تعلّم اللغة العربية عبر الصحف.. والسويدية عبر الفيسبوك
.. " " Hej Unga!.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
أظهرت الأبحاث أن الشباب يُبدون اهتماماً أكبر للدراسة في المدرسة عندما لا يستخدم المعلمون فقط الكتب الدراسية، بل يُضيفون مواد تعليمية مساعدة مرتبطة بحياة الطلاب اليومية، كالأفلام والموسيقى والصحف واليوتيوب...
المُعلمة جنان عبد الستار زبير تُدرّس الطلاب اللغة العربية في فيكخو Växjö وتستخدم لتعليم طلابها النصوص سهلة القراءة، والجرائد التي تصدُر بلغاتٍ مُتعددة.
أما محمد باميدهاف فقد تعلّم اللغة السويدية دون أن يذهب إلى المدرسة، والآن لديه صفحة على الفيسبوك فيها نحو 63000 متابع، يُساعدهم على تعلم السويدية.
بالإضافة إلى ذلك محمد منخرط بالعمل في جمعية تُعنى بالشباب، كان قد أسسها قبل بضعة أشهر واسمها “Hej Unga!”، حيث ينظم عن طريقها أنشطةً مختلفة للأطفال والشباب في Bjuv في Skåne.
تضم هذه الجمعية شباباً وشابات من خلفياتٍ ثقافية متنوعة، وتفتح لهم المجال لكي يتعارفوا على بعضهم البعض بطريقةٍ آمنة، وتمنحهم الفرصة لمعرفة المزيد عن الثقافات المختلفة.
SVENSK TEXT
Om att lära sig arabiska via tidningar och svenska via Facebook.
Eleverna läser tidningar och lär sig samtidigt arabiska. Läraren Jenan Abdulsattar Zubair berättar. Och Mohammed Bemedhaf lär ut svenska via Facebook och så driver han föreningen ”Hej Unga!”
Forskning har visat att unga blir mer intresserade av att satsa på skolan om lärarna inte bara använder sig av läroböcker utan även av sådant som eleverna har i sin vardag. Film, musik, tidningar, youtube och så vidare.
Jenan Abdulsattar Zubair är modersmålslärare i Växjö och hon använder sig av bland annat lättlästa och flerspråkiga tidningar för att lära eleverna arabiska.
Mohammed Bemedhaf, han har lärt sig svenska utan att gå i skola. Nu har han en sida på Facebook, med över 63 000 följare, där han hjälper andra att lära sig svenska.
Dessutom är han engagerad i föreningen ”Hej Unga”. De arrangerar aktiviteter för barn och unga i Bjuv i Skåne. De har alla olika bakgrund och här får de lära känna varandra på ett tryggt sätt och kan få veta mer om varandras kulturer.