On this page
folkeskole
Explore " folkeskole" with insightful episodes like "Bliv klogere på PIRLS", "#93 Fremtidens velfærdshelte", "#88 Godhedsmagt - når de gode intentioner tager over", "#87 ChatGPT - din nye undervisningsmakker?" and "#85: Legende læring" from podcasts like ""Verdens bedste danske skole", "Velfærdsprofeten", "Velfærdsprofeten", "Velfærdsprofeten" and "Velfærdsprofeten"" and more!
Episodes (23)
#93 Fremtidens velfærdshelte
Store dele af den offentlige sektor oplever udfordringer med at rekruttere velfærdsmedarbejdere. Faktisk står det så slemt til, at hvis udviklingen fortsætter kommer vi til at mangle 35.000 velfærdsprofessionelle i 2030, viser en analyse fra Damvad Analytics.
Det betyder, at færre skal passe flere. Det øger presset på dem, der skal løfte opgaven, for hvis vi som samfund ikke kan løfte de opgaver, de velfærdsprofessionelle står med, så svigter vi både børn, syge, ældre og udsatte borgere.
Og selvom vi kunne ønske os endnu flere ansøgere, så er heldigvis tusindvis af unge, der hvert år søger ind på pædagog, lærer og sygeplejerskeuddannelserne landet over.
Men hvem er disse fremtidens velfærdshelte, der skal sikre, at vi kan få passet og uddannet vores børn, og som står klar til at passe og helbrede os, når vi bliver syge, ældre eller af andre årsager har brug for pleje?
Det undersøger vi dagens udsendelse, hvor vi har inviteret tre studerende i studiet til en samtale om faglig stolthed og uddannelsessnobberi. Lyt med og bliv klogere på, hvorfor der stadig findes unge med mod og hjerte til at uddanne sig til lærer, pædagog og sygeplejerske.
#88 Godhedsmagt - når de gode intentioner tager over
De fleste velfærdsprofessionelle vil gerne gøre det så godt som muligt for de mennesker, de tager vare på. Og så længe intentionen er god og de faglige argumenter er på plads, så kan det ikke være helt galt. Eller kan det? Og kan de gode intentioner ligefrem være skadelige?
Denne undersøger vi i denne uges podcast, hvor Velfærdsprofeten har fået besøg af adjunkt og ph.d. Anne Suhr, som fortæller os om begrebet godhedsmagt.
Dine værter er Stine Rahr Bruzelius og Lotte Andersen
Nedenstående finder du en oversigt med henvisninger den forskning, Anne Suhr referere til i podcasten:
Bang, J. (2009). Nothingness and the Human Umwelt. A cultural-Ecological Approach to Meaning. Integrative Psychological and Behavorial Science(43), 374-392.
Bang, J. (2016). The Nothingness of Developmental Situations. In J. Bang & D. Winther-Lindqvist (Eds.), Nothingness: philosophical insights into psychology (pp. 49-67). New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers
Bang, J., & Winther-Lindqvist, D. (Eds.). (2016). Nothingness - Philosphical Insights into Psychology. New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers, 2016.
Ecclestone, K., & Hayes, D. (2019). The Dangerous Rise of Therapeutic Education (Classic edition. ed.). Abingdon, Oxon: Routledge.
Elsøe, M. (2020). Forord: Lad skepsis råde! In T. Bendixen (Ed.), Skeptisk : en hyldest til videnskaben og et opgør med pseudovidenskaben. Roskilde: FADL.
Flor, J. A., & Kennair, L. E. O. (2019). Skadelige samtaler - Myten om bivirkningsfri terapi. Oslo: Tiden Norsk Forlag.
Gillespie, A. (2008). Social Representations, Alternative Representations and Semantic Barriers. Journal for the Theory of Social Behaviour, 38:4 0021-8308, 375- 391.
Hansen, H. R., Winther-Lindqvist, D., & Nielsen, J. C. (2015). Fortrolige voksne i de unges liv. Retrieved from https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Forskning/KULT/Ebog_-_Fortrolige_voksne_-_KULT_2015.pdf
Jordan, J. R., & Neimeyer, R. A. (2003). Does grief counseling work? Death Stud, 27(9), 765-786. doi:10.1080/713842360
Køster, A. (2019). Lidelsen i tabet. Fænomenologiske betragtninger over tabserfaringens affektive dybde. Psyke & Logos(40), 38-60.
Loga, J. M. (2005). Godhetsmakt. Verdikommisjonen – mellom politikk og moral. (Ph.d). Universitetet i Bergen, Bergen.
Meyer, S. (2003). GODHETSDISKURSEN. In K. L. Berge, S. Meyer, & T. A. Trippestad (Eds.), Maktens tekster (1. utgave, 1. opplag. ed., pp. 62-80). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Meyer, S. (2005, 17. marts). Maktspill. Dagbladet. Retrieved from https://www.dagbladet.no/kultur/maktspill/66054672
Moscovici, S. (1973). Foreword. In C. Herzlich (Ed.), Health and Ilness - A Social Psychological Analyse (pp. ix-xiv). London and New York: Academic Press.
Moscovici, S. (1988). Notes towards a description of Social Representations’. European Journal of Social Psychology, Vol. 18, 211-250.
Moscovici, S. (2008/1961). Psychoanalysis Its Image and its Public (2 ed.). Cambridge: Polity Press.
Pettersvold, M., & Østrem, S. (2012). Mestrer, mestrer ikke : jakten på det normale barnet. Siggerud: Res publica.
Hansen, P. R. (2021). ´At lede efter klumpen´: Et analytisk afsæt til at udforske følelseshåndtering for børn i skilsmisse. Nordiske Udkast, 49(1), 95-114. artikel ISSN-1396-3953.
Pettersvold, M., & Østrem, S. (Eds.). (2019). Problembarna. Manualer og metoder i barnhage, skole og barnevern (1. utgave. ed.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Skårderud, F. (2019). Forord. På godt og vondt. In J. A. Flor & L. E. O. Kennair (Eds.), Skadelige samtaler - myten om bivirkingsfri terapi. Oslo: Tiden Norsk Forlag.
Sommers, C. H., & Satel, S. (2005). One nation under therapy : How the helping culture is eroding self-reliance. New York: St. Martin's Press.
#87 ChatGPT - din nye undervisningsmakker?
ChatGPT og andre lignende nye sprogmodeller får radikal betydning for fremtidens undervisning, som både åbner for helt nye muligheder og udfordringer.
Det er vigtigt, at du som underviser og forældre er vidende om, hvad det er for en teknologi, vi har med at gøre og hvad sprogmodeller betyder for fremtidens undervisning og elevernes fremtidige lærings- og kompetencebehov.
Det kaster vi lys på i denne udsendelse af Velfærdsprofeten, hvor It-konsulenterne Kristian Nøhr Jensen og Troels Peter Mourits Jensen også kommer med ideer til, hvordan sprogmodeller kan fungere som din nye undervisningsmakker, der bidrager til at kvalificere din undervisning.
#85: Legende læring
I denne udsendelse undersøger vi sammenhængen mellem leg og læring i folkeskolen. Er det muligt at stilladsere leg på en måde, som fremmer bestemte læringsmål, eller ødelægger overdreven voksenstyring hele formålet med at lege?
Dagens gæster er af lektor Stine Rahr Bruzelius. Stine er involveret i Playful Learning-programmet, som er et samarbejde mellem de seks professionshøjskoler i Danmark støttet af LEGO Fonden. Formålet med samarbejdet er at udvikle og fremme en legende tilgang til børns udvikling og læring.
Vi har også besøg af lærer Karina Purlund og eleverne Vigga Holten Olsson og Ingrid Sofie Andreasen fra Usserød skole, som har arbejdet med legende læring på forskellig vis.
#84: Hvem vil du vælge at svigte?
#77: 'Nu drøfter vi fag, pædagogik og didaktik' - om professionelle læringsfællesskaber
Da podcasten bygger på to webinarer, er vi efterfølgende blevet opmærksomme på et par præciseringer:
- Antal deltagere i projektet var 645, ikke 625
- KP og Tårnby samarbejdede om at lave ansøgningen til fonden
- Teamene i projektet driver selv læringen, mens KPs opgave var at klæde deltagerne på til selv at være i stand til dette
#76: De første erfaringer med ukrainske flygtningebørn
nyankomne.dk – Kurser i undervisning til børn med dansk som andetsprog
Nyankomne elever fra Ukraine | VIA CFU
Ukrainske modtageklasser - Børns Vilkår (bornsvilkar.dk)
Fagpersoner | Tag godt imod | Red Barnet
Giv nyankomne flygtningebørn en god modtagelse på din skole - Københavns Professionshøjskole (kp.dk)
Materialer:
Fart på dansk | Alinea
okay.gyldendal.dk (gyldendal-uddannelse.dk)
Skal vi tale dansk?, lærervejledning | 9788723559203 | Alinea
Ukraine | dsa.gyldendal.dk
DSA-blokken – -en håndsrækning til undervisning i dansk som andetsprog (dsablokken.dk)
(2) DSA undervisning i folkeskolen | Facebook
(2) For os der underviser i dansk som andetsprog | Facebook
Dansk for Sprogører (elysion.dk)
Filmkompagniet
Lær dansk med kortfilm | Filmcentralen
Deadline Athen - et forløb til elever i udskolingen (redbarnet.dk) (Interaktivt spil om flygtningekrise i Grækenland)
#67: Vi er klar til next level - om ledelse af digital forandring i folkeskolen
#61: Den nye skoleaftale i et fagligt perspektiv
#60: Den nye skoleaftale - fag og politik
#59: Profetier for lærerprofessionen
Hvordan er det at være nyuddannet lærer?
Episode 14: Kirsten Vase
Gid Kirsten var min mor!
Jeg har haft et skønt møde med Kirsten Vase på Voel præstegård. Nej hvor er hun dog en dejlig dame!
Flere forældre har begejstret fortalt mig, hvordan Kirsten hver morgen stod på Kornmod skole og tog imod børn og forældre. Hun efterlevede virkelig skolens motto: Det er dit ansvar at andre også har det godt.
Kirsten er vokset op i Thy. Hun er opfyldt af gode barndomsminder der også handler om at vokse op med en grad af frihed. En frihed der var forbundet med trygheden på landet, og forældre der ikke konstant skulle vide hvad hun lavede. Og i en landsby med kærlig respekt og forståelse for alle, også dem der stak ud.
Hun er videbegærlig stadig. Har skarpe, kloge og kærlige betragtninger omkring optimale læringsforhold. Og har været en højt skattet skoleleder for privatskolen Kornmod i Silkeborg, gennem 18 år.
Og sørme om hun så ikke lige læste teologi på fjernstudie samtidig. Så da hun går på pension som skoleleder, starter hun som præst i Voel sogn.
Glæd dig til at komme tættere på Kirsten i dette afsnit!
#44: SYKL: matematik, didaktik og social bæredygtighed
Læs mere her:
https://sykl.kp.dk/
https://www.folkeskolen.dk/1811731/eleverne-sykler-i-matematik--om-kammeratskab-og-faglighed
Er der egentlig behov for forældre i grundskolen?
Hvor meget skal du blande dig i dit barns skolegang?
Hvad er på spil i dette efterår, når grundskolen igen kommer i politisk centrum?
Med i studiet er formændene fra landets forældreorganisationer Skole & Forældre og FRISKOLERNE.
De to herrer spiller op ad indspark leveret af tidligere undervisningsminister Merete Riisager, nuværende undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, børneforsker Per Schultz Jørgensen og professor i pædagogisk psykologi Lene Tanggaard.
Kan du lide, hvad du hører? - smid en stjerne og en anmeldelse i din podcast-app - og tryk på abonnér. Så er du med, næste gang vi udgiver en podcast fra FUNDAMENTET - levende samtaler om folkets skole.
Kommentarer og ideer til indhold modtages gerne på per@friskolerne.dk