Logo

    professionshã¸jskole

    Explore "professionshã¸jskole" with insightful episodes like "Efter BUTM 24 - Perspektiver pÃ¥ inklusion og fælleskab", "Inkluderende fællesskaber i skolen", "Børnefællesskaber", "Dialogisk undervisning og fællesskaber i undervisningen" and "Ny læreruddannelse og praktik" from podcasts like ""Didatisk, praktisk, go’", "Didatisk, praktisk, go’", "Didatisk, praktisk, go’", "Didatisk, praktisk, go’" and "Didatisk, praktisk, go’"" and more!

    Episodes (30)

    Efter BUTM 24 - Perspektiver på inklusion og fælleskab

    Efter BUTM 24 - Perspektiver på inklusion og fælleskab
    I denne episode af podcasten Dikatisk, praktisk, go' har vi besøg af Stina Løvgreen Møllenbach, centerchef for Center for skole og læring på Absalon, og Espen Fossar Andersen, sektorchef for Skole og dagtilbud i Lolland Kommune.

    Snakken er ledet af værten Lisbet Rask og undervejs kommer de rundt om følgende emner:
    - Børnesyn og fællesskaber
    - Hvordan kan vi udvikle didaktisk praksis med inklusion for øje?
    - Individ versus fællesskab
    - Fællesskaber og styringsmekanismer

    Lyt med og få indblik i de komplekse udfordringer og muligheder der ligger i arbejdet med inklusion og fællesskab i uddannelsessektoren.

    Inkluderende fællesskaber i skolen

    Inkluderende fællesskaber i skolen
    Når det handler om inkluderende fællesskaber i skolen, er der ofte én ting der mangler i regnestykket – og det er børnenes perspektiv.

    For det sociale og det faglige kan ikke skilles fra hinanden i skolen, og derfor skal de voksne lære, hvordan børnene egentlig ser på tingene.

    Det er nogle af pointerne fra Laura Emtoft, der er docent på Center for Skole og Læring på Absalon. Hun har i samarbejde med Næstved kommune arbejdet med, hvordan de kan styrke skolernes inkluderende fællesskaber.

    Laura Emtoft er dagens gæst i Didaktisk, praktisk, go’, og spørgsmålene stilles af Lisbet Rask, der er chefkonsulent på Center for Skole og Læring.


    Børnefællesskaber

    Børnefællesskaber
    Der er en trivselskrise i skolen. Det er oplevelsen hos mange pædagogisk professionelle.

    Håndteringen af denne krise er ikke let. Et vigtigt greb er ifølge forsker Katrine Weiland Willaa, at vi i skolelivets hverdag ikke forventer, at børn altid har de følelsesmæssige tilstande, som kan kategoriseres som ’positive’, ’motiverede’ følelsestilstande.

    Hun er ansat i forskningsenheden på Absalons Center for Skole og Læring, hvor hun også underviser på grunduddannelsen, og hun har lavet en afhandling om netop børns følelsesarbejde med fokus på deres trivsel i skolen.

    Katrine Weiland Willaa er dagens gæst i Didaktisk, praktisk, go’, og hun taler med chefkonsulent Lisbet Rask, der også er ansat ved Absalon i Center for Skole og Læring.

    Dialogisk undervisning og fællesskaber i undervisningen

    Dialogisk undervisning og fællesskaber i undervisningen
    Forestil dig, at du som lærer er DJ’en bag en mixerpult. At du har en masse knapper, du kan skrue på, som bringer forskellige dialogiske dimensioner ind i klasserummet afhængigt af undervisningens formål.

    På Korinth Efterskole har de netop arbejdet med ”mixerpult-modellen” for at skabe mere dialogisk undervisning og mere fællesskab i klassen.

    Denne udgave af Didaktisk, praktisk, go’ handler om, hvad de har gjort på efterskolen, og hvordan det virker i praksis.

    I studiet er Marie Neergaard, lektor i Center for Skole og Læring på Absalon, og Henrik Thrane, forstander på Korinth Efterskole.

    Samtalen styres af Lisbet Rask, chefkonsulent i Center for Skole og Læring på Absalon.

    Ny læreruddannelse og praktik

    Ny læreruddannelse og praktik
    I den nye læreruddannelse er der kommet et nyt fokus på praktikken, og der er lagt op til øget samarbejde mellem skolerne og de professionshøjskoler, der uddanner de kommende lærere.

    Denne udgave af Didaktisk, praktisk, go’ handler blandt andet om, hvordan praktikken fungerer på den nye læreruddannelse, hvordan skolerne får et større meduddanneransvar – og hvilke potentialer, der skaber.

    I studiet er Christina Nørgård, der er praktikkoordinator på læreruddannelsen på Absalon, hvor hun også underviser på praktikvejlederuddannelsen. Ved sin side har hun Trine Skov Jensen, der er chefkonsulent på Absalon, hvor hun blandt andet arbejder med den pædagogiske diplomuddannelse.

    Samtalen styres af chefkonsulent Henriette Mortensen fra Absalons Center for Skole og Læring.



    Mellemformer

    Mellemformer
    Arbejdet med mellemformer åbner en helt ny arena for refleksion over undervisningen – men det kræver, at det bliver prioriteret af dem, der deltager.

    Det er en af pointerne hos lektor Jonas McAlpine, der er gæst i denne udgave af podcasten Didaktisk, praktisk, go’.

    Jonas McAlpine er ansat ved Center for Skole og Læring på Absalon, og han har igennem en årrække fordybet sig i mellemformernes potentiale og specielt værdien i co-teaching.

    Det er chefkonsulent Lisbeth Rask fra Center for Skole og Læring på Absalon, der styrer samtalen.

    Ordblindhed – emotionelle følger ved læse- og skrivevanskeligheder

    Ordblindhed – emotionelle følger ved læse- og skrivevanskeligheder
    Hvis børn og unge har læsevanskeligheder, eller er ramt af ordblindhed, har det ofte stor betydning for deres selvforståelse og følelsesliv.

    Og selvom der aldrig før har været så mange hjælpemidler til dem, har der heller aldrig før været så høje krav til, hvad de skal kunne præstere.

    Men hvad er det især for nogle krav, der er svære for dem? Hvordan påvirker det dem følelsesmæssigt? Og hvordan kan man som fagprofessionel bedst støtte dem?

    Det er nogle af spørgsmålene i denne udgave af Didaktisk, Praktisk, Go’.

    Lisbet Rask, chefkonsulent i Center for skole og læring på Absalon, er vært, og med i studiet har hun Carina Vallentin Degn, der er cand.mag. i audiologopædi og arbejder som adjunkt på Absalon. Hun underviser blandt andet kommende ordblindelærere og læsevejledere.

    Dansk som andetsprog

    Dansk som andetsprog
    Dansk som andetsprog er tilbage som fag på læreruddannelsen fra sommeren 2023 efter ti års fravær. Det betyder, at både de lærerstuderende og færdiguddannede lærere igen vil have muligheden for at vælge og dygtiggøre sig ud i dette valgfag og den didaktik det kræver, at undervise børn og voksne som ikke har dansk som deres modersmål.

    I dette afsnit sætter vi fokus på faget ’Dansk som andetsprog’ og kigger på de nuancer faget rummer og hvad man som praktiker får ved at tilvælge dette fag og de kompetencer det giver. Og så kigger vi på de positive effekter det faglige fokus vil få for de ca. 10 % af folkeskolen elever, hvis hovedsprog er et andet end dansk.

    Vært er Trine Skov Jensen, chefkonsulenter i Absalons Center for Skole og Læring, og med hende i studiet er Sofia Esmann Busch, lektor på læreruddannelsen og med speciale i dansk som andetsprog.

    Optakt til BUTM23 - Trivsel og stærke børnefællesskaber

    Optakt til BUTM23 - Trivsel og stærke børnefællesskaber
    KLs Børne og Unge Topmøde 2023 løber af stablen i slutningen af januar. Her deltager Absalon sammen med landets øvrige professionshøjskoler for at bidrage med viden og erfaringer fra børne- og ungeområdet og deltage i dialoger på tværs om fremtidige indsatser og tiltag.

    I dette korte tema-afsnit varmer vi op til topmødet og tager en snak om de ting, som Absalon har fokus på og arbejder med indenfor BUTM 23s overordnede team; Trivsel og stærke børnefællesskaber.

    Vært er Henriette Mortensen og med hende i studiet er Lisbet Rask, begge chefkonsulenter i Absalons Center for Skole og Læring. De arbejder til dagligt med efter- og videreuddannelser og kompetenceudvikling og deltager på Børne og Unge Topmødet 2023.

    Afsnit 19 - Gender mainstreaming

    Afsnit 19 - Gender mainstreaming
    Trænerpuljen består af en gruppe erfarne politifolk, som arbejder med undervisning og træning af lokale politistyrker i for eksempel Irak, Kenya og tidligere i Afghanistan.

    Gennem de seneste fem år har Rigspolitiet samarbejdet med Absalon om at styrke trænerpuljens kompetencer i at gøre dette arbejde. Fokus er på områder som: Kollegial sparring, projektledelse, undervisning – og nu også køn og ligestilling.

    For køn og ligestilling spiller en central rolle i arbejdet med udvikling, og den enkeltes deltagelsesmuligheder i kulturer, der er forskellige fra vores egen danske, og derfor er det vigtigt, at praksis styrkes.

    Vært på podcasten er chefkonsulent Lisbet Rask fra Absalon, der har koordineret samarbejdet mellem Absalon og Rigspolitiet.

    I studiet har hun Flemming Bech, som er leder af det internationale politisamarbejde i Rigspolitiet, og Anette Erlandson Pedersen, som er lektor og projektleder på Professionshøjskolen Absalon.

    I samtalen kommer de bl.a. rundt om:
    - Hvad er Gender mainstreaming og hvorfor et fælles sprog og begrebsapparat er vigtigt?
    - Hvorfor Rigspolitiet har fokus på køn i det internationale arbejde? 
    - Hvordan styrker man menneskers mulighed for deltagelse i et undervisningsrum og hvordan en kønnet opmærksomhed styrker disse muligheder?Â

    Børn og unges onlineliv

    Børn og unges onlineliv
    Når fagprofessionelle skal arbejde med børn og unges online liv og digitale dannelse, bliver de ofte i tvivl om, hvordan de skal forholde sig til det. Det betyder, at de først reagerer sent i forløbet, når der opstår reelle bekymringer.

    Men faktisk har de fagprofessionelle langt de fleste af de kompetencer, det kræver at arbejde med onlinelivet. Det handler grundlæggende om kommunikation og om at have en åben tilgang.

    I denne udgave af Didaktisk, Praktisk, Go’ har Henriette Mortensen, specialkonsulent ved Absalons Center for Skole og Læring, Kit Stender Petersen og Pernille Hargbøl Madsen i studiet. De er begge lektorer på Absalon, hvor de blandt andet arbejder med teknologiforståelse og børn og unges onlineliv.

    Social inklusion

    Social inklusion
    Mange lærere føler sig magtesløse, når der opstår vanskeligheder i arbejdet med inklusion.

    Men med et nyt blik på, hvad inklusion er – og de rette analytiske redskaber – kan man komme langt.

    I dagens udgave af Didaktisk, Praktisk, Go’ taler Trine Skov Jensen, chefkonsulent fra Center for Skole og Læring, med Kit Stender Pedersen, der er lektor på Absalon og blandt andet forsker i børn og unge i udsatte positioner.

    I samtalen kommer de blandt andet ind på, hvorfor inklusion ikke kun handler om det enkelte barn, og hvordan lærerne kan søge støtte hos pædagogerne i deres arbejde med inklusion.

    Undervisningsfaget håndværk og design

    Undervisningsfaget håndværk og design
    Når lærere mangler de formelle undervisningskompetencer i faget håndværk og design, risikerer det at gå ud over elevernes progression og udbytte af faget og deres mulighed for at tilegne sig ny viden.

    Det er temaet i denne udgave af Didaktisk, praktisk, go’, hvor Henriette Mortensen, specialkonsulent ved Absalons Center for Skole og Læring, taler med Peter Hersted og Helle Helsinghof, der begge underviser i faget håndværk og design på Absalon.

    I samtalen kommer de blandt ind på, hvilke udfordringer det giver, når læreren mangler de formelle undervisningskompetencer – og hvordan man lige nu kan opnå de formelle undervisningskompetencer via et A.P. Møller støttet sektorprojekt.

    Rollen som kollegial vejleder

    Rollen som kollegial vejleder
    Som kollegial vejleder er det ens opgave at hjælpe kollegaerne med at udvikle sig og samtidig styrke deres faglige praksis og kollegiale refleksion over praksis.

    Men ofte er det lettere sagt end gjort, og rollen som kollegial vejleder kan godt give svedige håndflader.

    I dette afsnit af ”Didaktisk, praktisk, go’´” handler det om de udfordringer, som kollegiale vejledere ofte står overfor, og hvordan man kan arbejde med de ting, der er svære.

    Specialkonsulent Henriette Mortensen fra Absalons Center for Skole og Læring taler denne gang med Lisbet Rask, der er chefkonsulent ved Center for Skole og Læring. Hun arbejder professionelt med kollegial vejledning, ligesom hun selv fungerer som kollegial vejleder internt i Absalon.

    Teknologiforståelse

    Teknologiforståelse
    I 2018 satte Børne- og Undervisningsministeriet gang i et forsøg med at inddrage faget teknologiforståelse i folkeskolen.

    Gennem forsøget har faget fået stor opmærksomhed og skabt masser af interesse, men det har også skabt tvivl hos lærerne. For hvordan skal de egentlig integrere teknologiforståelse i deres undervisning, og hvordan kan de skabe et fagligt miljø omkring det?

    I dagens udgave af podcasten 'Didaktisk, Praktisk, Go’’ taler specialkonsulent Henriette Mortensen fra Center for Skole og Læring med Pernille Lomholt Christensen, der blandt andet underviser på Absalons efter- og videreuddannelse, og som har specialiseret sig i teknologi og didaktisk design.

    I podcasten kommer de blandt andet ind på, hvordan lærerne kan komme i gang med at bruge teknologiforståelse, og hvilke udfordringer, de kan støde ind i.

    Praktikvejledning og strategi

    Praktikvejledning og strategi
    Praktikvejlederne skal være godt klædt på, når de vejleder de lærerstuderende, der er i praktik, for alt for ofte kommer vejledningssamtalerne til at handle om emotionel støtte i stedet for faglighed.

    I denne udgave af Center for Skole og Lærings podcast ’Didaktisk, praktisk, go’’ taler specialkonsulent Henriette Mortensen med Christina Nørgård og Tine Sofie Højrup, der begge er praktikkoordinatorer på læreruddannelsen i Roskilde. De arbejder med hele praktikken, både med administrative opgaver og de pædagogiske opgaver. De arbejder med at videreudvikle faget praktik og herunder også, hvordan de parter der er involveret i de studerendes praktik bliver videreuddannet til opgaven.

    Det handler blandt andet om at være bevidst om sin rolle som vejleder og have kendskab til vejledningsstrategier, der understøtter fokus på de studerendes lærerfaglige praksis og udvikling.

    Formelle undervisningskompetencer

    Formelle undervisningskompetencer
    Den seneste undersøgelse af kompetencedækning (19/20) viser at 11,6 % af lærerne mangler formelle undervisningskompetencer i et fag de underviser i.

    I dette afsnit af 'Didaktisk, praktisk, go' drøfter vi nogle af de udfordringer der kan være forbundet med IKKE at have de formelle kompetencer.

    Vi tager udgangspunkt i faget natur/teknologi, men udfordringerne med manglende formelle undervisningskompetencer gælder bredt for alle undervisningsfag.

    Hør bl.a om:
    -Oplevelsen af self-efficacy
    -Hvordan arbejder man med fagets delkompetencer bl.a. undersøgelseskompetencer
    -Gode måder at arbejde med elevernes læring, motivation og involvering

    Vært i dette afsnit er Henriette Mortensen og hun har besøg af lektor Jørgen Haagen Petersen og adjunkt Kari Astrid Thynebjerg fra Absalons Center for Skole og Læring.

    Faglige vejledere

    Faglige vejledere
    Faglige vejledere spiller en nøglerolle, når der skal opbygges professionelle læringsfællesskaber, der både giver større arbejdsglæde, bedre undervisning – og gladere og mere engagerede elever.

    Jørgen Haagen Petersen, der blandt andet underviser naturfagsvejledere på Absalon i Roskilde, har fordybet sig i, hvordan man kan få mest mulig glæde af de faglige vejledere, og hvordan man kan skabe de bedste rammer for deres arbejde.

    I denne udgave af Absalons podcast ’Didaktisk, praktisk, go’’, taler han med specialkonsulent Henriette Mortensen om emnet.

    Afsnit 18 - Jobmeddiagnose.dk

    Afsnit 18 - Jobmeddiagnose.dk
    Vidste du godt, at kun hver tredje person med en psykisk lidelse har et job eller er i beskæftigelse?

    Til sammenligning er tallet for folk med langvarige fysiske helbredsproblemer, to tredjedele. Altså en markant større andel.

    For mange er netop dét at have et arbejde en vigtig del af at få det bedre, men når man har en psykisk lidelse, kan vejen til beskæftigelse være svær.

    Det gør det ikke nemmere, at det for de fagprofessionelle, der står klar til at hjælpe, kan være svært at få overblik og navigere i, hvilke tilbud der findes og hvad det for eksempel vil sige at have borderline, angst eller skizofreni.

    For hvor der findes en del viden og information at hente for både dem med psykiske lidelser og deres pårørende, så har det faktisk skortet med stof til de fagprofessionelle.

    Derfor har Professionshøjskolen Absalon udviklet Jobmeddiagnose.dk – en vidensportal til kommunale medarbejdere og ledere, der arbejder med at få personer med psykiske lidelser tættere på arbejdsmarkedet.

    Gæster: Kirstine Sandø Højland, chefkonsulent, Center for Socialt arbejde og Forvaltning og Claus Brygger Jacobi, projekt- og vidensmedarbejder, Center for Socialt arbejde og Forvaltning.

    Vært: Michel Winckler

    ___________
    Besøg vidensportalen – www.jobmeddiagnose.dk
    ___________

    Hvis du ønsker at høre bestemte dele af afsnittet, er her vejledende tidskoder for afsnittet:

    00.00 – Intro og præsentation af gæsterne
    03.31 – Hvad er jobmeddiagnose.dk?
    14.02 – Baggrunden for portalen – empiri fra kommunesamarbejder
    17.55 – Overraskende fund
    23.12 – Hvilken viden efterspørger de fagprofessionelle?
    30.55 – Eksempel på en vellykket beskæftigelsesindsats
    34.51 – Hvilken betydning kan portalen få for fagfeltet?
    36.16 – Afrunding

    Afsnit 16 - Studieengagement

    Afsnit 16 - Studieengagement
    Hvad er studieengagement set fra de studerendes perspektiv?

    Det er forskningsmæssigt velunderbygget, at jo mere engagerede studerende er, jo større udbytte får de af deres studie og jo større er sandsynligheden for at de gennemfører den uddannelse de starter på.

    Og nok så vigtigt:

    Det er også velunderbygget, at studieengagement kan påvirkes af institutionens, undervisernes og de medstuderendes adfærd, forventninger og støtte undervejs i uddannelsen og de studerendes læreproces.

    Men hvad påvirker egentlig de studerendes engagement mest? Hvornår føler de sig mest engagerede? Og hvad mener de studerende at uddannelsen, underviserne og de studerende kan gøre for at fremme og understøtte studieengament?

    De spørgsmål er omdrejningspunktet i dette afsnit af ’Absalons Stemme’, hvor gæsterne denne gang er tre studerende fra Absalon; Daniel Ken Togo Kristiansen og Helle Juul Grauballe, studerende på socialrådgiveruddannelsen, og lærerstuderende og studenterrådsformand, Tulle Hebo Wissing.

    Vært er Michel Winckler.
    ___________

    Hvis du ønsker at høre bestemte dele af afsnittet, er her vejledende tidskoder for afsnittet:

    00.00 - Intro og præsentation af gæsterne
    04.55 – Hvad er studieengagement for de studerende?
    14.20 – Hvilken betydning har det sociale liv på studiet?
    18.66 – Konkrete eksempler: ”Hvornår følte du dig sidst meget engageret?”
    28.13 – Engagements betydning for udbyttet af studiet
    34.09 – Hvordan kan man styrke studieengagement i fremtiden?
    41.05 – Afrunding
    Logo

    © 2024 Podcastworld. All rights reserved

    Stay up to date

    For any inquiries, please email us at hello@podcastworld.io