Logo

    kompetenceudvikling

    Explore "kompetenceudvikling" with insightful episodes like "Mellemformer", "Ordblindhed – emotionelle følger ved læse- og skrivevanskeligheder", "Optakt til BUTM23 - Trivsel og stærke børnefællesskaber", "Afsnit 19 - Gender mainstreaming" and "Børn og unges onlineliv" from podcasts like ""Didatisk, praktisk, go’", "Didatisk, praktisk, go’", "Didatisk, praktisk, go’", "Absalons Stemme" and "Didatisk, praktisk, go’"" and more!

    Episodes (7)

    Mellemformer

    Mellemformer
    Arbejdet med mellemformer åbner en helt ny arena for refleksion over undervisningen – men det kræver, at det bliver prioriteret af dem, der deltager.

    Det er en af pointerne hos lektor Jonas McAlpine, der er gæst i denne udgave af podcasten Didaktisk, praktisk, go’.

    Jonas McAlpine er ansat ved Center for Skole og Læring på Absalon, og han har igennem en årrække fordybet sig i mellemformernes potentiale og specielt værdien i co-teaching.

    Det er chefkonsulent Lisbeth Rask fra Center for Skole og Læring på Absalon, der styrer samtalen.

    Ordblindhed – emotionelle følger ved læse- og skrivevanskeligheder

    Ordblindhed – emotionelle følger ved læse- og skrivevanskeligheder
    Hvis børn og unge har læsevanskeligheder, eller er ramt af ordblindhed, har det ofte stor betydning for deres selvforståelse og følelsesliv.

    Og selvom der aldrig før har været så mange hjælpemidler til dem, har der heller aldrig før været så høje krav til, hvad de skal kunne præstere.

    Men hvad er det især for nogle krav, der er svære for dem? Hvordan påvirker det dem følelsesmæssigt? Og hvordan kan man som fagprofessionel bedst støtte dem?

    Det er nogle af spørgsmålene i denne udgave af Didaktisk, Praktisk, Go’.

    Lisbet Rask, chefkonsulent i Center for skole og læring på Absalon, er vært, og med i studiet har hun Carina Vallentin Degn, der er cand.mag. i audiologopædi og arbejder som adjunkt på Absalon. Hun underviser blandt andet kommende ordblindelærere og læsevejledere.

    Optakt til BUTM23 - Trivsel og stærke børnefællesskaber

    Optakt til BUTM23 - Trivsel og stærke børnefællesskaber
    KLs Børne og Unge Topmøde 2023 løber af stablen i slutningen af januar. Her deltager Absalon sammen med landets øvrige professionshøjskoler for at bidrage med viden og erfaringer fra børne- og ungeområdet og deltage i dialoger på tværs om fremtidige indsatser og tiltag.

    I dette korte tema-afsnit varmer vi op til topmødet og tager en snak om de ting, som Absalon har fokus på og arbejder med indenfor BUTM 23s overordnede team; Trivsel og stærke børnefællesskaber.

    Vært er Henriette Mortensen og med hende i studiet er Lisbet Rask, begge chefkonsulenter i Absalons Center for Skole og Læring. De arbejder til dagligt med efter- og videreuddannelser og kompetenceudvikling og deltager på Børne og Unge Topmødet 2023.

    Afsnit 19 - Gender mainstreaming

    Afsnit 19 - Gender mainstreaming
    Trænerpuljen består af en gruppe erfarne politifolk, som arbejder med undervisning og træning af lokale politistyrker i for eksempel Irak, Kenya og tidligere i Afghanistan.

    Gennem de seneste fem år har Rigspolitiet samarbejdet med Absalon om at styrke trænerpuljens kompetencer i at gøre dette arbejde. Fokus er på områder som: Kollegial sparring, projektledelse, undervisning – og nu også køn og ligestilling.

    For køn og ligestilling spiller en central rolle i arbejdet med udvikling, og den enkeltes deltagelsesmuligheder i kulturer, der er forskellige fra vores egen danske, og derfor er det vigtigt, at praksis styrkes.

    Vært på podcasten er chefkonsulent Lisbet Rask fra Absalon, der har koordineret samarbejdet mellem Absalon og Rigspolitiet.

    I studiet har hun Flemming Bech, som er leder af det internationale politisamarbejde i Rigspolitiet, og Anette Erlandson Pedersen, som er lektor og projektleder på Professionshøjskolen Absalon.

    I samtalen kommer de bl.a. rundt om:
    - Hvad er Gender mainstreaming og hvorfor et fælles sprog og begrebsapparat er vigtigt?
    - Hvorfor Rigspolitiet har fokus på køn i det internationale arbejde? 
    - Hvordan styrker man menneskers mulighed for deltagelse i et undervisningsrum og hvordan en kønnet opmærksomhed styrker disse muligheder?Â

    Børn og unges onlineliv

    Børn og unges onlineliv
    Når fagprofessionelle skal arbejde med børn og unges online liv og digitale dannelse, bliver de ofte i tvivl om, hvordan de skal forholde sig til det. Det betyder, at de først reagerer sent i forløbet, når der opstår reelle bekymringer.

    Men faktisk har de fagprofessionelle langt de fleste af de kompetencer, det kræver at arbejde med onlinelivet. Det handler grundlæggende om kommunikation og om at have en åben tilgang.

    I denne udgave af Didaktisk, Praktisk, Go’ har Henriette Mortensen, specialkonsulent ved Absalons Center for Skole og Læring, Kit Stender Petersen og Pernille Hargbøl Madsen i studiet. De er begge lektorer på Absalon, hvor de blandt andet arbejder med teknologiforståelse og børn og unges onlineliv.

    #1 Arbejdsmiljøkoordinatorens faglige identitet | del 1 – Hvilken puslepilsbrik er du?

    #1 Arbejdsmiljøkoordinatorens faglige identitet | del 1 – Hvilken puslepilsbrik er du?

    Afsnit 1 af 3: Videntjenesten lancerer podcast om Succesfuld arbejdsmiljøkoordinering. I episoden introducerer seniorforsker Jeppe Ajslev på Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø til forskningsprojektet Succesfuld arbejdsmiljøkoordinering. Vi dykker ned i de to faglige identiteter: Puslespilsbriks-omsorgsyder og Perifær beslutningstager, som er identificeret i projektet. De erfarne arbejdsmiljøkoordinatorer Katja Jungfalk Andersen fra MOE og Thomas Fløe fra Per Aarsleff giver deres refleksioner på arbejdsmiljøkoordinatorrollen. 

    Find forskningsresultater på: https://byggeproces.dk/forskning/  

    Afsnit 9 - Evaluering af kompetenceudviklingsforløb

    Afsnit 9 - Evaluering af kompetenceudviklingsforløb
    I dette afsnit er emnet evaluering af kompetenceudviklings- og videreuddannelsesforløb. Vi kigger på, hvorfor systematiske evalueringer er en god idé i forbindelse med kompetenceudviklingsforløb, hvordan man kan gribe det an metodisk, og hvilken værdi evalueringerne har for det udbytte, som rekvirenten og deltagerne på forløbet får.

    Gæster i studiet er specialkonsulent Henriette Mortensen og adjunkt Jonas McAlpine, der på Center for Skole og Læring arbejder systematisk med evalueringer til at rammesætte og styre kompetenceudviklingsprojekter og sikre det ønskede udbytte for rekvirenterne.

    Vært er Michel Winckler.

    ___________

    Center for Skole og Lærings nye evalueringskatalog samt yderligere information om, hvordan centeret arbejder med evalueringer i praksis, kan findes her: https://phabsalon.dk/videreuddannelse/skole-og-laering/kompetenceudviklingsforloeb-for-skolen/evaluering-af-kompetenceudviklingsforloeb/
    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io