Logo

    pedagogiek

    Explore "pedagogiek" with insightful episodes like "Gert Biesta en zijn pleidooi voor de school als vrijplaats (2)", "Gert Biesta en zijn pleidooi voor de school als vrijplaats (1)", "Sporthart - De entree", "#58 Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer over de rechten van het kind" and "#57 Vincent Duindam over spiritualiteit in onderwijs" from podcasts like ""Kennisnet-podcast", "Kennisnet-podcast", "Rotterdam Sportsupport Podcast", "Nivoz Podcast" and "Nivoz Podcast"" and more!

    Episodes (7)

    Gert Biesta en zijn pleidooi voor de school als vrijplaats (2)

    Gert Biesta en zijn pleidooi voor de school als vrijplaats (2)

    Hoe kijkt Gert Biesta aan tegen de digitaliseringstrend in het onderwijs? In twee nieuwe afleveringen van de podcastserie ‘Onder pedagogen’ gaan we met hem in gesprek. De aanleiding voor dit gesprek is zijn nieuwste publicatie De school als vrijplaats, waarin hij pleit voor de school als een plek waar leerlingen zich in de luwte kunnen ontwikkelen en geïnspireerd kunnen raken.

    Biesta is hoogleraar Public Education in Ierland en hoogleraar Educational Theory and Pedagogy in Schotland. Hij is een van de bekendste pedagogen van Nederland en heeft tal van publicaties op zijn naam staan. De ‘drieslag van Biesta’ – kwalificatie, socialisatie, subjectificatie als de doeldomeinen van het onderwijs – is nog steeds populair. Momenteel is hij ook lid van de Onderwijsraad.

    Kennisnet-adviseur Remco Pijpers vraagt aan Biesta wat hij precies bedoelt met de school als vrijplaats en welke relatie hij ziet met de digitaliseringstrend in de maatschappij.

    In deze tweede aflevering gaat hij onder meer in op de vraag waarom in het onderwijs zoveel nadruk ligt op 'dingen leren'.

    https://verus.nl/download-publicatie-de-school-als-vrijplaats

    Gert Biesta en zijn pleidooi voor de school als vrijplaats (1)

    Gert Biesta en zijn pleidooi voor de school als vrijplaats (1)

    Hoe kijkt Gert Biesta aan tegen de digitaliseringstrend in het onderwijs? In twee nieuwe afleveringen van de podcastserie ‘Onder pedagogen’ gaan we met hem in gesprek. De aanleiding voor dit gesprek is zijn nieuwste publicatie De school als vrijplaats, waarin hij pleit voor de school als een plek waar leerlingen zich in de luwte kunnen ontwikkelen en geïnspireerd kunnen raken.

    Biesta is hoogleraar Public Education in Ierland en hoogleraar Educational Theory and Pedagogy in Schotland. Hij is een van de bekendste pedagogen van Nederland en heeft tal van publicaties op zijn naam staan. De ‘drieslag van Biesta’ – kwalificatie, socialisatie, subjectificatie als de doeldomeinen van het onderwijs – is nog steeds populair. Momenteel is hij ook lid van de Onderwijsraad.

    Kennisnet-adviseur Remco Pijpers vraagt aan Biesta wat hij precies bedoelt met de school als vrijplaats en welke relatie hij ziet met de digitaliseringstrend in de maatschappij. En wat is de reden voor Biesta om afscheid te nemen van Twitter / X?

    https://verus.nl/download-publicatie-de-school-als-vrijplaats

    Sporthart - De entree

    Sporthart - De entree

    In Sporthart, de podcast over het creëren van positieve, veilige en sociale sportcultuur, gaan pedagogisch adviseurs Bianca Hamstra en Marco van de Geer in gesprek met elkaar en met interessante gasten. Het liefst doen zij dit in een informele sfeer ergens aan een koffietafel. In de eerste aflevering bespreken zij ‘de entree'. Wat is het? En hoe pas je het toe? Helaas, dit keer geen gesprek aan de koffietafel maar aan een bureau….

    Heb je een vraag naar aanleiding van deze aflevering? Of wil je meer weten over de podcast?

    Stuur dan een mailtje naar info@rotterdamsportsupport.nl of bel naar 010 24 29 315. We helpen je graag verder!

    Mamapodcast : dag van de pedagogisch medewerker

    Mamapodcast : dag van de pedagogisch medewerker

    Vandaag is de dag van de pedagogisch medewerker.

    Voor ouders een moment waarop we ons kind toch het juiste willen meegeven voor haar/zijn leidster, gastouder, juf of meester.

    Maar wat is nu het juiste? En hoe gaat dat straks op de basisschool bij de dag van de leraar? Wanneer is die eigenlijk?

    Ik vertel het in de nieuwe mamapodcast.

     

    Veel luisterplezier!

    Janusz Korczak en de leerling in de digitale samenleving

    Janusz Korczak en de leerling in de digitale samenleving

    ‘’Het gesprek over het digitale leven van leerlingen in het hier en nu, moet veel meer gewicht krijgen.” Dat zegt pedagoog Joop Berding, in gesprek met Remco Pijpers in deze Kennisnet podcast over leerlingen in de huidige digitale samenleving. Berding laat zich hierbij inspireren door pedagoog Janusz Korczak.   

    Joop Berding is pedagoog, docent en onderzoeker op Hogeschool Rotterdam en auteur van het boek ‘Ik ben ook een mens’. Daarnaast is hij Korczcak-kenner.

    Grondlegger kinderparticipatie

    Janusz Korczak was een Poolse-Joodse pedagoog, die ook wel de grondlegger van de kinderparticipatie wordt genoemd. In 1919 formuleerde hij, ver voor het officiële Verdrag over de rechten van het kind, zijn ‘Grondwet over de rechten van het kind’. Daarin staat onder andere:

    • dat een kind recht heeft op de dag van vandaag
    • dat een kind het recht heeft te zijn wie het is.

    In 1912 stichtte hij een weeshuis, waarmee hij zijn ideaal in de praktijk bracht. Kinderen betrok hij bij de dagelijkse gang van zaken, onder andere door het instellen van een kinderparlement, en het oprichten van een krant - de eerste ter wereld waarvan de redactie geheel uit kinderen bestond. De geschiedenis van deze ‘kinder-republiek’ kende een verdrietig einde. In 1942 werden alle inwoners van het weeshuis vanuit het getto van Warschau naar Treblinka getransporteerd. Korczak kreeg de kans te ontsnappen, maar hij koos ervoor tot het einde bij de kinderen te blijven.

    Wat zou Korczak aanspreken uit onze digitale tijd?

    "Korczak was voor het meedoen van kinderen,” zegt Berding. “Hij was iemand die, als hij nu zou leven, de uitvinder kon zijn van sociale media. Hij zou er enthousiast over zijn omdat ze kinderen de mogelijkheid geven zelf internetpagina’s te maken. Zijn krant, de Kleine Revue, zou zeker een Facebook-pagina hebben gekregen. Tegelijkertijd vond hij een kindgerichte en gemeenschapsgerichte cultuur belangrijk, een cultuur waarin kinderen volledig tot hun recht komen. Maar wel binnen een zo rechtvaardig mogelijke samenleving.”  

    Berding vraagt zich af of sociale media wel zo kind- en gemeenschapsgericht zijn. “Janusz Korczak zou kritisch zijn. Tellen kinderen werkelijk mee voor sociale media-bedrijven? De advertenties die kinderen over zich heen krijgen, spreken boekdelen.”

     

    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io