet driver selv læringen, mens KPs opgave var at klæde deltagerne på til selv at være i stand til dette

    #76: De første erfaringer med ukrainske flygtningebørn

    #67: Vi er klar til next level - om ledelse af digital forandring i folkeskolen

    #67: Vi er klar til next level - om ledelse af digital forandring i folkeskolen
    Digitale redskaber er blevet til en fast og uundgåelig del af folkeskolen – måske endda uundværlig. Vi har fået digitale devices, software og arbejdsgange, og organisationerne udvikler sig fra fysiske rum, til også at være virtuelle rum for opgaveløsning. Før corona kom udviklingen krybende – men så kom der pres på, og siden har udviklingen tordnet frem. Hele Danmark blev ramt, da de danske folkeskoleelever blev hjemsendt i marts 2020. Omstillingen stillede krav om en hidtil uset hastig digital kompetenceudvikling af både ledelse, medarbejdere, elever og deres forældre. Dagens udsendelse handler om folkeskolens erfaringer med at omstille sig fra fælles fysiske læringsfællesskaber til onlineundervisning fra den ene dag til den anden. Til at gøre os klogere på, hvad vi kan lære af den digitale forandringsproces, som har fundet sted i folkeskolen de seneste to år, taler vi med to gæster. Søren Hornskov, uddannelsesleder i KPs forskningsafdeling for ledelse og forvaltning, som sammen med Sarah Grams Davy har skrevet bogen Ledelse af digital forandring. Vi taler også med Mette Juel, distrikts- og skoleleder i Vallensbæk, som har mange erfaringer med udfordringer og løsninger på ledelse af digital forandring.

    #61: Den nye skoleaftale i et fagligt perspektiv

    #61: Den nye skoleaftale i et fagligt perspektiv
    Vi har talt med vores kloge kollega lektor Dorte Østergren-Olsen fra Københavns Professionshøjskole, om den nye folkeskoleaftale. Som vanligt, når det handler om aftaler om folkeskolen, indeholder aftalen en både faglige og politiske aspekter/dimensioner, og Dorte har givet os et indblik i aftalens faglige elementer og didaktiske konsekvenser. I episode lige før denne, som udgives samtidigt, kan du høre om baggrund, indhold og politiske perspektiver på aftalen, som vi drøfter med Københavns Professionshøjskoles rektor Stefan Hermann.

    #60: Den nye skoleaftale - fag og politik

    #60: Den nye skoleaftale - fag og politik
    Vi har talt med Københavns Professionshøjskoles rektor Stefan Hermann om indhold, baggrund og politiske perspektiver på den nye aftale på folkeskoleområdet. Som vanligt, når det handler om aftaler om folkeskolen, indeholder aftalen en både faglige og politiske aspekter/dimensioner. Derfor har vi i en episode lige efter denne, men som udgives samtidigt, har vi talt med vores kloge kollega lektor Dorte Østergren-Olsen fra Københavns Professionshøjskole, som har givet os et indblik i aftalens faglige elementer og didaktiske konsekvenser.

    #59: Profetier for lærerprofessionen

    #59: Profetier for lærerprofessionen
    Vi lever i en tid, hvor udviklingen går med rivende hast. Når nye teknologier eller services kombineres med hinanden, accelererer hastigheden, og før vi ved af det, er fremtiden over os. Denne podcast handler om, hvilke fremtidstendenser vi ser for lærerne, og hvordan du kan ruste dig fagligt til fremtiden. Vi taler med fremtidsforsker Anne Skare Nielsen, som er en af Skandinaviens førende futurister. Hun er partner i Universal Futurist og så har hun for øvrigt selv en podcast: Futcast - væk din fremtidssans. Vi taler også med Tove Hvid Persson, som er direktør for Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse. Hun har i mange år arbejdet med uddannelse af pædagoger og lærere, og er i øvrigt selv uddannet lærer. Podcasten er en del af serie, hvor vi undersøger hvad fremtiden bringer for lærere, pædagoger, sygeplejersker, socialrådgivere og ledere i den offentlige sektor.

    Hvordan er det at være nyuddannet lærer?

    Hvordan er det at være nyuddannet lærer?
    Kom med Anders Peter på besøg hos Stine, der er nyuddannet lærer og ansat på Skolen ved Búlowsvej på Frederiksberg. Ud over at tale om, hvordan man som nyuddannet lærer bedst kommer fra start, så gennemgår de også Kompetencehjulet og taler om, hvad Stine er god til. Og så taler de om, hvad Stine vil bruge ekstra energi på at blive endnu bedre til i løbet af sit første år som lærer.

    Episode 14: Kirsten Vase

    Episode 14: Kirsten Vase

    Gid Kirsten var min mor!


    Jeg har haft et skønt møde med Kirsten Vase på Voel præstegård. Nej hvor er hun dog en dejlig dame!

    Flere forældre har begejstret fortalt mig, hvordan Kirsten hver morgen stod på Kornmod skole og tog imod børn og forældre. Hun efterlevede virkelig skolens motto: Det er dit ansvar at andre også har det godt.

    Kirsten er vokset op i Thy. Hun er opfyldt af gode barndomsminder der også handler om at vokse op med en grad af frihed. En frihed der var forbundet med trygheden på landet, og forældre der ikke konstant skulle vide hvad hun lavede. Og i en landsby med kærlig respekt og forståelse for alle, også dem der stak ud.

    Hun er videbegærlig stadig. Har skarpe, kloge og kærlige betragtninger omkring optimale læringsforhold. Og har været en højt skattet skoleleder for privatskolen Kornmod i Silkeborg, gennem 18 år.

    Og sørme om hun så ikke lige læste teologi på fjernstudie samtidig. Så da hun går på pension som skoleleder, starter hun som præst i Voel sogn.

    Glæd dig til at komme tættere på Kirsten i dette afsnit!

    Er der egentlig behov for forældre i grundskolen?

    Er der egentlig behov for forældre i grundskolen?

    Hvor meget skal du blande dig i dit barns skolegang?
    Hvad er på spil i dette efterår, når grundskolen igen kommer i politisk centrum?

    Med i studiet er formændene fra landets forældreorganisationer Skole & Forældre og FRISKOLERNE. 
    De to herrer spiller op ad indspark leveret af tidligere undervisningsminister Merete Riisager, nuværende undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, børneforsker Per Schultz Jørgensen og professor i pædagogisk psykologi Lene Tanggaard.

    Kan du lide, hvad du hører? - smid en stjerne og en anmeldelse i din podcast-app - og tryk på abonnér. Så er du med, næste gang vi udgiver en podcast fra FUNDAMENTET - levende samtaler om folkets skole.

    Kommentarer og ideer til indhold modtages gerne på per@friskolerne.dk 

    #27: Anders Bondo DLF: Velfærdsstaten efter Corona

    #27: Anders Bondo DLF: Velfærdsstaten efter Corona
    Det har været et helt særligt forår. Siden statsministerens tale den 11. marts, hvor hun meddelte, at alle offentligt ansatte i ”ikke-kritiske-funktioner” blev sendt hjem for at arbejde har Danmark været i en slags undtagelsestilstand, hvor velfærdsprofessionelle har skulle finde helt nye måder til at løse deres arbejdsopgaver. Nu er Danmark så småt ved at lukke op igen, og vi er ved at tilbage til en ny hverdag. Men hvad er det for en hverdag, vi vender tilbage til? Hvad har vi lært, og hvilke udfordringer står foran som vi stadig mangler løsning på? For at besvare det spørgsmål har vi inviteret formændene for de fem største fagforeninger, som Københavns Professionshøjskole uddanner til. Det er blevet til fem spændende samtaler om velfærd, sundhed og faglighed. Idag taler vi med formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo.

    #21: Udeskole

    #21: Udeskole
    Nu er skoler og daginstitutioner blevet åbnet for de yngre børn. Udeskoling og udeaktiviteter er udpeget som et væsentligt tiltag til at sikre, at smitten ikke spreder sig for meget blandt børnene, når de starter op i skolen. Men hvordan omlægger man undervisningen til gode udeaktiviteter som både indeholder sociale, læringsfyldte og pædagogiske elementer? Og kan læremål kombineres med de udendørs og ofte mere uforudsigelige omgivelser?

    #17: Ledelse på distancen

    #17: Ledelse på distancen
    Mange er i disse dage sendt hjem for at arbejde. De nye arbejdsforhold udfordrer vante arbejds- og beslutningsgange. Det fordrer, at både ledere og medarbejdere lynhurtigt tilegner sig nye kompetencer. I dag skal vi tale om, hvordan man som leder bedst understøtter sine medarbejder i at løse organisations mål og opgaver i denne særlige tid. Og hvad betyder det, at hjemsendelsesperioden er blevet forlænget, og vi kommer ind i en tid, hvor det nye bliver mere hverdag. Dagens gæster er Ole Thestrup Schmidt og Kari Jørgensen. Ole har flere års erfaring som skoleleder og som informationschef. Han er i dag ansat som chefkonsulent ved ledelsesuddannelserne på Københavns Professionshøjskole. Kari Jørgensen er skoleleder på Helsingør skole.

    #16: Fjernundervisning i folkeskolen

    #16: Fjernundervisning i folkeskolen
    Onsdag d. 11. marts 2020 sendte statsministeren alle danske skolebørn og studerende hjem fra skole. Det betød en hel ny opgave for landets undervisere, der med meget kort varsel skulle omlægge deres undervisning til fjernundervisning. Det kræver nye digitale og didaktiske kompetencer i supplement til lærernes eksisterende didaktiske og faglige kundskaber. For nogle lærere er det ikke den store omstilling, mens det for andre vil være mere udfordrende . Heldigvis findes der rigtig mange gode e-learningredskaber, som underviserne kan trække på. Men hvordan anvender man generative e-learningredskaber i sin egen undervisning, så man engagerer eleverne og møder dem i deres nærmeste udviklingszone? Det skal vi tale om i dag, hvor vi har besøg af Kristian Nøhr. Kristian er uddannet folkeskolelærer, han er kandidat i IT didaktisk design, og er i dag ansat som specialkonsulent i Institut for Didaktik og Digitalisering på Københavns Professionshøjskole. Podcasten handler primært om fjernundervisning af elever i folkeskole og grundskoleniveau.
    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io