Logo

    uniwersytet swps

    Explore " uniwersytet swps" with insightful episodes like "Terapia skoncentrowana na współczuciu (CFT) - dr Julia E. Wahl, Zofia Szynal", "Węch człowieka – „brzydkie kaczątko” ewolucji czy supermoc współczesnego człowieka?", "Jak hormony płciowe wpływają na nasze życie, a nasze życie na hormony?", "Protohistorie: kiedy, jak i po co nasi przodkowie zaczęli przekazywać sobie historie?" and "Tatuaże – na co nam to? - dr hab. Andrzej Galbarczyk, Joanna Flis" from podcasts like ""Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS", "Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS", "Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS", "Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS" and "Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS"" and more!

    Episodes (100)

    Terapia skoncentrowana na współczuciu (CFT) - dr Julia E. Wahl, Zofia Szynal

    Terapia skoncentrowana na współczuciu (CFT) - dr Julia E. Wahl, Zofia Szynal
    Kto choć raz w życiu usłyszał – weź się w garść i nie użalaj się nad sobą, ten wie, że najczęściej przynosi to odwrotny skutek. Tymczasem Terapia Skoncentrowana na Współczuciu (CFT) opiera się na rozwijaniu cech współczucia w relacji z samym sobą, z innymi osobami i ze światem zewnętrznym. Na czym dokładnie polega taka terapia? Jakie są jej główne założenia? Jakie techniki i metody wykorzystuje? Co na temat skuteczności terapii CFT mówią badania naukowe? Do kogo jest skierowana, a komu raczej nie pomoże? Jak wygląda dostępność psychoterapii CFT w Polsce i w jaki sposób wybrać odpowiedniego terapeutę? Temat terapii CFT rozwinie psycholożka, trenerka uważności i wykładowczyni Uniwersytetu SWPS dr Julia E. Wahl w rozmowie z psycholożką Zofią Szynal. W cyklu „ABC Psychoterapii” realizowanym w ramach Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS wraz z zaproszonymi gośćmi poruszamy tematy dotyczące zdrowia psychicznego. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Węch człowieka – „brzydkie kaczątko” ewolucji czy supermoc współczesnego człowieka?

    Węch człowieka – „brzydkie kaczątko” ewolucji czy supermoc współczesnego człowieka?
    Powszechnie uważa się, że ludzie mają węch słabszy niż zwierzęta. Od momentu, kiedy człowiek przyjął postawę wyprostowaną, a jego nos oddalił się od ziemi, przyjęto założenie, że węch przestał służyć przetrwaniu, a rola powonienia zmniejszyła się na rzecz wzroku i słuchu. Współczesne badania naukowe przeczą temu założeniu. Czy człowiek posługuje się węchem nie gorzej niż zwierzęta, które uważamy za wybitnie uzdolnione węchowo? Niedawna pandemia COVID-19 milionom ludzi przyniosła chwilową lub trwałą utratę węchu, w związku z czym pojawiło się pytanie o znaczenie węchu w kontekście psychologicznym, nie tylko funkcjonalnym. Czyli – w jaki sposób powonienie lub jego brak wpływa na nasza psychikę? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań, poszukuje naukowczyni, dr hab. Anna Oleszkiewicz, prof. UWr, w rozmowie z psycholożką i psychoterapeutką Joanną Flis, podczas cyklu spotkań realizowanych z okazji rocznicy urodzin autora teorii ewolucji. Organizatorami cyklu są: Centrum Badań nad Biologicznymi Podstawami Funkcjonowania Społecznego, Polskie Towarzystwo Nauk o Człowieku i Ewolucji (PTNCE), Wydział Psychologii Uniwersytetu SWPS w Sopocie oraz Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Jak hormony płciowe wpływają na nasze życie, a nasze życie na hormony?

    Jak hormony płciowe wpływają na nasze życie, a nasze życie na hormony?
    Chcemy tego, czy nie – hormony mają ogromny wpływ na jakość naszego życia. To od nich, w dużej mierze, zależy nasze samopoczucie, zdrowie i zachowanie. Relacja ta działa także w odwrotnym kierunku – nasze zachowanie i styl życia mogą wpływać na poziomy hormonalne w naszym organizmie. W jaki sposób zmiany hormonalne w ramach cyklu menstruacyjnego mogą wpływać na zachowanie i preferencje seksualne kobiet? Co mówią badania na temat cech męskich przyciągających kobiety w fazie płodnej? Jak jest to powiązane z aktywnością seksualną kobiet? Czy warunki zewnętrzne, w których żyjemy wpływają na aktywację i dezaktywację procesów endokrynologicznych? Te i wiele innych wątków porusza biolożka, dr hab. Urszula Marcinkowska, prof. UJ, w rozmowie z psycholożką i psychoterapeutką Joanną Flis, w ramach Dni Darwina – cyklu spotkań realizowanych z okazji rocznicy urodzin autora teorii ewolucji. Organizatorami cyklu są: Centrum Badań nad Biologicznymi Podstawami Funkcjonowania Społecznego, Polskie Towarzystwo Nauk o Człowieku i Ewolucji (PTNCE), Wydział Psychologii Uniwersytetu SWPS w Sopocie oraz Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Protohistorie: kiedy, jak i po co nasi przodkowie zaczęli przekazywać sobie historie?

    Protohistorie: kiedy, jak i po co nasi przodkowie zaczęli przekazywać sobie historie?
    Opowiadanie historii (ang. storytelling) jest uniwersalnym zachowaniem dla naszego gatunku. Najstarsze historie mogą mieć od 4 000 aż do 37 000 lat (choć to kontrowersyjne szacunki). Czy nasi przodkowie przekazywali sobie historie jeszcze zanim zaczęli posługiwać się językiem? Opowiadanie historii – na osi czasu, czyli jak rozwijał się storytelling w kontekście ewolucji języka i innych form komunikacji? Jak wypada zestawienie współcześnie opowiadanych historii czy anegdot z ich wcześniejszymi wersjami? W jakiej formie i w jaki sposób mogły być przekazywane „protohistorie”? O czym opowiadały i jaka mogła być ich wartość adaptacyjna? Służyły tylko zabawie, czy były też wykorzystywane do przekazywania informacji oraz budowania i wzmacniania więzi? A może stanowiły także pomocą dydaktyczną? Powyższe wątki i wiele innych, omówi literaturoznawczyni dr Marta Sibierska, w rozmowie z psycholożką i psychoterapeutką Joanną Flis w ramach Dni Darwina – cyklu spotkań realizowanych z okazji rocznicy urodzin autora teorii ewolucji. Organizatorami cyklu są: Centrum Badań nad Biologicznymi Podstawami Funkcjonowania Społecznego, Polskie Towarzystwo Nauk o Człowieku i Ewolucji (PTNCE), Wydział Psychologii Uniwersytetu SWPS w Sopocie oraz Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Tatuaże – na co nam to? - dr hab. Andrzej Galbarczyk, Joanna Flis

    Tatuaże – na co nam to? - dr hab. Andrzej Galbarczyk, Joanna Flis
    Tatuaże stały się bardzo popularną formą ekspresji i ozdoby ciała w wielu krajach; od dawna nie są już kojarzone wyłącznie z określoną subkulturą, dzięki czemu straciły negatywne konotacje. Na tatuowanie skóry decyduje się wiele osób bez względu na wiek i płeć, mimo że wiąże się to z bólem i ryzykiem poważnych powikłań zdrowotnych. Czy perspektywa ewolucyjna może nam pomóc zrozumieć, po co niektórzy z nas decydują się na takie modyfikacje ciała? Czy tatuaże zwiększają naszą atrakcyjność? Temat rozwinie dr hab. Andrzej Galbarczyk - specjalista od ewolucyjnego podejścia do zdrowia, w rozmowie z psycholożką i psychoterapeutką Joanną Flis w cyklu spotkań realizowanych z okazji rocznicy urodzin autora teorii ewolucji. Organizatorami cyklu są: Centrum Badań nad Biologicznymi Podstawami Funkcjonowania Społecznego, Polskie Towarzystwo Nauk o Człowieku i Ewolucji (PTNCE), Wydział Psychologii Uniwersytetu SWPS w Sopocie oraz Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Czy w systemie edukacji można budować odporność psychiczną uczniów i uczennic?

    Czy w systemie edukacji można budować odporność psychiczną uczniów i uczennic?
    Lata edukacji szkolnej to czas, który zostawia w nas ślady na całe życie. Ślady w postaci zdobytej wiedzy, ale czasami także – trudnych doświadczeń, czy wręcz przeżytych traum. Poza funkcją edukacyjną, szkoła stanowi przecież obszar adaptacji społecznej, budowania pierwszych więzi, czy zdobywania akceptacji. Wszystko to ma kluczowy wpływ na kolejne etapy życia młodych ludzi. Nauczycielka i aktywistka edukacyjna Anna Schmidt-Fic podczas swojego wystąpienia w ramach konferencji „Szkoła przetrwania. Jak budować odporność psychiczną w systemie edukacji?” szukała odpowiedzi na następujące pytania: Czy dobrostan uczniów powinien być w szkole priorytetem? Jak odnosi się do tej kwestii obecny system edukacji? Jaką rolę w tworzeniu bezpiecznej przestrzeni dla uczniów pełnią nauczyciele? Czy w ułomnym systemie edukacji, autonomia nauczycieli może być szansą dla uczniów? Czy możliwa jest właściwa troska o dobrostan uczniów, bez troski o dobrostan pedagogów? Spotkanie odbyło się w ramach trzeciej konferencji naukowej z cyklu „Dziecko → Nastolatek → Dorosły” poświęconej tematyce "Szkoła przetrwania - jak budować odporność psychiczną w systemie edukacji?". Konferencja organizowana przez Wydział Psychologii i Prawa Uniwersytetu SWPS w Poznaniu przy współpracy z Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego oraz Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Uniwersytetu SWPS, współfinansowana ze środków budżetowych Miasta Poznania oraz Samorządu Województwa Wielkopolskiego. W cyklu podcastów “Dziecko, Nastolatek, Dorosły” Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS mówimy o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. Wraz z psychologami, psychoterapeutami i innymi specjalistami rozmawiamy o przemocy jakiej dzieci i młodzież doświadczają ze strony swoich rówieśników, jak również ze strony dorosłych. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Zarządzanie zmianą jako klucz do sukcesu - proces, transformacja i trendy - dr Justyna Sarnowska, Paweł Bojarski

    Zarządzanie zmianą jako klucz do sukcesu - proces, transformacja i trendy - dr Justyna Sarnowska, Paweł Bojarski
    Zarządzanie zmianą jako proces to dla jednych niezbędny element rozwoju organizacji, a dla innych - wyzwanie pełne niepewności. Tymczasem, jak pokazują obserwacje rynkowe, coraz więcej firm na świecie uznaje elastyczność i adaptację do zmian za klucz do sukcesu. Nie jest tajemnicą, że zarządzanie zmianą często wiąże się z koniecznością balansowania między potrzebami pracowników a celami biznesowymi. Jednak równie często decyzje o zmianach wynikają z zewnętrznych czynników, takich jak nowe technologie, zmiany rynkowe czy presje społeczne. Dlatego istotne jest zrozumienie, jak zarządzać tym procesem efektywnie, akceptując jego złożoność i dynamikę. Jakie są przyczyny zmian w organizacjach i jakie wyzwania niesie ze sobą zmieniające się środowisko biznesowe? W jaki sposób zarządzanie zmianą łączy się z procesem transformacji organizacyjnej? Czym różni się zarządzanie zmianą od zarządzania projektem i jakie ma to znaczenie dla efektywności przedsięwzięć? Jak zarządzanie zmianą wpływa na różnorodność w miejscu pracy i jakie są najnowsze trendy w tej dziedzinie? Na te i inne pytania odpowie Paweł Bojarski, który związany jest z międzynarodowymi korporacjami od kilkunastu lat. Prowadzącą rozmowę będzie dr Justyna Sarnowska, ekspertka w dziedzinie zarządzania. W rozmowie poruszane zostaną kluczowe aspekty zarządzania zmianą, oferując cenne wskazówki i perspektywy dla liderów i menedżerów dążących do skutecznego prowadzenia swoich organizacji przez procesy zmian. Strefa Zarządzania Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu zarządzania. W jego ramach eksperci przybliżają praktyczne i teoretyczne zagadnienia związane z zarządzaniem i przywództwem. Założeniem projektu jest udostępnienie rzetelnej wiedzy wszystkim zainteresowanym tą tematyką – niezależnie od czasu i miejsca, w jakim się znajdują. Więcej informacji: https://web.swps.pl/strefa-zarzadzania

    Zmiana zaczyna się w nas, czyli jak budować szkołę przyjazną dziecku pomimo systemu - Agnieszka Jankowiak-Maik

    Zmiana zaczyna się w nas, czyli jak budować szkołę przyjazną dziecku pomimo systemu - Agnieszka Jankowiak-Maik
    Jak powiedział światowej sławy specjalista w dziedzinie edukacji, Ken Robinson: "Jeśli jesteś nauczycielem, to dla twoich uczniów ty jesteś systemem". Te słowa stały się motywem przewodnim wystąpienia nauczycielki, tutorki i publicystki Agnieszki Jankowiak-Maik podczas Konferencji „Szkoła przetrwania. Jak budować odporność psychiczną w systemie edukacji”. Swoją prelekcję poświęciła m.in. tematom związanym z jednostkowym wpływem nauczycielki/nauczyciela na szkołę w oparciu o przykłady dobrych praktyk, czyli – wybrane formy, metody i środki stosowane na lekcjach. Nie zabrakło także odniesień do budowania kultury szkoły oraz relacji z młodymi ludźmi. Spotkanie odbyło się w ramach trzeciej konferencji naukowej z cyklu „Dziecko → Nastolatek → Dorosły” poświęconej tematyce "Szkoła przetrwania - jak budować odporność psychiczną w systemie edukacji?". Konferencja organizowana przez Wydział Psychologii i Prawa Uniwersytetu SWPS w Poznaniu przy współpracy z Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego oraz Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Uniwersytetu SWPS, współfinansowana ze środków budżetowych Miasta Poznania oraz Samorządu Województwa Wielkopolskiego. W cyklu podcastów “Dziecko, Nastolatek, Dorosły” Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS mówimy o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. Wraz z psychologami, psychoterapeutami i innymi specjalistami rozmawiamy o przemocy jakiej dzieci i młodzież doświadczają ze strony swoich rówieśników, jak również ze strony dorosłych. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Komunikacja bez przemocy (NVC) - Magdalena Malinowska-Berggren, Joanna Flis

    Komunikacja bez przemocy (NVC) - Magdalena Malinowska-Berggren, Joanna Flis
    Agresja słowna, czy generalnie – przemoc w komunikacji międzyludzkiej to zjawisko, z którym spotykamy się na co dzień w rozmaitych okolicznościach: na ulicy, w pracy, w domu. Zdarza się, że autor „przemocowych” wypowiedzi nawet nie zdaje sobie sprawy z ich ładunku emocjonalnego, albo zwyczajnie nie potrafi porozumiewać się inaczej, bo automatycznie powiela zaobserwowane wcześniej wzorce zachowań. A gdyby tak agresję w dialogu zastąpić szacunkiem i empatią, dobierając słowa w sposób ułatwiający nawiązanie kontaktu z drugą stroną? Nonviolent Communication (NVC), czyli komunikacja bez przemocy, to termin, określający taki właśnie model działania. Na czym dokładnie polega komunikacja bez przemocy (NVC)? Jakie są jej główne założenia i jak wygląda w praktyce? W jaki sposób wykorzystać ją do rozwiązywania konfliktów? Jaką rolę odgrywa w niej empatia? Dlaczego NVC ma takie znaczenie w budowaniu zdrowych relacji i rozwiązywaniu konfliktów? Jaką rolę może odegrać komunikacja bez przemocy w wychowywaniu dzieci? Na te i wiele innych pytań odpowie certyfikowana trenerka CNVC Magdalena Malinowska-Berggren w rozmowie z psycholożką Joanną Flis. W cyklu „ABC Psychoterapii” realizowanym w ramach Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS wraz z zaproszonymi gośćmi poruszamy tematy dotyczące zdrowia psychicznego. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Jak budowanie talentów i mocnych stron wspiera odporność psychiczną dyrektorów i nauczycieli - Renata Gut

    Jak budowanie talentów i mocnych stron wspiera odporność psychiczną dyrektorów i nauczycieli - Renata Gut
    Rozwijanie talentów i świadomość własnych mocnych stron są kluczowe dla wzmocnienia odporności psychicznej. Skupienie na naturalnych predyspozycjach i umiejętnościach wzmacnia pewność siebie i poczucie własnej wartości, co pozytywnie wpływa na umiejętność radzenia sobie ze stresem i różnymi wyzwaniami, co ma szczególne znaczenie wśród nauczycieli i dyrektorów szkół. Jak zdefiniować obszary budowania samoświadomości w dyscyplinie zarządzania sobą? Jakie istnieją modele wspierające budowanie wiedzy i doświadczeń, wpływające pozytywnie na budowanie odporności psychicznej nauczycieli? Renata Gut, przedsiębiorczyni, trenerka biznesu i edukacji z 35-letnim stażem, omawia filozofię Instytutu Gallupa, polegającą na budowaniu siebie, swojego życia oraz rozwoju osobistego i zawodowego na talentach i mocnych stronach. Przedstawia również talentowy model Mapy Siebie i Mapy Zespołu i prezentuje najlepsze praktyki i doświadczenia wdrażania tej filozofii w polskiej edukacji realizowane przez autorkę wystąpienia od 30 lat w Polsce i na świecie. Spotkanie odbyło się w ramach trzeciej konferencji naukowej z cyklu „Dziecko → Nastolatek → Dorosły” poświęconej tematyce "Szkoła przetrwania - jak budować odporność psychiczną w systemie edukacji?". Konferencja organizowana przez Wydział Psychologii i Prawa Uniwersytetu SWPS w Poznaniu przy współpracy z Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego oraz Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Uniwersytetu SWPS, współfinansowana ze środków budżetowych Miasta Poznania oraz Samorządu Województwa Wielkopolskiego. W cyklu podcastów “Dziecko, Nastolatek, Dorosły” Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS mówimy o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. Wraz z psychologami, psychoterapeutami i innymi specjalistami rozmawiamy o przemocy jakiej dzieci i młodzież doświadczają ze strony swoich rówieśników, jak również ze strony dorosłych. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Problem Based Learning na zajęciach akademickich

    Problem Based Learning na zajęciach akademickich
    „Motywacja” to słowo klucz każdego procesu nauczania bez względu na jego poziom. Efektywna nauka jest przecież celem wszystkich nauczycieli, począwszy od tych z podstawówki, a skończywszy na wykładowcach akademickich. Ale w tym obszarze bez otwartości na innowacje i zmiany ani rusz. dr Kinga Kurowska-Wilczyńska – menedżerka i ekspertka ds. zarządzania, naukowo zajmuje się zarządzaniem szkolnictwem wyższym i jakością kształcenia. Jest entuzjastką innowacyjnych metod nauczania, a także inicjatorką systemowych zmian w kształceniu na uczelniach wyższych. I właśnie ta przestrzeń była przedmiotem rozmowy dr Kurowskiej-Wilczyńskiej z psycholożką i specjalistką ds. zarządzania dr Agnieszką Golińską. W ramach podcastu zorganizowanego przez Strefę Zarządzania Uniwersytetu SWPS, dr Wilczyńska opowiedziała o swojej pracy projektowej w ramach zajęć akademickich. Odpowiedziała m.in. na pytania: Na czym polega projekt Problem Based Learning i czym różni od „tradycyjnych” zajęć? Jakie wiążą się z tym wyzwania? Jakie korzyści daje PBL studentkom i studentom, a jakie – organizacjom partnerskim? Strefa Zarządzania Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu zarządzania. W jego ramach eksperci przybliżają takie zagadnienia, jak: zarządzanie i przywództwo w czasach zmian, tworzenie innowacji w biznesie, budowa gospodarki relacyjnej zamiast transakcyjnej, tworzenie efektywnej komunikacji wewnętrznej. Założeniem projektu jest udostępnienie rzetelnej wiedzy wszystkim zainteresowanym tą tematyką – niezależnie od czasu i miejsca, w jakim się znajdują. Więcej informacji o projekcie: www.zarzadzanie.swps.pl

    Myśli na „s...”- jak literatura pomaga młodzieży w kryzysie psychicznym - Justyna Suchecka

    Myśli na „s...”- jak literatura pomaga młodzieży w kryzysie psychicznym - Justyna Suchecka
    Rosnąca liczba młodzieży doświadczająca trudności psychicznych stawia przed społeczeństwem, a szczególnie przed rodzicami ważne wyzwania. Kryzysy psychiczne mogą przybierać różne formy i intensywność, a wsparcie ze strony dorosłych jest kluczowe w tak krytycznych momentach. Jak jednak skutecznie i odpowiedzialnie pomagać młodzieży, kiedy czują się zagubieni i przestraszeni? Czy fachowa literatura, a także literatura piękna dla młodzieży jest nam w stanie w tym pomóc? Jakie książki dla młodych ludzi mogą pomóc w odkryciu i zrozumieniu własnych myśli i zachowań? Justyna Suchecka, dziennikarka edukacyjna opowiada o tym dlaczego lektury mogą być cenne dla rodziców i nauczycieli, pomagając im zrozumieć perspektywę młodzieży w kryzysie psychicznym. Spotkanie odbyło się podczas „II Dni OLWEUSA”, studenckiego wydarzenia naukowego o charakterze konferencji, dotyczącego bullyingu i przemocy rówieśniczej w szkołach, organizowane przez Koło Naukowe Badań Relacji Rówieśniczych i Bullyingu OLWEUS. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Motywacja, efektywność i wytrwałość w pracy i rozwoju zawodowym

    Motywacja, efektywność i wytrwałość w pracy i rozwoju zawodowym
    Motywacja – słowo klucz odmieniane chyba przez wszystkie przypadki w kontekście rozwoju zawodowego. Czym jest? Inaczej mówiąc, to wewnętrzny stan gotowości do podejmowania i wykonywania obowiązków zawodowych. Stan pożądany zarówno przez pracodawców, jak i pracowników; dla każdego bowiem oznacza konkretne benefity. Co zrobić, by czuć się zmotywowanym i efektywnym w kontekście zawodowym? Jakie czynniki stymulują motywację, a jakie demotywują pracownika? Jaki ma to wpływ na produktywność, zaangażowanie i satysfakcję z pracy? W jaki sposób samemu pracować nad odpowiednim nastawieniem do wykonywanej pracy? Jak nie dopuścić do wypalenia zawodowego? Między innymi te właśnie tematy poruszą psycholożki społeczne i trenerki biznesu: dr Malwina Puchalska-Kamińska w roli prowadzącej oraz dr Ewa Jarczewska-Gerc jako gościni webinaru. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Zdrowie psychiczne kobiet w ciąży i w połogu - dr n. med. Anita Sikora - Szubert, Michalina Mruczyk

    Zdrowie psychiczne kobiet w ciąży i w połogu - dr n. med. Anita Sikora - Szubert, Michalina Mruczyk
    Każda zmiana życiowa, nawet tak pozytywna, jak wyczekiwana ciąża może być źródłem stresu i obciążenia emocjonalnego dla kobiety. Dlatego okołoporodowe zaburzenia psychiczne należą do częstych problemów, występujących u kobiet w okresie ciąży lub w połogu. Niestety, jak pokazują statystyki, tego typu zaburzenia rozpoznaje się zbyt rzadko, przez co wiele kobiet potrzebujących pomocy nie otrzymuje wsparcia. Tymczasem odpowiednio wczesne rozpoznawanie okołoporodowych zaburzeń psychicznych pozwoliłoby zmniejszyć nie tylko skalę depresji poporodowych, ale także – samobójstw młodych matek (samobójstwa wciąż pozostają jedną z głównych przyczyn śmierci kobiet w okresie poporodowym w krajach wysoko rozwiniętych). Jakie znaczenie ma zdrowie psychiczne kobiety w okresie ciąży i połogu? Jakie mogą być skutki nieodpowiednio zdiagnozowanego i leczonego problemu zdrowia psychicznego dla matki i dziecka? W jaki sposób zdrowie psychiczne matki może wpływać na więź z dzieckiem? Z jakimi emocjami mierzy się kobieta w ciąży? Czym jest depresja poporodowa, lęk poporodowy, psychoza poporodowa? Jaką rolę odgrywa partner oraz bliscy w procesie wsparcia psychicznego kobiety w ciąży i połogu? Gdzie można szukać profesjonalnej pomocy psychologicznej w tym okresie? Na te i wiele innych pytań odpowie fizjoterapeutka uroginekologiczna i psycholożka dr n. med. Anita Sikora-Szubert w rozmowie z psycholożką Michaliną Mruczyk. W cyklu „ABC Psychoterapii” realizowanym w ramach Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS wraz z zaproszonymi gośćmi poruszamy tematy dotyczące zdrowia psychicznego. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Czego o rozwoju nie powie nam mózg, a powiedzą ręce? - prof. Przemysław Tomalski, Agata Kozioł

    Czego o rozwoju nie powie nam mózg, a powiedzą ręce? - prof. Przemysław Tomalski, Agata Kozioł
    Badania nad rozwojem procesów poznawczych skupiają się na aktywności mózgu.Prawie każda aktywność poznawcza angażuje jednak nasze ciało, a sygnały mózgowe służą uruchamianiu konkretnych działań, takich jak mowa czy gestykulacja. U niemowląt i małych dzieci zależność między ruchem a pracą mózgu widać szczególnie dobrze. Analizując ich ruchy, możemy zrozumieć, jak się uczą i komunikują. Dzięki nowoczesnym czujnikom ruchu możemy obserwować, jak niemowlęta reagują na świat i jak rozwijają zdolność mówienia. Jakie możliwości daje zastosowanie innowacyjnych, ubieralnych czujników ruchu w badaniach rozwoju człowieka? Czego możemy się dowiedzieć o rozwoju neuropoznawczym z analizy ruchu ciała, a nawet samych rąk? Na te i wiele innych pytań odpowiada dr hab. Przemysław Tomalski, Profesor w Instytucie Psychologii PAN i kierownik Pracowni Neurokognitywistyki Rozwojowej (Babylab PAN), oraz Agata Kozioł, absolwentka Cognitive Science na Uniwersytecie Warszawskim i doktorantka w Pracowni Neurokognitywistyki Rozwojowej Instytutu Psychologii PAN. Wszystkie spotkania odbyły się w ramach konferencji “Dni Mózgu 2023”, organizowanej przez Koło Naukowe NeuroPsyche Uniwersytetu SWPS w ramach Światowego Tygodnia Mózgu. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Uzależnienie od uczenia się jako efekt prób adaptacji do patologicznego systemu edukacji - dr Paweł Atroszko

    Uzależnienie od uczenia się jako efekt prób adaptacji do patologicznego systemu edukacji - dr Paweł Atroszko
    Badania prowadzone przez ponad dekadę wyraźnie pokazują, że proces uczenia się może stać się źródłem kompulsji i uzależnienia, z niekorzystnymi skutkami zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i fizycznego uczniów i studentów. Kluczowe w rozwoju uzależnień są systemy wzmocnień, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. System edukacji okazuje się być idealnym środowiskiem do rozwoju uzależnienia od uczenia się, poddając młodych ludzi presji ze strony rodziców, nauczycieli, rówieśników oraz szkoły, przy jednoczesnym braku odpowiedniego wsparcia i rozwijania kompetencji społecznych i emocjonalnych. Jak powszechnym zjawiskiem wśród młodzieży są uzależnia? Jaką rolę może pełnić system edukacyjny w tym procesie? Czy i jakie istnieją możliwe rozwiązania prewencyjne? Na te i wiele innych pytań odpowiada dr Paweł Atroszko, Adiunkt w Zakładzie Psychometrii i Statystyki Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Spotkanie odbyło się w ramach trzeciej konferencji naukowej z cyklu „Dziecko → Nastolatek → Dorosły” poświęconej tematyce "Szkoła przetrwania - jak budować odporność psychiczną w systemie edukacji?". Konferencja organizowana przez Wydział Psychologii i Prawa Uniwersytetu SWPS w Poznaniu przy współpracy z Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego oraz Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Uniwersytetu SWPS, współfinansowana ze środków budżetowych Miasta Poznania oraz Samorządu Województwa Wielkopolskiego. W cyklu podcastów “Dziecko, Nastolatek, Dorosły” Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS mówimy o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. Wraz z psychologami, psychoterapeutami i innymi specjalistami rozmawiamy o przemocy jakiej dzieci i młodzież doświadczają ze strony swoich rówieśników, jak również ze strony dorosłych. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Działania Samorządu Województwa Wielkopolskiego na rzecz rozwoju nowoczesnej edukacji - Dorota Kinal

    Działania Samorządu Województwa Wielkopolskiego na rzecz rozwoju nowoczesnej edukacji - Dorota Kinal
    Dzieciństwo powinno być okresem radosnego beztroskiego czasu. W rzeczywistości, dzieci często muszą stawić czoła różnorodnym wyzwaniom w swoim codziennym życiu, w domu, w szkole oraz w relacjach z innymi dziećmi. Naszym celem jest wyposażenie ich w narzędzia, które pomogą im przetrwać w tym dynamicznym i niepewnym otoczeniu. Jednym z takich narzędzi jest zdolność do radzenia sobie ze stresem i trudnościami psychicznymi, czyli tzw. odporność psychiczna. Czym dokładnie jest ta odporność psychiczna? Czy możemy ją porównać do swoistego "systemu odpornościowego" dla naszego umysłu? Jakie "składniki odżywcze" są niezbędne, aby ten system działał skutecznie i chronił dzieci przed negatywnymi wpływami otoczenia? Odpowiedzi na te pytania poszukuje Dorota Kinal, Dyrektor Departamentu Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, wieloletni Kurator Oświaty i Wojewoda Województwa Wielkopolskiego, a także dyrektor szkoły. Spotkanie odbyło się w ramach trzeciej konferencji naukowej z cyklu „Dziecko → Nastolatek → Dorosły” poświęconej tematyce "Szkoła przetrwania - jak budować odporność psychiczną w systemie edukacji?". Konferencja organizowana przez Wydział Psychologii i Prawa Uniwersytetu SWPS w Poznaniu przy współpracy z Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego oraz Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Uniwersytetu SWPS, współfinansowana ze środków budżetowych Miasta Poznania oraz Samorządu Województwa Wielkopolskiego. W cyklu podcastów “Dziecko, Nastolatek, Dorosły” Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS mówimy o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. Wraz z psychologami, psychoterapeutami i innymi specjalistami rozmawiamy o przemocy jakiej dzieci i młodzież doświadczają ze strony swoich rówieśników, jak również ze strony dorosłych. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Przemoc rówieśnicza i bullying jako źródło problemów psychicznych u dzieci i młodzieży - Małgorzata Gołota

    Przemoc rówieśnicza i bullying jako źródło problemów psychicznych u dzieci i młodzieży - Małgorzata Gołota
    Przemoc rówieśnicza i bullying powodują daleko idące skutki dla psychiki dzieci i młodzieży. To nie tylko fizyczne i werbalne ataki, to również trwałe obrażenia emocjonalne, które często pozostawiają ślady na całe życie. Dzieci i młodzież, które padają ofiarą takiej przemocy, często doświadczają problemów psychicznych, takich jak depresja, lęki, czy zaburzenia zachowania. Jakie kroki możemy podjąć, aby nauczyć się rozpoznawać przemoc i jak sobie z nią radzić? Dlaczego, pomimo powszechności zjawiska przemocy, wciąż trudno jest zdefiniować pewne zachowania jako krzywdzące? Jakie są tego konsekwencje? Czy sprawcy przemocy zawsze zdają sobie sprawę ze swoich działań? Jaka jest rola dorosłych i wsparcia społecznego, a także jakie są skutki jego braku w przypadku przemocy wśród dzieci i młodzieży? Na te i wiele innych pytań odpowiada Małgorzata Gołota, dziennikarka prasowa i radiowa, podejmująca w swoich książkach i reportażach tematy szeroko rozumianego wykluczenia, zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Polsce oraz aktualnego stanu psychiatrii. Spotkanie odbyło się podczas „II Dni OLWEUSA”, studenckiego wydarzenia naukowego o charakterze konferencji, dotyczącego bullyingu i przemocy rówieśniczej w szkołach, organizowane przez Koło Naukowe Badań Relacji Rówieśniczych i Bullyingu OLWEUS. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche #przemocrówieśnicza #bullying #wsparcie

    Terapia poznawcza oparta na uważności (MBCT) - dr hab. Paweł Holas, Zofia Szynal

    Terapia poznawcza oparta na uważności (MBCT) - dr hab. Paweł Holas, Zofia Szynal
    Terapia poznawcza oparta na uważności (MBCT) jest podejściem psychoterapeutycznym, które łączy elementy psychoterapii poznawczo-behawioralnej z praktykami uważności. Jej głównym celem jest pomoc pacjentom w radzeniu sobie z negatywnymi myślami, emocjami i reakcjami poprzez świadomość i akceptację własnych doświadczeń. Czym jest psychoterapia MBCT? Jakie są główne założenia tej terapii? Jakimi technikami i metodami się charakteryzuje? Co na temat skuteczności terapii MBCT mówią badania naukowe? Na te i wiele innych pytań odpowie dr hab. n. med. Paweł Holas, specjalista psychiatra i seksuolog, certyfikowany terapeuta i superwizor terapii poznawczo-behawioralnej, terapeuta podejść opartych na uważności. Spotkanie poprowadzi psycholożka Zofia Szynal. W cyklu „ABC Psychoterapii” realizowanym w ramach Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS wraz z zaproszonymi gośćmi poruszamy tematy dotyczące zdrowia psychicznego. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche

    Psychoterapia ACT - Bartosz Kleszcz, Zofia Szynal

    Psychoterapia ACT - Bartosz Kleszcz, Zofia Szynal
    Terapia akceptacji i zaangażowania (Acceptance & Commitment Therapy, ACT) to obecnie jedna z najpopularniejszych metod psychoterapii i treningu psychologicznego, należąca do tzw. trzeciej fali terapii behawioralnej. Znana jest od 1982 roku, kiedy to amerykański psycholog kliniczny Steven C. Hayes zaprezentował po raz pierwszy założenia tego nurtu terapeutycznego. Na czym dokładnie polega? Jakie są jej założenia? Na jakiej technice się opiera? Co na temat jej skuteczności mówią badania naukowe? I co najważniejsze – do kogo jest skierowana, a komu niekoniecznie pomoże? O szczegółach związanych z tą modalnością terapeutyczną oraz o jej dostępności w Polsce opowie psycholog psychoterapeuta Bartosz Kleszcz w rozmowie z psycholożką, psychoterapeutką i seksuolożką Zofią Szynal. W cyklu „ABC Psychoterapii” realizowanym w ramach Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS wraz z zaproszonymi gośćmi poruszamy tematy dotyczące zdrowia psychicznego. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę psychologiczną na najwyższym merytorycznym poziomie oraz odkrywający możliwości działania, jakie daje psychologia w różnych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Projekt obejmuje działania online, których celem jest umożliwienie rozwoju każdemu, kto ma taką potrzebę lub ochotę, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Więcej o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-psyche
    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io